Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tre år, og så er det så lite verdt for han... Var jo klar til å dele livet mitt med drømmemannen, og nå sitter jeg her og lurer på hvordan jeg klarte å rote meg opp i dette!! Jeg står som leietaker (han er ikke nevnt i leiekontrakten), jeg har bedt ham om å betale husleie, men det nekter han. Jeg har bedt ham om å flytte ut, men han sier det er jeg som skal ut.. Noen som vet hvilke rettigheter jeg har? Ifølge kontrakten er det bare jeg som kan stå som leieboer (fordi dette er en tjenestebolig), men når kan jeg kreve at han pakker sakene sine og stikker?

Hvor lang frist kan han regne med at jeg gir ham? Han ser ikke ut til at han skal ut noengang.. Og han påstår han skal ha 3 måneder.. HJELP! Jeg har en liten datter som lever oppi dette. Holder ikke ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Kan ikke noe om dette, men ville bare si at jeg får utrolig vondt av deg og ønske deg lykke til :klem:

Skrevet

Takk for det :) Er bare i en sånn fortvila situasjon. Vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne for å komme i gang med "mitt nye liv". Vil bare at alt dette skal være helt over!!

Jeg kommer hjem fra jobb, han har laget seg middag, mens min datter sitter i sofa og er kjempesulten, men han har ikke engang kunne spurt om hun vil ha mat!! Fordi han er sint på meg! Det er så sjofelt gjort at jeg har ikke ord!

Skrevet

Jeg kan heller ikke noe om dette som kan hjelpe deg. Men håper du snart får svarene du trenger for å komme deg ut av den situasjonen.

Lykke til :klem:

Skrevet

Hvis det er din leilighet (eller du som leier den) kan du jo ringe politiet? Han trenger vel ingen frist så lenge han verken eier eller leier leiligheten? UT! heter det da...

Skrevet

Tror du det, da? Var så skremt tidligere i dag at jeg gikk gjennom politiets hjemmesider.. Ville bare se om det sto noe der, liksom.. Men så begynte jeg å tenke på at han kunne oppsøke meg i ettertid, da vettu..

Skrevet
Jeg kommer hjem fra jobb, han har laget seg middag, mens min datter sitter i sofa og er kjempesulten, men han har ikke engang kunne spurt om hun vil ha mat!! Fordi han er sint på meg! Det er så sjofelt gjort at jeg har ikke ord!

Er det sant? Uff for en ekkel type :sur: Stakkars datteren din :grine: Skjønner godt at dette er grusomt for deg. Det er tross alt din leilighet, så tror nok du har ditt på det tørre. Kanskje trygdekontoret vet noe om dette, du kan jo ta en tlf til de!!

masse mer lykke til:klem:

Skrevet
Tror du det, da? Var så skremt tidligere i dag at jeg gikk gjennom politiets hjemmesider.. Ville bare se om det sto noe der, liksom.. Men så begynte jeg å tenke på at han kunne oppsøke meg i ettertid, da vettu..

Han er vel ikke voldelig mot deg?

Skrevet

Neida, det har han aldri vært. Men så var det dette i ettermiddag, jeg ba ham om husleiepenger og han så på meg på en litt spnn skummel måte, skjønner? Men han har bestandig vært veldig snill og veldig grei. Men ute av stand til å se egne feil - bestandig jeg som er grunnen til at vi blir uenige..

Skrevet

Om leiligheten er din og, eller står i ditt navn MÅ han flytte omg. Du sier det er en tjenestebolig. Da regner jeg med det er i din tjeneste altså jobb leiligheten er ervervet ?

Du kan ta kontakt med politiet for å få hjelp, men i første omgang kan du prøve eks å si til han: Siden leiligheten står på meg og at den har jeg pga jobben min osv er det du som må flytte. Jeg sjønner at det er vanskelig å få seg en leilighet sånn omg, men jeg gir deg en frist på 14 dager til å skaffe deg en nytt sted å bo.

I mellomtiden er det fint om du og barnet kan bo hos familie eller venner.

Lykke til...

Skrevet

Ok, ja da skjønner jeg veldig godt. Uff slitsomt med sånne menn som ALDRI har feil :sur:

Skrevet

Ring Jussbuss på mandag. De er i praksis flinkere enn de fleste advokater fordi de tar seg tid til å gjøre en veldig god jobb og har gode kvalitetssikringsrutiner. De tar blant annet saker i bolig og husleierett. De gir gratis råd.

Hvis han "leier" hos deg tror jeg kanskje han har rett til å bo der en stund. Men, jeg er ikke sikker. Muntlige avtaler er i utgangspunktet like bindende som skriftlige, men det er jo et spørsmål om du hadde rett til å leie ut til ham i utgangspunktet. Hadde du det har du i hvert fall rettslig krav på det som mangler av leien for muntlige avtaler er som sagt like bindende som skriftlige. Om han nekter for at dere har hatt en slik avtale er det anntagelig lett for deg å bevise/sannsynliggjøre at dere hadde en slik avtale.

Skrevet

TS skriver "Jeg står som leietaker (han er ikke nevnt i leiekontrakten),".......

Ergo skal han ut med en gang

Skrevet
TS skriver "Jeg står som leietaker (han er ikke nevnt i leiekontrakten),".......

Ergo skal han ut med en gang

Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Men hvis han heller ikke betaler leie eller gjør opp på annet vis (f eks ved å betale andre utgifter), er han juridisk sett bare på besøk og kan kastes rett på dør. Jeg vil likevel anbefale deg å forsøke de fleste andre muligheter før du ber politiet om å lempe ham ut.

