Gå til innhold

Reise

Fremhevede innlegg

Gjest *Magica*
Skrevet

Reising omtales generelt som en positiv aktivitet, særlig hvis målet er eksotisk og lite besøkt av turister ellers. Helt fra barna våre går på barneskolen måles konkurreres det i antall land man har vært i.

Jeg sier ikke at reising er negativt heller, men ønsker deres innspill:

* Hvorfor "må" vi reise?

* Hva reiser vi fra/ til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri reise noe særlig, og har bare vært i skandinavia helt til 2 uker siden (jeg er 19 år) Men jeg gikk i klasse med et par som alltid reise værtfall en gang i året, og har stor og fin hytte de alltid reiser til osv. De var heldigvis ikke sånn at de gnidde det opp i trynet på med. Jeg har aldri opplevd at folk tror man må reise et sted, jeg har inntrykk av av folk reiser fordi det er hyggelig og for å komme seg litt vakk fra de vanlige omgivelsene en stund.

Gjest *Magica*
Skrevet
Jeg jeg har inntrykk av av folk reiser fordi det er hyggelig og for å komme seg litt vakk fra de vanlige omgivelsene en stund.

Enig. Men hvorfor har vi behov for å komme oss unna? Og hvorfor må vi så langt unna?

I globalt perspektiv er det litt kvalmt. Det er jo mulig den hverdagslige etioper har like stort behov for å dra til syden som oss.

Skrevet

Jeg tror mest foreldre og de som tror høyt om seg selv gjør det.

Barn liker å reise uansett om det er ei hytte et par timer hjemmefra. Selv så vil jeg reise for å oppleve ting, og møte nye kulturer. Jeg trenger ikke lange reisen for å glemme alt hjemme. Var nettopp en uke i london, og vi gjorde masse. Når jeg kom hjem følte jeg at jeg hadde vært borte en mnd, og var skikkelig rart men deilig.

Skrevet
Enig. Men hvorfor har vi behov for å komme oss unna? Og hvorfor må vi så langt unna?

I globalt perspektiv er det litt kvalmt. Det er jo mulig den hverdagslige etioper har like stort behov for å dra til syden som oss.

Behøver ikke reise langt for å oppleve ting, men for mange er det vel gromt å dra til syden. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor drar så mange midt på den varmeste sommeren? har jo lest at mange lar seg friste av litt spesilelle festligheter :humpe: Men hvis man vil bli :gravid: eller :grine: så er vel ikke det noe man trenger å dra til syden for. Og for ikke å snakke om all den gode kvalitets maten særlig på sommeren :kvalm:. Men klart hvis man kommer fra ei lita dritt bygd som Toten så er like greit å :reise: så fort man har fri.

:ler::ler::ler: smilies er morsomt

Skrevet

Mange drar midt på sommeren for det er da de har fri, enkelt og greit. Ikke alle kan ta fri når det passer og "sydenprisene" er billige.

konkuransen mellom ungene tror jeg var verre da jeg var barn. I dag har jo alle unger vært over alt og "i syden" haugevis av ganger. Tviler på det gir mer prestisje å ha vært 12 ganger i "syden" enn fem for å si det slik. Barn tenker heller ikke over hvor det er "fint" å reise til.

En av mine sønner syntest nærmest det var barnemishandling at han ikke hadde vært på "Sabetann-show" da han var liten. Det hadde alle han kjente. At han hadde vært i mange andre land talte ikke med. Det var "Sabeltann show" og dyreparken i kRistiansand som betydde noe.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er jo mulig den hverdagslige etioper har like stort behov for å dra til syden som oss.

Den vanlige etioper har nok mer bruk for mat, rent vann og sykehus enn en sydentur.

Vi i Norge har oppfylt alle basalbehovene og vi har anledning til å reise. Det er fint og utviklende å oppleve andre kulturer, møte andre mennesker.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt det helt store reisebehovet .. kanskje fordi jeg har reist mye med foreldrene mine fra jeg var liten?

Selv elsker jeg å reise på hytta hele våren og sommeren ... men en utenlandstur i året blir det... Ikke til helt fjerne himmelstrøk, men jeg elsker København og London ... Det har aldri fristet meg å reise til Afrika eller Asia ... Men det er flere steder jeg skal reise de nærmeste årene - bla. steder i Norge og i sommer har vi lyst på en 3-ukers kjøretur til sørlige Tyskland og Østerike med flunkende ny bil ... Gleder oss masse til planleggingen :)

Endret av *Tara*
Skrevet

Jeg er veldig glad i å reise, men reisenmålene bør sletts ikke være hverken eksotiske eller spesielt kostbare ! For meg begynner reisen mange måneder i forveien, da planlegger jeg, netter og skriver ned ting jeg har lyst til å se og gjøre.

For meg er reise først og fremst forandring. Det å se nye (eller gamle, velkjente fra tidligere turer) steder og mennesker synes jeg er inspirerende.

Og etter at reisen er over, gleder jeg meg til bildene. Og jeg skriver alltid et uhøytidelig "reisefererat", om hva vi har opplevd av store og små ting, som jeg setter inn i fotoalbumet. Det er på en måte desserten min etter ferien. Siden er det morsomt å bla igjennom dette og gjenoppleve ferien.

MEN jeg irriterer meg også over "skryte"-ferierende som alltid skal overgå hverandre i ferieplaner og opplevelser. Alle har ulike forutsetninger og prioriteringer og det bør man godta. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...