Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i 40-årslag og er bedt om å ta med et par salater til koldtbordet.

Tenkte å lage en "grønn" salat som tilbehør til kylling, karbonader, spekemat m.m., og kanskje en salat med mere mat i, som pastasalat e.l.

Har noen gode oppskrifter som egner seg til fest??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker denne:

Pastasalat med ost

4 porsjoner

--------------------------------------------------------------------------------

300g pasta

200g champignon

100g kyllingkjøtt eller reker/krepsehaler

150g gul ost f.eks. port salut eller norvegia

1 eple

1-2 vårløk evt. purre

1 avocado

50g soltørkede tomater i olje (men uten oljen)

Saus:

2 dl Crème Fraiche eller rømme

1/2 dl dill, hakket

1 ss sennep

1 ts sukker

1/2 ts salt

1/4 ts pepper

1 ss hvitvinseddik

2 hvitløksbåter, presset

Kok pastaen i rikelig vann og spyl den i kaldt vann etterpå. Bland ingrediensene til sausen; den blir ekstra god av å stå en stund.

Skjær eplet i små terninger, hakk vårløken, skjær soppen i skiver, avocadoen, soltørkede tomater og renskåret kyllingkjøtt i biter (evt. hele reker/krepsehaler, og osten i terninger.

Server sausen ved siden av.

----------------------

Denne kan jo også sikkert lages vegetarisk.

Jeg liker så godt dressingen her, den er litt annerledes i smaken synes jeg.

----------------------

En ting når man serverer grønne salater i festlige lag (eller til hverdags for den saks skyld) er å ikke benytte bolle, men fat.

Det ser så mye mer stas ut med et stort fat hvor salaten ligger utover og hvor du da f.eks. har forskjellig grønne salatblad i bunnen og så legger de andre ingrediensene lagvis eller mønstervis på. Jeg er glad i å bruke avocado i skiver, rødløk/sjalottløk i tynne skiver, cherrytomater delt i to evt. hele og så noen pinjekjerner evt. valnøtter over til slutt. Dette avhenger jo selvsagt av at det er plass på bordet til et sånt fat.

Skrevet

Lunken potetsalat

Kokte faste poteter i terninger (evt små partypoteter som kan være hele eller halve med skallet på)

Sjalottløk i halve skiver

Hvitløk etter smak, hakket

Grønne gode oliven uten steiner, enten i skiver eller halve

Svarte gode oliven uten steiner, enten i skiver eller halve

Cashewnøtter (vanlige salte går fint)

God olivenolje

Saft av fersk sitron

Grovkvernet pepper

Maldonsalt

Spisskum

Ha en god slump olivenolje i en sautepanne eller wok, tilsett sjalottløken og hvitløk og la det surre på middels-lav varme til det er mykt og blankt, tilsett litt spisskum og surr mer. Ha i potetene og la de trekke til seg oljen. Press over sitron. Vend av og til. Potetene skal ikke steke og bli brune, kun trekke ved svak varme i god olje. Tilsett oliven og nøtter. Smak til med pepper og evt noe salt. Jeg pleier å la den stå på plata på 1 en god stund, gjerne tre kvarters tid. Da får alle smakene blandet seg godt. Kan serveres varm, lunken eller romtemperert, jeg syns ikke det funker noe særlig når den er kjøleskapskald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...