♥Mirella♥ Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Er det noen andre som har tenkt å beholde sitt etternavn og at mannen bytter? Min forlovede har et vanlig og kjedelig etternavn, som han ikke en gang har fått av sin mor eller far, det er hans eks-stefars etternavn. Jeg har et mer sjeldent etternavn, og det er en slekt jeg faktisk er stolt av (det har jeg skjønt etter at jeg begynte å tenke på dette med navneendring), og jeg har veldig lyst til å beholde det. Navnene våre passer ikke sammen som mellomnavn-etternavn, uansett hvor man plasserer de. Vi vil gjerne ha samme etternavn, føler det er det riktige for oss. Hva mener folk om en sånn ordning? Vil det virke som om jeg har presset ham til det? Er jo mest vanlig at enten jenta tar hans, eller at man beholder det ene som mellomnavn. Tenker litt på svigerfamilien, bekymrer meg litt over hva de vil mene. Og hva med kameratene? Blir han sett på som en tøffel? Man skal ikke bry seg om hva andre mener, men man gjør jo det likevel, ihvertfall gjør jeg det Vel, spørsmålet mitt er vel bare om noen har noen erfaringer med dette?
Gjest Kitten Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Mannen til søstern min tok hennes/ vårt etternavn. Han ble ertet litt for å være tøffel i starten, men noe må jo folk få more seg med..
Gjest Blodbruden Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Drit i hva andre sier. Bill Clinton het egentlig William Blythe, men tok etternavnet Clinton etter en stefar. Dere er i"godt" selskap :-)
Kosemose Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Har en venninne der mannen tok hennes navn da de giftet seg. Han hadde et veldig ordinært navn som han var glad for å bli kvitt mens hun var godt fornøyd med sitt navn og ikke hadde noen som helst trang til å bytte. Min mening er at det må være opp til en hver om han/hun vil bytte navn. Hvis det er viktig for deg at dere heter det samme syns jeg ikke du kan be han om å bytte navn men heller tilby deg å bytte selv. Er du fornøyd med navnet du har, så beholder du det. Så får det heller være opp til han om han vil bytte til ditt navn. Det er godt mulig at noen tenker at menn som bytter til konas navn er navnesnobber eller tøfler, og det er godt mulig at mannens familie blir fornærmet og føler det som et svik. I mine øyne er dette smålige og anakronistiske tanker all den tid vi syns det er helt i orden at kvinner bytter bort sine navn med letthet og som den største selvfølgelighet. Å presse noen til å bytte navn fordi "det er så koselig om hele familien heter det samme" blir bare dumt i mine øyne. Selv kommer jeg aldri til å skifte navn.
Gjest =tentacle= Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Hvis han vil bytte selv, kan jeg ikke se noe problem med dette i det hele tatt. Dere trenger ikke å rettferdiggjøre det overfor noen andre heller. Nå står man jo mye mer fritt til å velge navn enn man gjorde før, så jeg ville aldri tenkt at det måtte ha vært et massivt press bak det hvis et par valgte kun hennes etternavn. Ok, kanskje hvis han hadde et veeeeldig sjelden navn og hun het Olsen
Missbumblebee Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 Jeg kommer ikke til å bytte etternavn, ei heller mellomnavn (som også er et slektsnavn), men jeg deler gjerne etternavnet mitt med min kjære. Men det er noe han skal få bestemme helt på egenhånd!
Susannah Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Av og til blir jeg overrasket over hvor mange gammeldagse holdninger det er i vårt ellers så frigjorte samfunn, kanskje spesielt når det kommer til brullyp og alt som har med det å gjøre. Tydeligvis må nok mannen din finne seg i noen kommentarer i begynnelsen, men det bør han være mann nok til å tåle! Er vel bare stilig at han tar ditt navn, vel!
LilleBille Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Kjenner flere som har gjort det samme - og ingen har "rapportert" om negative tilbakemeldinger - tvert i mot har de fått høre "skjønner godt at dere valgte xxx navn - det er sa mye mer spesielt enn ditt -sen navn osv.
Gjest lillelou Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Jeg syns det er en alldeles glimrende løsning hvis dere vil ha felles navn,og ganske tøft av mannen din! Jeg er også ganske overraska over hvor mange som holder seg til den gammeldagse regelen om at det er mannens navn som "teller". Endel kommer sikkert med flåsete kommentarer,men sånne folk er det bare å drite en lang marsj i, det er deres ekteskap og ingen andres, dermed basta.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Ser virkelig ikke problemet med dette. Og om det skulle komme noen kommentarer, så forsvinner de nok etter kort tid. Syns det er så gammeldags at kvinnen automatisk tar hans navn. Eller at hun "later som" hun beholder selvstendigheten ved å ha sitt eget navn som mellomnavn (i praksis vil hun vel ofte bruke hans navn). Har ikke noe i mot at man tar hans navn, men liker ikke at det går automatikk i det. Selv forsøker jeg for tiden med heftig overtalelse for å få ham til å ta mitt navn når vi gifter oss, men ville selvfølgelig ikke forsøkt å presse ham til noe. Slik det ser ut nå, beholder vi hver våre navn, men vi har god tid enda.
Karianne78 Skrevet 26. februar 2007 #11 Skrevet 26. februar 2007 Mannen min tok mitt etternavn, ikke noe problem
Leifr Skrevet 27. februar 2007 #12 Skrevet 27. februar 2007 Jeg kunne godt ha gjort det, hvis situasjonen var slik at mitt nåværende navn var vanlig og kjedelig mens hennes var sjeldnere og/eller på annen måte "bedre". Det er dog ikke tilfelle.
♥Mirella♥ Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2007 Takk for svar, får bare overlate valget til min kjære. Jeg tror jeg kommer til å ta hans hvis ikke han tar mitt. Koselig å ha samme etternavn synes jeg
gaja Skrevet 1. mars 2007 #14 Skrevet 1. mars 2007 apropos gammeldags: oldefaren min tok navnet til oldemor mi da de gifta seg, men det var litt fordi hun var odelsjente og etternavnet var det samme som gårdsnavnet.
Trampe Skrevet 2. mars 2007 #15 Skrevet 2. mars 2007 Jeg kjenner flere menn som har tatt konas etternavn. Selv tok jeg mannens, men han har et veldig pent navn som passer med mitt. Mitt etternavn var opprinnelig mitt mellomnavn da jeg var født, så det var helt greit å "degradere" det igjen. Barna vil ha kun hans navn. Om hans er kjedelig og ditt er uvanlig ville jeg ikke tatt hans navn. La det være opp til han om han vil ta ditt eller ikke. Det med at kona automatisk skal bytte navn trodde jeg virkelig vi var gått vekk fra.
TippTopp Skrevet 2. mars 2007 #16 Skrevet 2. mars 2007 Synes det er fryktelig synd jeg, at så mange fortsatt velger mannens etternavn, og at barna også får mannens etternavn. Jeg har inntrykk av at en del ikke tenker noe over det, og automatisk tar mannens etternavn.....liksom en tradisjon... Men noen ganger tror jeg det er viktig å stoppe opp å tenke hva som ligger til grunn for denne tradisjonen... I gamle dager var jo mannen familiens "overhodet" og hadde på mange måter høyere status enn kvinnen. Sånn er det vel ingen som tenker lenger vel...??? Synes det er supert om mannen din tar ditt etternavn. Han er absolutt ikke tøffel av den grunn. Det er tøft å skille seg ut, og ikke være av dem som gjør noe bare fordi det "alltid har vært sånn". Det er jo sånn verden blir bedre; av at noen tør å skille seg ut (På en positiv måte), og gå litt andre veier enn "alle andre"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå