Gjest Gjesten Skrevet 24. februar 2007 #1 Skrevet 24. februar 2007 Eg har kjøpt ein kvit genser som loar så forferdeleg at den ikkje kan brukast... Det smittar på alt og alle som er i nærleiken, kjem inn på augene mine, set seg fast i mascaraen... Så vidt eg hugsar er den primært i ulike ullblandingar, mohair og/ eller lammeull trur eg var mesteparten, og så sikkert noko polyester. Har klipt av lappen, så eg veit ikkje heilt, men eg ville ikkje kjøpt den om den ikkje primært var i ull. Er det nokre av dåkke som veit koss eg ska få den til å slutte å loe sånn? Eg har vaska den fleire gonger for hand i Milo uten at det hjelper i heile tatt. Tips nåken? I så fall takkar og bukkar eg voldsomt!
lillesky Skrevet 24. februar 2007 #2 Skrevet 24. februar 2007 Dra tilbake til butikken og lever den tilbake. Selv om du har klippet av lappen. For det er jo ikke meningen at den skulle loe.
Catzy Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Jeg har samme problem, en cardigan fra H&M og en tynn genser i ull og silke fra Banana Republic. Vurderer å vrenge dem og bruke klesbørste, men vet ikke om det er nok. Har du brukt skyllemiddel da du vasket dine? Hvis ikke, tror du det kan hjelpe?
Gjest Rosin Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Det er lenge siden jeg har kjøpt genser på Vero Moda, men jeg syns å huske at de ofte inneholder noe akryl. Kan det være at det stod på lappen i tillegg til polyester? Min erfaring er forøvrig at klær som er satt sammen av mange ulike tekstilblandinger lett loer. Riktignok kan litt syntetisk være bra til ull fordi det da gjør det mer holdbart. Men dårlig erfaring har lært meg til å ikke kjøpe gensere med mer enn to ulike tekstiler. Akryl er aldri aktuelt. Jeg mener jeg har lest eller hørt at man ikke bør vaske klær av ulike tekstilkvaliteter sammen. Dvs ikke blande viskose med ull etc. Det at man blander tekstilene skal visstnok øke sjansen for at det nupper. Men det kan jo være vanskelig, tidkrevende og lite miljøvenlig å gjennomføre, dersom det fører til at man bare har ett plag pr vask. Når nuppene først har begynt å komme, tror jeg det er lite å gjøre bortsett fra å fjerne nuppene før og etter du har brukt den. Jeg fjerne nupper for hånd hvis de er store, og med batteridrevet nuppefjerner fra Expert hvis de er små.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Nupper er ikkje nåke problem, det er berre snakk om loing. Og eg pleie aldri kjøpe nåke med akryl, så tvile på om det er med. Vaska den for hånd, aleine, i milo, og hadde skyllemiddel i ein av gongene, men ingenting hjalp. Eg vil jo helst finne nåke som fungerer, sånn at eg kan bruke den, for den er innmari fin! Nuppefjerner har eg altså, men no er det ikkje nupper på den...
Gjest Rosin Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 Nupper er ikkje nåke problem, det er berre snakk om loing. Og eg pleie aldri kjøpe nåke med akryl, så tvile på om det er med. Vaska den for hånd, aleine, i milo, og hadde skyllemiddel i ein av gongene, men ingenting hjalp. Eg vil jo helst finne nåke som fungerer, sånn at eg kan bruke den, for den er innmari fin! Nuppefjerner har eg altså, men no er det ikkje nupper på den... ← Oj, beklager at jeg bommet med svaret mitt. Jeg var så fokusert på nupper, som jeg selv tidligere har hatt mye irritasjon over. Loing er vel ganske typisk for mohair. Jeg har noen skjerf av mohair, og der gjelde det å plukke av det verste og bruke klesbørste på resten av tøyet. Og igjen, kanskje det er på grunn av tekstilblandinger? Mohair er sjelden ren ull så vidt jeg har skjønt.
Fakse Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Du kan prøve å først bruke klesbørst eller rulle, for så å stryke genseren før du tar den på deg. Jeg synes noen ganger det hjelper.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Mange takk! Uff, høyrest ut som masse jobbing for å få på meg denne genseren igjen. Men eg ska prøve både styrking og rulle og alt. Så gir eg opp om det ikkje fungerer.
Gjest Kitten Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Mohair har det med å loe uansett...
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Joa, har fleire av sorten, og dei loe, men dette er ekstremt, dette er som om katten din ska bytte heile pelsen sin på to dagar. Det set seg over alt, mørke bukser blir kvite osv. Det er heilt ekstremt, alle bemerke det. Men den sit innmari fint på, og er pen til det meste, så eg vil jo gjerne kunne bruke den, for no kan eg ikkje det. Det er som støv som set seg på augene, vippene, legg seg på huda og kiler...
Karamba Skrevet 25. februar 2007 #11 Skrevet 25. februar 2007 Har også en cardigan fra H&M som loer noe ekstremt. Den ble bedre etter at jeg hadde vasket den noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå