Sukkersøta Skrevet 24. februar 2007 #1 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Lurer på om jeg har et begynnende magesår. Har hatt vondt i magen, øverste del av magen i noen mnd. Smertene har kommet ca. midt i mellom måltider. Kvalm nesten hver dag i flere uker... Ikke noe oppstøt som jeg kan merke....litt svie oppover mot halsen av og til. Smertene sitter på et spesielt punkt. Midt i brystet ned mot magen. Reagerer på kaffe, ketsjup, pølser/kjøtt etc. Har drukket veldig mye kaffe opp igjennom, nesten unormalt mye. Kan kaffe gi magesår i seg selv? Avhengig av kaffe, så dumme meg har ikke kuttet ut,men begrenset det. I går hadde jeg veldig vondt, så fra i dag blir det bare frukt te på meg. Kan en selv få et begynnende magesår til å gro? Ved å ta syrenøytraliserende og kutte ut alt som vil gjøre at såret gror vanskeligere. Har hørt at en kan ta en pusteprøve for å se om en har magesår? Stemmer det? Dere som har hatt eller har. Hvordan merker dere symptomene? Jeg burdet ta meg en tur til legen, vet det..... Føler bare at jeg maser sånn.... Endret 24. februar 2007 av Sukkersøta
Mary_H Skrevet 24. februar 2007 #2 Skrevet 24. februar 2007 Det er viktig du tar en tur til legen med slike plager ja, et magesår kan komme av bakterier(da må det antibiotika til, flere typer på en gang og syredempende), eller det kan komme av stress osv. En gastroscpi er nok det mest effektive for å finne ut av sykdommer i fordøyelsessystemet. Det er ikke bra å gå med slikt uten å vite hva det er. Ett magesår kan f.eks begynne blø. Syrenøutraliserende som du får kjøpt reseptfritt tror jeg ikke er nok for å få et sår til å gro. Men de jeg tar brukest mot magesår, somac heter de, men de får du bare på resept. Har selv ikke magesår, men kronisk betennelse i spiserøret. Da hadde jeg mye sure oppstøt, svie i magen og kvalme. Det er viktig at inntil du får diagnosert hva det er så prøver du å unngå for fet mat, sterkt krydret mat, stekt mat er ikke bra, kaffe, juice, kolsyre, sjokolade og ellers mat du merker du reagerer på. Den smerten du kjenner i mellomfulvet kan nok ha med syren og gjøre, så det kan jo hende en kur med syredempende kan hjelpe deg. Synst du skal kontakte legen din, så kan hun/han avgjøre hva du bør gjøre videre.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2007 #3 Skrevet 24. februar 2007 Jeg hadde samme symptomer som deg, og gikk lenge med de. Til slutt ble det så ille at jeg kastet opp og visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg så grusomt sterke smerter hadde jeg. Jeg gikk til legen og fikk en medisin som heter Nexium. Legen sa at jeg hadde typiske symptomer på magesår. Jeg behøvde ikke gastroskopi i første omgang, men hvis medisinen ikke hadde hjulpet måtte jeg nok ha tatt det. Medisinen hjalp. Det var som et vidundermiddel. Etter noen dager var jeg så bra som jeg ikke hadde vært på flere måneder, men jeg måtte ta tablettene noen uker. Tablettene var ganske dyre, og jeg fikk dem ikke på blåresept. Hvis jeg skulle få det måtte jeg ta gastroskopi. Jeg kunne ikke drikke kaffe på lenge. Ikke vin heller eller andre ting med syre. Så skynd deg til legen. Det er ingen grunn til å gå å lide. Det finnes hjelp å få.
Devana Skrevet 24. februar 2007 #4 Skrevet 24. februar 2007 Du høres nøyaktig ut som sånn jeg var når magesåret mitt kom, jeg fikk det på tolvfingertarmen. Jeg gikk til legen opptil 10 ganger i løpet av en måned uten å få hjelp (fikk beskjed om at det bare var et virus), til slutt ble jeg så dårlig at jeg ikke kom opp av senga, spiste ikke, og ble dehydrert. Var skikkelig kvalm og uvel. Du burde komme deg til legen. Jeg fikk tatt gastroskopi og koloskopi på sykehuset, men jeg har også lest at det finnes en pusteprøve, men det er for å påvise den bakterien som er vanlig ved magesår. Jeg hadde ikke den, så hadde jeg tatt pusteprøven hadde de ikke funnet ut noe mer...Noe som ville vært ganske ille. Som gjest over her skriver så fikk jeg også Nexium, men fikk det på blåresept pga gastroen. Anbefaler deg å ta deg en tur til legen ihvertfall.... Og kutt ut kaffen fram til du finner ut om det er magesår du har Du burde ikke gå for lenge med det, for magesår kan til slutt begynne å blø. (Men nå vet jeg jo ikke om det er det du har da )
Sukkersøta Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2007 Tusen takk for svar, det satte jeg pris på Får kommet meg til legen. Håper han tar meg seriøst da....
Devana Skrevet 24. februar 2007 #6 Skrevet 24. februar 2007 Tusen takk for svar, det satte jeg pris på Får kommet meg til legen. Håper han tar meg seriøst da.... ← De fleste leger gjør nok det Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå