Gå til innhold

Huden på hendene mine sprekker og blør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hendene mine er så tørre at de sprekker og blir sår. Det er spesielt oppå fingerleddene og oppe på knokene. Veldig vondt.

Prøver å unngå å vaske hendene ofte. Sover med krem om natten og smører om dagen, men dette legger seg bare oppå og forsvinner i vask. Jeg bruker Aderma Exomega oftest.

Noen som kan anbefale en veldig bra krem til slikt problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Nå har jeg veeeldig problem hender og må bruke kortison salver i perioder. Men synes håndkremen til dr hauschka er veldig god. den får du kjøpt hos helsekost. Men er det eksem du har? For det har jeg, og det er veldig mange kremer jeg ikke tåler. Men hvis du bare er plaget pga kulde så kan du jo bruke det meste. Dermalogica sin håndkrem er også kjempe god!

Skrevet

jeg har akkurat samme problem. og det slår særlig ut på vinteren når det er kaldt for da er luften tørrere. viktig å ikke vaske hendene så mye. bruk engangs hansker når du tilbereder mat, vasker opp osv. jeg bruker kortison-krem innimellom. men huden blir tynn av den, så vær måteholden. akkurat nå funker decubal bra.

Skrevet

Nei, jeg har ikke eksem. Bare tørre tørre knokler/ledd. Ser helt skitten ut. Æsj altså.

Skrevet

Da er du ihvertfall heldig som ikke har det hele året sånn som meg... men du kan jo kjøpe deg en god feit krem på apoteket, f.eks apobase, så kjøper du sånne hvite bomullshansker, også på apoteket. smører deg før du legger deg og sover med hansker et par dager.. det virker veldig effektivt, og lindrende:)

Skrevet

Å blande zinksalve 50/50 med apobase/vitapan er veldig fint.

Skrevet

Jeg som skrev de innleggene som gjest... hadde bare glemt å logge meg inn :ler:

Skrevet

Jeg bruker hydrocortison og aderma exomega, syns aderma sin er veldig bra! :)

Skrevet

Men hvis du bruker samme kremen veldig mye så kan den fort miste virkningen sin, derfor lurt å variere litt:)

Gjest Deception
Skrevet

Prøv å bruke mandelolje under kremen, eventuelt blande noen dråper inn i kremen. Exomega er finfin; Apobase, Decubal osv er det lurt å holde seg unna, for de bare gjør vondt verre, har jeg funnet ut. Vitapan er bedre, men jeg reagerte på den, for den inneholder karbamid.

Skrevet

Hvor kjøpe mandelolje?

Skrevet
Prøv å bruke mandelolje under kremen, eventuelt blande noen dråper inn i kremen. Exomega er finfin; Apobase, Decubal osv er det lurt å holde seg unna, for de bare gjør vondt verre, har jeg funnet ut. Vitapan er bedre, men jeg reagerte på den, for den inneholder karbamid.

Sant at Apobase og Decubal kan gjøre vondt værre, men bare hvis man bruker dem fast over lengre tid. De er veldig fine å bruke et par dager på kriseområder:)

Skrevet

Elizabeth Arden Eight hour hand cream. Helt fantastisk. Bruker den på jenta mi som blir helt ru oppå hendene (knoklene og sånn) etter lange kalde dager ute i barnehagen.

Skrevet

Om hendene dine er såre og sprekker opp, kan jeg anbefale Locobase Repair. Dette er en veldig fet krem som er mest hensiktsmessig å bruke sammen med bomullshansker.

Skrevet

Og bomullshanskene kjøper man også på Apoteket? Hva koster de?

Skrevet

De koster ikke mye... 10-15 kr for ett par.

Håper du får bukt med håndproblemene dine!!

Lykke til :)

Skrevet

For meg holdt det å bruke dr. Hauschka sin håndkrem. Den er ganske "lett"; den legger ikke igjen noe lag utenpå huden, men dermed skylles den ikke vekk så lett heller, den går mer inn i huden. Synes ikke jeg trenger å smøre hendene mer enn et par ganger i døgnet. Men om du har hendene mye i vann/vasker hendene ofte kan det hende du trenger noe annet som du kan smøre på oftere. Nå bruker jeg også en krem fra Nivea (blå boks) som også er ok, men synes den lukter litt parfymert (det gjør forsåvidt dr. Hauschka også, men annerledes), og kanskje at hendene blir litt tørrere enn før "mellom smøringene".

Hvis man har eksem pga kontaktallergi e.l bør man sikkert bruke en mer beskyttende og fetere (?) krem enn dr. Hauschka sin. Dessuten hjelper det å skifte ut sterkt parfymerte håndsåper som noen av Palmolive-såpene o.l, med mildere.

Skrevet

Det er nok lurt å bruke en barrierekrem, den beskytter mot kulda og vaskes ikke så lett av. Personlig bruker jeg en fra apoteket som heter hudpleiesalve. Den kan ses i denne brosjyren. Jeg bruker også å få tørr hud med sprekker om vinteren, og jeg har kun brukt denne og en annen som jeg har på jobb innimellom, og det er nok. Jeg bruker ikke kremen hver dag da, kun til jeg blir kvitt sprekkene og den verste tørrheten, har ikke behov for å bruke krem til vanlig føler jeg. En annen ting som er veldig viktig er jo å ta noe på fingrene nå man er ute i kulda, det hjelper stort. Og et siste bud er å kjøpe en god håndsåpe som ikke tørker ut huden.

Skrevet

Prøv å smør på honning. Det er utrolig klissete, men du klarer fint å sove med honning på hendene par netter. Sengtøy osv er bare å vaske etterpå.

Honning er ikke å anbefale på dagtid, for da har du vel mer praktisk bruk for hendene dine.

Unngå skyllemiddel, parfymerte produkter og bruk allergivennlige gummihansker. (Helst bør du ikke vaske huset før huden har leget seg, og har du en jobb som innebærer at du må være i kontakt med vann, såpe, osv, så få en sykemelding eller ta en tredagers...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...