Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi skal utvide badet med tid og stunder og lurer på hvor mye vi bør sette av til jobben?

Badet er i dag knøttlite, og vi har tenkt å utvide mot soverommet som ligger vegg-i-vegg. En del av soverommet vil gå bort til gang, og jeg antar vi sitter igjen med et bad på 8-10 kvadratmeter. Vi ser for oss fliser på gulvet, og kanskje panel på veggene, bortsett fra i dusjhørnet hvor det vel bør være fliser. Vi ønsker et frittstående badekar, et dusjhjørne uten dusjkabinett men med oppmurte vegger, nytt klosett og vask. I tillegg kan vi ikke gjøre noe av jobben selv, så alt må settes bort.

Hvor tror dere vi havner? Jeg vet det sikkert varierer en hel del, men snakker vi 80.000? 150.000? 200.000+?

Noen som har pusset opp eller utvidet badet og kan dele noen tanker og tips om prosessen?

Endret av Pnin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som gjorde akkurat det, og prislappen var på rundt 300.000 kr. Dette er et par år siden. Nå hadde de veldig dyre fliser (tror de kostet totalt 30.000 kr.), og servant, badekar osv. var heller ikke av det billigste slaget.

Vi holder på å bygge bad i et rom som tidligere bare var toalett. Hva totalkostnaden blir er vanskelig å si, da rørlegging, elektrikerarbeid og snekring henger sammen med arbeid med et nytt kjøkken som vi holder på å bygge. Det eneste som er sikkert er at det blir dyrere enn hva vi hadde regnet med på forhånd! Det kommer alltid til uforutsette utgifter og problemer. Det var mange som hadde advart oss om dette på forhånd, og jeg kan bare si at de hadde fullstendig rett... Men resultatet ser ut til å bli bra, så det er verdt det allikevel.

Det alle anbefaler, og som vi ikke gjør, er å få en fagperson (håndverker eller firma) til å administrere og koordinere prosessen. Rørlegger, murer, elektriker, snekker osv. skal inn på ulike tidspunkt og gjerne i flere omganger, så det gjelder å få riktig person til å komme til riktig tid. For oss går det bra å administrere prosessen selv, da håndverkerne vi har fått tak i er dyktige og pålitelige, og forteller oss hele tiden hva neste skritt består i, og hvem vi skal kalle inn. Men det tar jo en del tid, så jeg skjønner godt poenget med å sette bort hele jobben til ett firma.

Lykke til!

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Vi skal utvide badet med tid og stunder og lurer på hvor mye vi bør sette av til jobben?

Badet er i dag knøttlite, og vi har tenkt å utvide mot soverommet som ligger vegg-i-vegg. En del av soverommet vil gå bort til gang, og jeg antar vi sitter igjen med et bad på 8-10 kvadratmeter. Vi ser for oss fliser på gulvet, og kanskje panel på veggene, bortsett fra i dusjhørnet hvor det vel bør være fliser. Vi ønsker et frittstående badekar, et dusjhjørne uten dusjkabinett men med oppmurte vegger, nytt klosett og vask. I tillegg kan vi ikke gjøre noe av jobben selv, så alt må settes bort.

Hvor tror dere vi havner? Jeg vet det sikkert varierer en hel del, men snakker vi 80.000? 150.000? 200.000+?

Noen som har pusset opp eller utvidet badet og kan dele noen tanker og tips om prosessen?

Jeg pusset opp for to år siden, omtrent den størrelsen du prater om. Jeg måtte også innlemme et kott for å få 10 kvm, og hele stasen kom på 320.000.

Skrevet
Jeg har en venninne som gjorde akkurat det, og prislappen var på rundt 300.000 kr. Dette er et par år siden.

Jeg pusset opp for to år siden, omtrent den størrelsen du prater om. Jeg måtte også innlemme et kott for å få 10 kvm, og hele stasen kom på 320.000.

Aiaiai!

Jeg regnet med det ble dyrt, men ikke SÅ dyrt...

Hva er det som gjør at jobben kommer opp i de summene? Er det materialvalg? Selve arbeidet? Innredning? Eller ja takk, alt sammen?

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Aiaiai!

Hva er det som gjør at jobben kommer opp i de summene? Er det materialvalg? Selve arbeidet? Innredning? Eller ja takk, alt sammen?

Hos meg var det nok to faktorer som utgjorde den relativt høye kostnaden: 1) jeg gjør ikke en dritt selv men overlater alt til fagfolk, og 2) relativt dyrt matrialvalg og utstyr. Jeg husker ikke prisen på så mye, men mener å huske at bare bården rundt veggen som skiller nedre delen av fliseveggen med øverste kom på over 20.000, og den er omtrent så diskre at man ikke merker den med en gang. Men det var den jeg ville ha da ;) Ellers hadde det nok litt med at jeg forandret på hvor ting skulle stå i forhold til tidligere. Bad og toalett byttet plasser osv. Men siden du ber om tips; jeg treger litt på vaskene jeg valgte. De består av en glass-ramme med stålvask og er utrolig tidkrevende å holde rent. to tannpusser og vasken må vaskes :overrasket:

Skrevet

Du kan se på en side for information www.vestkantbygg.no :Nikke: Ring og spør! ;):reise:

Skrevet
Aiaiai!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?act...65&qpid=4320693

Det er nok alt sammen. Og så blir det jo ganske mye dyrere hvis dere ikke skal gjøre noe selv (noe venninnen min heller ikke gjorde). Vi har gjort alt rivingsarbeid selv, noe som innebar å rive en liten vegg, bryte opp gulvet, hive ut leiren som lå i stubbloftet samt fjerne alt listverk og rive ned panel fra veggene. Vi fjernet også kilovis med murpuss fra en vegg. Jeg tror alt dette ville kostet ganske mye dersom snekkeren skulle ha gjort det. Vi hadde opprinnelig tenkt å legge flis selv, men mureren som skal støpe gulvet insisterte på å gjøre det, da han ellers ikke gi garanti for gulvet.

vvskupp.no er baderomsutstyr mye rimeligere enn de fleste steder. Noen rørleggere vil imidlertid bare installere utstyr som de selv skaffer, da de har en god del fortjeneste på det. Andre vil legge på prisen for arbeidet dersom dere skaffer utstyret, så da går det jo opp i opp. Men kanskje dere er heldige og finner en rørlegger som godtar at dere skaffer utstyret uten å sette opp prisen?

Hvis jeg var deg ville jeg ha bestemt meg for sanitærporselen og baderomsinnredning, samt for hvor klosett, servant osv. skal stå, og så kontaktet to-tre rørleggerfirma som tar på seg totalentreprise for baderom og bedt dem komme med tilbud på jobben. Nå er det ville tilstander i byggebransjen, så det er ganske mange som priser seg ut av jobben fordi de egentlig ikke har tid. Så det er veldig viktig å forhøre seg med forskjellige.

Skrevet
Det er nok alt sammen. Og så blir det jo ganske mye dyrere hvis dere ikke skal gjøre noe selv (noe venninnen min heller ikke gjorde). Vi har gjort alt rivingsarbeid selv, noe som innebar å rive en liten vegg, bryte opp gulvet, hive ut leiren som lå i stubbloftet samt fjerne alt listverk og rive ned panel fra veggene. Vi fjernet også kilovis med murpuss fra en vegg. Jeg tror alt dette ville kostet ganske mye dersom snekkeren skulle ha gjort det. Vi hadde opprinnelig tenkt å legge flis selv, men mureren som skal støpe gulvet insisterte på å gjøre det, da han ellers ikke gi garanti for gulvet.

vvskupp.no er baderomsutstyr mye rimeligere enn de fleste steder. Noen rørleggere vil imidlertid bare installere utstyr som de selv skaffer, da de har en god del fortjeneste på det. Andre vil legge på prisen for arbeidet dersom dere skaffer utstyret, så da går det jo opp i opp. Men kanskje dere er heldige og finner en rørlegger som godtar at dere skaffer utstyret uten å sette opp prisen?

Hvis jeg var deg ville jeg ha bestemt meg for sanitærporselen og baderomsinnredning, samt for hvor klosett, servant osv. skal stå, og så kontaktet to-tre rørleggerfirma som tar på seg totalentreprise for baderom og bedt dem komme med tilbud på jobben. Nå er det ville tilstander i byggebransjen, så det er ganske mange som priser seg ut av jobben fordi de egentlig ikke har tid. Så det er veldig viktig å forhøre seg med forskjellige.

Litt veggriving skal vi nok klare, og ikke har vi bråttom, så vi har tid til å hente inn anbud og finne de produktene vi vil ha. Tusen takk for tips og at du delte deres erfaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...