Uansett - lykke til! Dette låt virkelig ikke noe trivelig.

Skrevet

Slik jeg tolker TS' innlegg, så betaler han ingeting for å bo der, og er dermed å betrakte som gjest.

Tipset om Jusbuss var bra, ellers vil du også kunne kontakte politiet om råd. Dette kan du gjøre helt anonymt.

Jeg vil anbefale deg å gi han en dato hvor han skal være ute. Siden han ikke yter til fellesskapet, trenger ikke den fristen å være særlig lang. Ta kontakt med utleier og forklar situasjonen. Er han ikke ute til gitt dato, får du han fysisk fjernet, og du skifter låser (derfor må du varsle utleier). Pass på at datteren din ikke er hjemme når dette skjer.

Skrevet

har han vært med på å betale husleie tidligere og hvor lenge har han evt ikke betalt?

betaler han for maten i huset og annet?

vis ham husleiekontrakten og forklare han NØYE at det faktisk er DIN leilighet og han som må ut!

Forklar også grundig at siden han IKKE betaler husleie, på en leilighet det ikke FINNES papirer på at han har noe med å gjøre, så har han egentlig ingen oppsigelsestid heller, men at du ønsker å gi ham muligheten til å finne seg ett annet sted og at han får frem til da og da på å finne seg noe annet, etter det så skal han ut, på ene eller andre måten.

har du og dattern din mulighet til å bo andre steder i den tiden du gir ham, ville jeg rådet til det, hold dere borte fra ham, men gjør det klart at du mener alvor at du kommer til å gjøre det du må for at han flytter ut innen den tiden, uansett om du må ha ta kontakt med politi for at det skal skje.

og ser du er redd for at han kan ta kontakt med deg i ettertid, og hva han kan gjøre, hvis det faktisk er så ille, er det ikke også i norge mulighet til å få rettslige papirer på at han ikke har lov til å komme nærmere deg en så og så langt i en periode ihvertfall?

Jeg skjønner deg så godt, har bodd i ett samboerskap som endte vondt selv, hvor ingen av oss hadde råd til å flytte ut før oppsigelsestiden var over, så vi måtte bo sammen en måned etter bruddet... det var ikke ett godt brudd og det var den værste måneden i mitt liv! Hans kollegaer var engstelig for at han skulle gjøre meg noe, jeg var engstelig, han betalte ikke en skit så jeg fikk lån til langt oppover ørene.... nei, bo ett annet sted til han kommer seg ut, sett en tid, og sørg for å FÅ ham ut etter det om han ikke går frivillig.

og som de andre, søk rettshjelp, jussbuss hørtes kjempelurt ut, da har han lite å slå i bordet med etterhvert.

lykke lykke til.

Skrevet

Gi han en frist på fire uker. Begynn å pakk for han (kjenner til den typen, de sitter der og later som ingenting og forsurer alt). Sett inn annonse på finn.no eller svar på annonser selv og oppgi hans tlf.nr. Han svarer vel på mobilen sin...

Har du ingen venner eller familie som kan være der, og støtte deg noen dager? Fortell han at de skal være der noen uker selv om det ikke er sant... Da kommer han seg raskt ut av døra, for da forstår han at han er nødt. I alle fall når du sier mens han hører på, at han holder på å finne seg en ny bolig fordi det er slutt mellom dere (dine venner må jo høre din versjon for å forstå, men de vil forstå hvis du forteller fakta).

Det er ikke sikkert venner kan stille opp nå, men da kan du si til han at de kommer om ikke lenge (har du ikke en gammel tante el.lign???) og innen den tid skal han ha flyttet. En liten løgn er tillatt.

Skrevet

Jeg har vært i mangeårig ekteskap, med felles mindreårige barn og hvor huset stod på henne. Det tok henne mindre enn to uker å få meg ut av huset, uten at jeg hadde gjort noe klanderverdig (ennet enn ikke å ville flytte uten å få avtale om samvær med barna).

Det er ingen problem å få menn ut av bolig de bor i. Ta kontakt med en advokat (eller et nettsted ala advokatenhjelperdeg.no) og krev kjennelse på at han skal flytte. Hvis du i tillegg oppgir at du føler deg truet av ham, kan du langt på vei bestemme hvor langt unna han skal flytte.

Det finnes til og med praksis på at kvinner kan tre inn og overta husleiekontrakter som samboer har sittet på / overta bolig som mannen hadde før hun flyttet inn.

Så for deg å få mannen på gata på null tid, skulle være piece of cake.

Skrevet

Mange her mener det samme som meg. Det er bare å kaste han ut!

Han har ikke rett til å bo der, og siden han ikke er nevnt i noen papirer så er det bare å kasta han ut. Han har vel noen han kan bo hos i mellomtiden til han finner leilighet?

Gjest Helene - ikke innlogget
Skrevet

Problemet er vel også hvordan det fysisk er mulig å få han ut. Min eks-mann nektet å forlate vår felles bolig, og jeg måtte benytte anledningen til å levere seperasjonspapirene mens han var på besøk hos sine foreldre, altså fysisk ute av huset, samt å forlate boligen selv i 2 uker pga trusler av diverse slag.

Du må ringe Jussbuss, Krisesenteret og be familien om hjelp. Det er ikke sikkert han kommer til å gjøre seg så vanskelig, men det viktigste er at han skjønner at du mener alvor, og at du har en gjennomtenkt plan på hvordan dette kan gjøres.

Hvis du har det juridiske i orden og har snakket med husverten din kan du skifte lås når som helst bare han er ute av huset, om han så bare er ute i butikken en tur.

Lykke til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...