Gå til innhold

Kyllinglår - oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert et vennepar på middag i morgen, og lurte på om vi skulle bruke en pose med kyllinglår vi har i fryseren.

Er det noen som har en spennende og gjerne lettvint oppskrift til 4 personer?

Skrevet

Det enkleste er gjerne å marinere kyllinglårene og steke de i ovnen? jeg lager marinade av ferskpresset sitronsaft, litt revet hvitløk, 1-2 ss honning, frisk timian/rosmarin og litt olivenolje. Pepper er også bra, og om du vil ha litt futt i marianden er sterk hakket chili godt. Bland ingrdiensene til marinaden og hell over kyllingen, men det er lurt å skjære noen snitt i kjøttet for å få smaken til å trekke inn. La marinere så lenge du har lyst, men over natten er best. Stek lårene på 180-200 grader i ca 40 minutter. Pensle gjerne med marinaden underveis.

Jeg serverer ofte bare med salat og villris som tilbehør, og gjerne litt saus. Ovnsbakte grønnsaker er også godt, de kan stekes sammen med kyllinglårene.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes at Coq au vin er veldig godt. Synes at det er bedre å bruke kyllinglår enn hel kylling, fordi kyllinglår er det beste kjøttet.

Skrevet (endret)

Jeg bruker også mye kyllinglår, og oftest marinerer jeg dem omtrent som onyx beskriver (sitron, hvitløk, pepper, evt frisk rosmarin) og steker i ovn. Jeg liker god potetmos til, feks i blanding med sellerirot og pastinakk, og en enkel grønn salat med sennepsvinaigrette ved siden av. Eller mandelpotetmos med frisk basilikum, hakkede soltørkede tomater og litt rå hvitløk, og grønne asparges eller grønne bønner til. Da synes jeg det ikke er nødvendig med saus, bruker evt litt av stekesjyen/marinaden som den er.

En annen favoritt hos oss er marokkansk kyllinggryte. Kjappversjon: Hermetiske tomater, kyllingkraft, brunede kyllinglår, gulrøtter, løkbåter, squash, paprika, hvitløk, kikerter, spisskummen, malt koriander, paprika (evt litt cayenne/chilipulver) og safran kokes sammen til kyllingen er gjennomkokt og grønnsakene møre. Serveres i dype tallerkener med couscous (gjerne blandet med sultanarosiner og ristede pinjekjerner). Har ingen oppskrift på dette, men kan beskrive fremgangsmåte mer i detalj hvis du er interessert. :)

Endret av piaf
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Men jeg har bestemt meg for denne som jeg så noen her inne anbefalte :)

Skrevet

Den laget jeg i går, måtte ha den mye lenger i ovnen enn det som stod.

Skrevet
Den laget jeg i går, måtte ha den mye lenger i ovnen enn det som stod.

Hvor mye lenger? Og var den god?

Skrevet

Hadde den nesten i en time, og enda syntes jeg ikke potetene var gjennomkokte, kjemperart! Var ganske god, ja.

Skrevet

Den laget jeg også for en stund siden, og jeg vil anbefale deg å brune kyllinglårene litt i ei steikepanne før du har dem i ovnen, for det tok kjempelang tid før lårene var ferdige. Etter den anbefalte tiden var de helt rå i den delen som lå i sausen.

Men god var den!

Skrevet

Men dere skjærte potetene i skiver ikke sant? Ble ikke de veldig porøse etter en time i ovnen? :klø:

Skrevet

Blir de nok ikke, jeg ville ha gitt denne retten samme tid i ovnen som floetegratinerte poteter, ca 1 time. Merkelig at de har oppgitt saa kort tid for denne retten, det er helt kart at 25 minutter er for lite.

Skrevet

Jeg delte potetene i kjempetynne skiver og allikevel var de ikke gjennomkokte etter nesten en time i ovnen. Når det gjelder kyllinglårene er det jo meningen ifølge oppskriften at lårene skal være av allerede grillet kylling.

Skrevet

Ah, ok, men da skal jeg steke de litt først og så setter jeg det inn i ovnen en time.

Jge har hørt at kokosmelk kan være veldig dominerende og spesiell på smak og ble anbefalt å bytte ut en del med fløte. Hva tror dere?

Skrevet

Jeg synes ikke kokosmelken var dominerende i det hele tatt. Sausen ble god den!

Annonse
Skrevet

ok! Takk! :)

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i karri, men det blir spennende å prøve! Jeg har kjøpt inn nanbrød jeg tenkte å servere ved siden av (orket ikke lage selv)

Skrevet

Synes egentlig ikke karrismaken var særlig fremtredende heller, du vil nok like den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...