Gå til innhold

Befalsskolen for Sjøforsvaret


Gjest Ms Chanandler Bong

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Chanandler Bong

Hei

Har lyst til å søke meg inn på befalsskolen for sjøforsvaret til høsten. Dette vil bli mitt første møte med Forsvaret, så jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer å dele, spesielt med hensyn overgangen fra "sivilt til millitært" og hva som legges vekt på ved intervjuet i opptaksuka.

Dersom det er noen her som har gått marinelinjen ville jeg satt stor pris på å høre fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei northstar.

Jeg har gått befalsskole i Hæren, så noe om marinelinjen kan jeg ikke, men kan fortelle et og annet om Forsvaret.

Det ER en stor forskjell på militært og sivilt liv.

Det merker jeg nå som jeg har sluttet også; i begynnelsen er det FÆLT å være sivil!

Du blir etterhvert så "innbakt" i miljøet og systemet, at jeg iallefall føler meg mer som "militær" enn "sivil". Men, nok om det.

Det er jo haugevis av små detaljer som er forskjellig fra det sivile.

Kan ikke komme inn på alle akkurat her, men det som kanskje er størst forskjell, er 1. du er i mindretall som jente, og det finnes ikke noe slinger når det gjelder hva som er lov og ikke. Jenterom og gutterom... Sånn er det. 2. Du er aller aller lavest i rang, og dette må du bare akseptere. Du må være høflig og opptre respektfullt for enhver tulling med høyere grad enn deg.

Dette er helt overkommelig, men kanskje noen av de største forskjellene fra det sivile liv.

Nå er nok Hæren noe av det mest firkanta hva gjelder disiplin, men det gjelder nok i alle grener, så vidt jeg vet.

Så til intervjuet.

Du forteller litt om deg selv, hvorfor du vil inn i Forsvaret... Du kan her bli spurt om hva som helst - vær forberedt på det meste. Det er mange spørsmål som går på holdninger og motivasjon - og her SKAL du svare ærlig. Forsvaret liker folk som mener noe, står for det, og utfører, så ærlighet skal du tjene på.

Det er sikkert en masse spørsmål du lurer på... Litt vanskelig for meg å legge ut om alt, kunne skrevet en bok. ;)

Bare spør og grav om det er noe du vil vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Etter både å ha vært innom hæren og sjøforsvaret, og med aktiv innkallelse til offiserskole i luftforsvaret, så kan jeg bare gi deg denne anbefalingen: Styr langt unna sjøforsvaret. De er alt for gammeldagse til å egentlig kunne være noe godt alternativ hos de andre grenene.

Jeg anbefaler leder-utdannelse i hæren. Spesielt hvis du søker et yrkesaktivt millitært liv.

WildThing

"aldri dimme, dø i strid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til WildThing.

Kan du begrunne synet ditt litt?

Hva er det med Sjøforsvaret du misliker, og kan det sies så generelt som du gjør?

Er også litt nysgjerrig på hva du mener med "offiserskole". Tenker du på befalsskole eller KS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Det er flere instanser innenfor sjøforsvaret som er helt smertefrie, men den ene man skal i gjennom i bergen - blant annet Krigskolen i Laksevåg - er definitivt noe av sjøforsvarets mest stivbeinte og gammeldagse avdeling.

Haakonsvern er desverre blitt et samfunn hvor de fleste sjefene driver en merkelig "småkonge-politikk", som er alt annet enn helsemessig bra for alle som blir innbefattet her.

Min erfaring basseser jeg på mine egne opplevelser og hvordan enkeltpersoner (spesielt de private ansatte) utøver en underlig oppfattning av hierarkiet. Jeg har ikke opplevd ved noen annen orlogstasjon at menige soldater oppnår stempel på å være best, kun etter oppfattning hvem deres sjef er.

Jeg vil også rett og slett si det slik at tjenester og gjenstander lar seg kjøpe ved rett annledning. Det er så mange merkelige situasjoner jeg har hatt direkte kontakt med selv der, etter å ha hatt kontakt med alt fra grasrota til administrasjon. Man ser mye som sjåfør for admiraler og høyere offiserer.

Med offiserskole mente jeg krigskole. Befalskole utdanner ikke offiserer, i prinsippet.

WildThing

"selv de største har svin på skogen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg lurer på om Marinelinjen du snakker om er den Operativ Marine på 4+4 år. Kjenner en del som har gått/går der. (Jeg søkte elektronikk/våpen)

På de gjennomgående linjene (4+4) er det massevis av tester utem de vanlige (vi hadde matte, engelsk, fremmedord, teknisk innsikt, psykologisk test, iq osv)

operativ marine er jo en bra nautikkutdanning, med andre gøye ting som man ikke får på sivile skoler (samtidig har sivile skoler en veldig fordel på andre områder)

hva ender du opp med tror du??

lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...