Gå til innhold

Hvordan bli kvitt frityolja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget vårruller (perfekte denne gang...;)).

Men hva gjør jeg med olja...? :klø:

Helle den avkjølt i en tom melkekartong???

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frityrolje og annet fett er restavfall.

Slikt fett skaper stor problemer for avløpsetaten og er ikke noe de vil ha i sitt sytem. Det klogger til renseanlegg, og avløp.

Skrevet

Jeg venter til den er avkjølt, og heller på en melkekartong eller en plastflaske. Kaster det så i søpla. Vil ikke helle det i vasken, siden jeg er redd for å tette røret over tid. (rørlegger er dyrt...)

Skrevet
Har laget vårruller (perfekte denne gang...;)).

Men hva gjør jeg med olja...? :klø:

Helle den avkjølt i en tom melkekartong???

Hva gjør dere?

Har samme problem som deg. Aner aldri hva jeg skal gjøre med den.

Men jeg pleier å bruke olja flere ganger, bare siler den og heller den tilbake kartongen. Det fungerer greit med den Hoff Frityroljen jeg bruker. Har vel brukt samme olja en par-tre ganger tror jeg.

Har ikke fått til vårruller selv etter et par forsøk. Hva gjorde du? Oppskrift!

Skrevet
Frityrolje og annet fett er restavfall.

Er dette noe man kan heller på kompostbingen dersom man har dette i hagen?

Skrevet
Har samme problem som deg. Aner aldri hva jeg skal gjøre med den.

Men jeg pleier å bruke olja flere ganger, bare siler den og heller den tilbake kartongen. Det fungerer greit med den Hoff Frityroljen jeg bruker. Har vel brukt samme olja en par-tre ganger tror jeg.

Har ikke fått til vårruller selv etter et par forsøk. Hva gjorde du? Oppskrift!

:)

Jeg kjøpte trekantede, ferdige vårrull-emner. Kan ikke si navnet da det er skrevet på et språk jeg ikke kjenner... Kjøpte dem i en utenlandsk butikk på Holmlia. De lå i kjøledisken. Ferdig kjevla. La fyllet (kjøttdeig, strimla kål, løk, gulrot, salt, pepper, ingefær(tørr!)) på den bredeste delen, rulla innover og la i en stekepanne med frityrolje ( ca. 3 cm) med skjøtene ned. Gikk fort, så de første ble litt vel mørke...;)

Alle likte det, og lillebror var mektig imponert...:Nikke::)

Skrevet

På frityrolja jeg kjøpte står det at man kan sile brukt olje og bruke den en gang til - innen 14 dager står det. Olja var så billig, og det er ikke så ofte jeg gjør det, så jeg kastet den avkjølt i en melkekartong, jeg...:)

Gjest Hilde79
Skrevet

Jeg har faktisk hørt at det er spesialavfall.... ei venninne av meg bruker innimellom frityr og putter og det på flasker og leverer inn som spesialavfall.

Skrevet

Det er delte meninger om olje i kompost (jeg regner med at vi prater varmkompost). Jeg heller små oljerester og fett fra matlaging i varmkomposten uten problemer. Jeg vet faktisk ikke om jeg ville helle store mengder i, men det er fordi jeg har nemlig også hørt at det skal behandles som spesialavfall, men det er sikkert forskjellig fra kommune til kommune.

Skrevet

Jeg gjør det. Det har gått helt fint :)

Men nå friterer jeg sjeldent mat med olje, så jeg tar forbehold om at det muligens ikke er bra hvis man gjør dette regelmessig. En gang i blant går i hvert fall uten problemer.

I England vet jeg at mange bare heller ut oljen i kratt og liknende i hagen, så veldig skadelig kan det neppe være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...