Pnin Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Jeg er i dag med i en superfin lesesirkel, men om en måned flytter jeg bort fra jentene "mine". Jeg skal bosette meg på et sted hvor jeg ikke kjenner noen, men kunne tenke med å fortsette med lesesirkel. Men hvordan starter jeg opp en sirkel når jeg ikke kjenner noen? Noen som har forslag eller erfaringer? (Om denne burde lagt under Hus, hage, hobby eller noe slikt, så flytt i vei!)
Susannah Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, men har faktisk lurt på det samme. Må sies at jeg aldri har vært i en lesesirkel, har du noe i mot å fortelle litt om hvordan dere gjorde det i den gamle? Ellers har jeg jo tenkt på en annonse i avisen e.l. for å bli kjent med andre på den måten.
Pnin Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2007 Det var jeg og ei venninne som startet den gamle. Vi inviterte venner i hver vår vennekrets om å bli med, og vi startet opp med ca 10 jenter. Nå er nede i 5-6 etter noen har falt fra, og jeg synes 6 er et fint antall. Da er det ikke for mange slik at alle får snakke, men heller ikke for få til at vi får fine diskusjoner og litt gemytt. Vi har hatt et litt løst opplegg egentlig. Vi har tatt det på rundgang å ha møtet hjemme, og så har vi kommet frem til bøker gjennom diskusjoner. Til hvert møte er det noen som har hørt om ei bok eller har kjøpt/lånt ei bok de vil lese og som foreslår den for sirkelen. Hvis det er flere, så snakker vi litt om de ulike valgene før vi finner den som passer for flest. Vi har også valgt å holde det rimelig. Derfor velger vi ikke bøker som er de nyeste, men gjerne pocketbøker e.l. Men i det siste har vi følt at det vil være bedre om vi har litt mer struktur, og derfor har vi lagt om på rutinene litt. Nå skal den som har møtet også velge bok til neste gang. Samtidig må denne personen finne frem litt informasjon om forfatteren og fortelle de andre hvorfor hun har valgt denne boka og denne forfatteren. I tillegg er den som velger boken ansvarlig for å lede samtalen når boka skal diskuteres. Dvs at hun kanskje tenker litt nøyere gjennom teksten, forbereder noen spørsmål om diskusjonen stanser opp etc. Men i det store og det hele er vi egentlig ikke annet enn en gjeng jenter som møtes hver sjette uke for å snakke litteratur.
Gjest *Magica* Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Hva med å henge opp et oppslag på biblioteket?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå