Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har innsett nå at UVI'en min ikke går over av seg selv, og har tenkt til å stikke på legevakten. Har aldri vært der før, og nå lurer jeg på: Jeg trenger jo antibiotika. Har de det der? Gir de meg bare en resept, så hjelper det meg jo ikke stort. Og: Hvor mye koster det med en konsultasjon på legevakten?

Jeg må innrømme at jeg gruer meg til å dra dit - det ser så shabby og litt skummelt ut. Er det ok å dra dit alene? Og er det vanligvis lang ventetid? Åh, jeg hater dette ... :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har desverre ikke vært på legevakta i Oslo, men i Lillestrøm er det sånn at man får en resept, og ikke stort mer hjelp hvis det ikke er snakk om sykehusinnleggelse. Men det positive med Oslo er at det er nattåpent apotek der ihvertfall, og hvis du får resept på noen piller så er det innimellom at en lege gir deg en eller to så du kan vente med å dra innom apoteket til dagen etterpå. (Det har jeg opplevd før, med litt snille leger som har piller i "veska" si).

Det er sikkert ikke lang ventetid der nå...I Lillestrøm er det ihvertfall sånn at man ikke slipper inn folk etter 22 hvis det ikke er akutt. Vet ikke helt hvordan det er i oslo.

Lykke til :)

Skrevet

Ta med en urinprøve og lever inn den når du kommer, kanskje du slipper å gå inn. Det er veldig lang ventetid, gjerne 4 timer om ikke mer.

Skrevet
Ta med en urinprøve og lever inn den når du kommer, kanskje du slipper å gå inn. Det er veldig lang ventetid, gjerne 4 timer om ikke mer.

4 timer?! Jeg har ikke noe å ha en urinprøve i ... Æsj, nå ble jeg i tvil om jeg skal gidde å dra - får jeg bare en resept, kan jeg jo like gjerne vente til i morgen. Dritt.

Skrevet

Sakset fra hjemmesiden til Legevakten:

Praktisk informasjon om Legevakten i Oslo

Legevakten hjelper ved akutt behov

Legevakten tilbyr hjelp ved akutte skader, sykdommer og kriser. På dag- og kveldstid behandler vi også mindre alvorlige akutt-tilstander, men alvorlige tilstander behandles først. Kroniske sykdommer behandles bare når det er en akutt forverring eller annet akutt behov.

Om natten (kl. 22.00 - 08.00) behandles kun pasienter som trenger akutt øyeblikkelig hjelp, mindre alvorlige tilstander blir henvist til dagtid eller til pasientens egen lege. Som øyeblikkelig hjelp regnes

- livstruende sykdom eller skade

- alvorlig sykdom eller skade, eller mistanke om dette

- sykdom eller skade der det kan medføre fare for varig helseskade eller vesentlig forverring å vente med legekonsultasjon til neste dag

- utålelige symptomer (smerte, kvalme eller liknende)

Skrevet

Aha! Og jeg som har uvi og vondt + har hatt feber i nesten hele dag, bør da slippe inn under 'akutt behov'. Jeg prøver!

Skrevet
Aha! Og jeg som har uvi og vondt + har hatt feber i nesten hele dag, bør da slippe inn under 'akutt behov'. Jeg prøver!

Spørs hvor mye de har å gjøre. Jeg ble bortvist med lungebetennelse og ørebetennelse og slike smerter at jeg hadde lyst til å rive av meg kjeven, med beskjed om å ta smertestillende, legge meg og prøve å få hvilt litt og komme tilbake etter kl 8 dagen etter.

Smertene dine kan sikkert døyves med smertestillende (nattåpent apotek rett ved Oslo S) - samme hvor ille UVI jeg har hatt så har Ibux hjulpet, og du bør vel ha høy feber for å få komme inn på natterstid.

Men lykke til - håper jeg tar feil. :klem:

Gjest StoreSky
Skrevet

Du kan også ringe legevakten, da svarer en sykepleier og du får råd om du bør komme eller kan vente til imorgen. Men vondt og feber høres alvorlig ut for meg...

Skrevet
Smertene dine kan sikkert døyves med smertestillende (nattåpent apotek rett ved Oslo S) - samme hvor ille UVI jeg har hatt så har Ibux hjulpet, og du bør vel ha høy feber for å få komme inn på natterstid.

Men lykke til - håper jeg tar feil. :klem:

Ok? Smertestillende har aldri hjulpet meg ved uvi tidligere, men verdt et forsøk. Kombinasjonen uvi og feber kan jo ellers (ble jeg fortalt i uvi-tråden min) tyde på at infeksjonen har spredt seg til nyrene, og det er da vel akutt nok?

*forsøker å ringe legevakten for råd*

Skrevet

Opptil fem timers ventetid, ja .. Festlig. Men jeg får vel bare bite i det sure eplet. Wish me luck!

Skrevet

Ta noe smertestillende, ta med deg lesestoff og MP3-spiller. Lykke til! :klem:

Skrevet

I'm back.

Lang ventetid hos Legevakten, ja, men jeg kom da inn til legen til slutt. Ble slått fast nyrebekkenbetennelse og jeg ble satt på 10-dagers antibiotikakur. Deilig å få det gjort!

Skrevet

og takk for alle svar og all hjelp, alle sammen :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...