Gå til innhold

hvorfor debuterer folk så tidlig?

Fremhevede innlegg

Gjest afrodite1980
Skrevet

Jeg blir rett og slett skremt når jeg ser 13-14-åringer som allerede har erfaring med sex.Man er jo ikke klar til sex når man er så ung!Jeg personlig var ikke klar før jeg fylte 16 og hadde sex for første gang et halvt år senere (altså rundt 16,5 ).Noen andre som ikke har debutert så tidlig? :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Jeg debuterte alt for tidlig, og når jeg tenke tilbake på det skammer jeg meg!

Hmm... Når jeg får barn tror jeg jeg må låse dem inne i kjelleren til de blir 20 ;)

Skrevet
Jeg blir rett og slett skremt når jeg ser 13-14-åringer som allerede har erfaring med sex.Man er jo ikke klar til sex når man er så ung!Jeg personlig var ikke klar før jeg fylte 16 og hadde sex for første gang et halvt år senere (altså rundt 16,5 ).Noen andre som ikke har debutert så tidlig? :overrasket:

mange av mine venninder var tidlig ute, og det var forsøk på gruppepress for at jeg også skulle, men jeg er meget takknemmelig for at jeg hadde mitt forbilde som ventet og dermed inspirerte meg også til å vente.

Jeg hadde min første gang som ca 17,5 faktisk, hadde store planer om å vente til jeg var atten, men ga etter for mas fra eldre kjærste noe før atten.

Veldig glad jeg ikke hadde sex før den tid, og kunne gjerne ventet enda lenger.

Gjest StockDama
Skrevet

debuterte når jeg var 20, følte det ikke var noe vits før da, så da ble det sånn.

min venninner derimot debuterte veldig tidlig. hvorfor? jeg vet ikke..

Skrevet

Jeg aner ikke.

Og jeg vet heller ikke hvorfor jeg selv debuterte for tidlig, selv om jeg tror det har mye med at jeg var redd for å være "unorma". Hadde ingen vennegjeng som presset på (de trodde vel jeg hadde debutert lenge før jeg gjorde, var i et forhold LENGE før vi lå sammen. Delvis hadde de rett også, for vi hadde gjort det meste annet utenom samleie). Men alikevel, den følelsen av å være en "avviker" er lite hyggelig. Skulle gjerne ha visst at det faktisk er 5-10 % som venter like lenge som det jeg gjorde... Angrer den dag i dag på at jeg ikke ga litt mer F, og ikke stolte på at han faktisk ville ha meg selv om vi ikke hadde samleie.

Men gjort er gjort, og livet går videre.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Enig, men jeg syntes 16 også er altfor tidlig. Og det syntes jeg både da jeg var 16 og nå som jeg er 20.. Nei, i 13-16års alderen er man pinadø barn og det skal man fortsette å være til man er klar for å ta ansvar og være moden. Selvfølgelig blir noen modne tidligere enn andre, men det er altfor mange tenåringer som ligger rundt helt uhemmet virker det som. Det blir så lett graviditet og kjønnssykdommer når man ikke ennå helt har lært hva ansvar betyr... Jeg var ikke klar for sex før jeg var 18 og debuterte som 19åring, og det var veldig rett for meg ihvertfall. Sikkert noen som kunne ha godt av å vente ennå litt lenger også.

Skrevet
Enig, men jeg syntes 16 også er altfor tidlig. Og det syntes jeg både da jeg var 16 og nå som jeg er 20.. Nei, i 13-16års alderen er man pinadø barn og det skal man fortsette å være til man er klar for å ta ansvar og være moden. Selvfølgelig blir noen modne tidligere enn andre, men det er altfor mange tenåringer som ligger rundt helt uhemmet virker det som. Det blir så lett graviditet og kjønnssykdommer når man ikke ennå helt har lært hva ansvar betyr... Jeg var ikke klar for sex før jeg var 18 og debuterte som 19åring, og det var veldig rett for meg ihvertfall. Sikkert noen som kunne ha godt av å vente ennå litt lenger også.

Jeg er enig med deg. Jeg debuterte ganske sent og er veldig glad for at jeg gjorde det som var riktig for meg. Jeg tror det finnes betydelig flere som angrer på at de debuterte for tidlig enn at de debuterte for sent. Jeg tror nok det er mye press med i bildet, men jeg tror også mange har en fryktelig hast med å bli voksne og oppleve alt så fort de har sjansen. Jeg har lest en del teorier om at mange som debuterer tidlig og har mye sex i ung alder ofte gjør det fordi de har et stort behov for nærhet og å bli likt/elsket, fordi de ikke får det fra andre, "normale", kanter, som fra foreldrene sine. Det høres kanskje sært ut for noen, men jeg synes faktisk det kan virke fornuftig i enkelte tilfeller. Jeg ville ikke bli overrasket hvis det viser seg at jenter som debuterte sent har et nærere og mer stabilt forhold til familien sin enn de som debuterte betydelig tidligere enn det som er normalt.

Skrevet

Blant annet her kan du lese at den gjennomsnittlige debutalderen faktisk ikke er så lav, 17 år for jenter og 18 for gutter. Så selv om vi når vi blir eldre synes at ungdommen er så tidlig ute, er det bare et fåtalls prosent som debuterer virkelig tidlig.

At det er blitt en mer seksualisering av ungdomstiden og en enorm åpenhet rundt det meste som har med seksualitet, er en annen ting. Så hvis det fantes statistikk over hvor mange 14-åringer som har hatt chatte-samtaler med seksuelt innhold eller tatt bilder av seg selv halvt avkledd, vil jeg tror at tallene ville blitt ganske høye.

Skrevet

Jeg var 17,5 år første gang. Og jeg følte meg da klar, og gjorde det med en som betydde mye for meg.

Det hadde jeg bestemt meg for lenge siden at jeg skulle vente til jeg følte det var rett og til jeg traff en som jeg hadde ekte følelser for.

Kan legge til at jeg var barnevernsbarn og hadde virkelig ikke et godt forhold til mine foreldre.

Hadde og masse kjærster i yngre alder som prøvde og presse meg til sex, takk og pris lot jeg meg ikke presse.

Skrevet
Blant annet her kan du lese at den gjennomsnittlige debutalderen faktisk ikke er så lav, 17 år for jenter og 18 for gutter.

Det er ikke gjennomsnittet, men medianen, altså den midterste verdien, det er snakk om. Halvparten debuterer før 17/18 og halvparten debuterer seinere.

Skrevet

Jeg debuterte da jeg var 13 og hadde et godt og aktivt sexliv med samme partner i veldig mange år.

Jeg kan ikke se at dette på noe vis har gjort noe skade for meg, tvert imot.

Noen er klare når de er yngre, noen når de er eldre.

At ungdom har sex er liksom ikke noe nytt.

Gjest Misbrukt
Skrevet

Er det så sikkert at det er debuten da? Selv om 13-15-åringer har sex kan det allerede ha begynt for mange år siden.

Ja, jeg tenker på misbruk av barn.

Jeg var et slikt barn og slik "lærte" jeg at sex har ingenting med kjærlighet å gjære.

Sex ble etterhvert en måte å søke etter nærhet og en bekreftelse på at en eksisterte.

Ja, mange unge har sex frivillig, men det er også mange som "debuterer" tidlig fordi de føler at de har ingenting å miste.

Skrevet
Er det så sikkert at det er debuten da?  Selv om 13-15-åringer har sex kan det allerede ha begynt for mange år siden.

Ja, jeg tenker på misbruk av barn.

Jeg var et slikt barn og slik "lærte" jeg at sex har ingenting med kjærlighet å gjære.

Sex ble etterhvert en måte å søke etter nærhet og en bekreftelse på at en eksisterte.

Ja, mange unge har sex frivillig, men det er også mange som "debuterer" tidlig fordi de føler at de har ingenting å miste. Nettopp fordi de allerede har "debutert"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...