Gå til innhold

Stekeovn og kylling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære samboer elsker kylling. Han steker seg ofte kylling flere ganger i uka. Da får jeg et problem... Stekeovnen ser ikke ut innvendig. Det er fett fra kyllingen overalt. Noen tips til hvordan man unngår at det spruter så veldig? Det er ikke så morsomt å måtte vaske stekeovnen innvendig hele tida. Noen tips til hvordan jeg lett fjerner alt det fettet som har blitt der? Glasset er så fult av fett at jeg ser ikke om maten er stekt inni der engang lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ovnsrens kan være kjekt. Fett på glass går veldig fint av med jif skurekrem ;)

Skrevet

Hvis det er stivnet, hardt fett som er vanskelig å skrubbe vekk, så er første bud at du lar et middel få ligge og virke en liten stund før du vasker. Glasset kan du jo skrubbe med stålskrubb, men ikke på metallet. Bruk den grønne, grove siden på en svamp...som hun over her sier, jif skurekrem er fint, men la den ligge og virke litt, gjerne med en våt klut over så det holder seg vått. Jif universal er også grei egentlig, bare la den virke en stund først. Du får bare prøve deg frem, og går det helt skeis må du vel til med salmiakk og lut, men håper du slipper det da. Lykke til!

Så, for å unngå fremtidig overdreven vask av ovnen:

Aluminiumsfolie...bruke form med lokk....begynne å steke kylling som ikke er marinert, og uten masse skinn på, det er dessuten sunnere, og han kan krydre den selv...be han steke den i pannen i stedenfor.

Du kan også overlate vaskejobben til ham, dersom det er han som skitner den til hele tiden. ;)

Skrevet

Dere bare kjope kylling grill , og ferdig med den ! ;) Og slippe tenkt om stekke :danse:

Skrevet
Stekepose :)

Blir kyllingen ordentlig stekt i det?? Han liker at skinnet er brunt og seigt.

Så, for å unngå fremtidig overdreven vask av ovnen:

Aluminiumsfolie...bruke form med lokk....begynne å steke kylling som ikke er marinert, og uten masse skinn på, det er dessuten sunnere, og han kan krydre den selv...be han steke den i pannen i stedenfor.

Det er ikke marinert kylling han steker. Det er ubehandla kylling hvis det blir riktig å si det. Blir kyllingen ordentlig stekt om han bruker aluminiumsfolie over?

Du kan også overlate vaskejobben til ham, dersom det er han som skitner den til hele tiden. ;)

Jeg prøvde å få han til å vaske ovnen selv, men det nytta ikke. Så for å bevare husfreden må jeg gjøre det selv.

Skrevet

Om skinnet ikke blir sprøtt nok så kan man ta av posen og sette på grillen de siste fem minuttene. Da unngår man i alle fall det meste av fettspruten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...