Tilda Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Hei på dere! Sønnen min er med sin far på vinterferie, og når jeg snakket med min eks. i tlf. skjønte jeg at han satt og røyka inne sammen med sønnen min på den bitte lille hytta de bor i. De sover og oppholder seg i samme rom, sønnen min sover på hemsen. Jeg ble sint og opprørt! Og jeg sa til eksen at jeg ikke likte det i det hele tatt. Han vil ikke imøtekomme mitt ønske om å ikke røyke innendørs, og vil ikke innrømme at det er usunt og skaldelig for sønnen vår at han røyker inne. Grrrrr....! Han røyker ikke inne når han er hjemme nå, men det er fordi han leier, og utleier tillater ikke røyking inne. Han røyka innendørs der hvor han bodde før, uansett om sønnen min var på besøk eller ikke. Hva hadde dere gjort med dette? Nå skjer det jo riktignok ikke så ofte lenger, bare når de er på hytta i påsken, vinterferien eller sommerferien. Bør jeg bare se gjennom fingrene med det? Han er en skikkelig stabeis
Gjest =tentacle= Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Det er lovlig å røyke i samme rom som barn oppholder seg. Hvis barnet har asthma, har du mulighet til å ta dette opp på megling. Du har svært lite formell makt til å legge deg opp i hvordan far har det på samvær. Vil han ikke høre på deg, så må du i de fleste tilfeller bare innse at slik vil far ha det for sin sønn i samværstiden, og det er ikke noe du kan gjøre med det.
Fibula Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Skjønner godt at dette plager deg! Passiv røyking er ikke sunt. Jeg tror likevel at hvis dette bare skjedde på hytteturer ville jeg prøvd å bite det i meg. Det koster deg antagelig bare masse slit og frustasjon å mase om det, uten at du oppnår annet enn at exen blir trassig.
Gjest mata Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Sorry, han er en ego og det er ikke stort du får gjort med det. Jeg røyker ikke inne når det er voksne som f.eks. er astmatisk, heller ikke hjemme hos meg selv når jeg får besøk av folk med barn f.eks. Hvis ikke deres barn sliter med allergier eller astma, kan du jo bruke de argumentene du allerede har brukt men jeg tviler på at han ser problemet... Hensynet til barnet skal veie tyngst, men jeg tror ikke at det blir bedre for barnet om han blir nektet samvær pga. at han røyker inne... hvis det ikke veier tunge grunner for det, astma osv. Kan du ikke bare snakke med han uten å bli sinna? Si at det er hans valg om han røyker, men han trenger ikke røyke inne når det er barn tilstede (de færreste gjør det i dag).
Gjest Bodillen Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Tror ikke det lureste du gjør er å slå i bordet, nei. Hvis dette bare skjer på hytteturer, og aldri hjemme hos ham, ville jeg valgt å bite det i meg - og jeg er antirøyker på min hals. Det er klart det ikke er bra for barn å bli utsatt for passiv røyking, men en hyttetur med røyking i ny og ne er tross alt ingen katastrofe. Tenk på hvordan det var da vi vokste opp, da var det ingen som tok hensyn til noen som helst, men dampet og røykte akkurat der det passet dem. Det er ikke sikkert sønnen din plages noe av det heller, men gjør han det er det jo kjempefint om han sier klart ifra. Jeg tror nok det ville være den eneste måten å få faren til å kutte ut på.
Gjest Mayamor Skrevet 24. februar 2007 #6 Skrevet 24. februar 2007 Har samme store "kamel" jeg svelger: bare gutten min bor annenhver uke hos faren. Men jeg har ingen mulighet til å bestemme over faren, som er voken og har lik rett på sitt barn som jeg har. Far røyker mindre når gutten er der, men selv det er for mye i mine øyner.
Myrthel Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Nå er jeg så sterkt anti røyker at jeg vil kalle dette barnemishandling..... Jeg syntes det er grusomt å utsette barn for dette... Blir helt kvalm av å se foreldre som går med barnevogn og røyker. Blåser den gifta ned i barnevogna... Forferdelig. Håper det snart kommer en lov mot denne formen for mishandling. Det burde vel være nok opplyst om hva passiv røyk kan føre til. Jeg ville IKKE GODTATT å la faren ha sønnen, under slike omstendigheter... Men som flere før meg har sagt - du kommer kanskje ikke så langt - desverre. Men prøv først å prate rolig med barnefaren. Forklar hvor plagsomt dette er for barnet. Ikke si at det bare er fordi du ikke LIKER det. Det vil nok bare provosere en slik far til å fortsette....
Trailer'trash Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Syntes ikke det gjør noe om de er i samme rom som det røykes, Da vi var unge ble vi ammet samtidig som mødrene våre røkte og drakk kaffe. Men det er jo ikke nødvendig og overdrive røyking når ungene er i nærheten. Sove i et rom som det blir røkt er ikke noe særlig syntes jeg
venus* Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Tror ikke det lureste du gjør er å slå i bordet, nei. Hvis dette bare skjer på hytteturer, og aldri hjemme hos ham, ville jeg valgt å bite det i meg - og jeg er antirøyker på min hals. --- Det er ikke sikkert sønnen din plages noe av det heller, men gjør han det er det jo kjempefint om han sier klart ifra. Jeg tror nok det ville være den eneste måten å få faren til å kutte ut på. ← Jeg er enig. Til TS: har sønnen din noen gang klagd over dette? (Man trenger ikke å ha astma for å plages av røyk)
la Flaca Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Dersom det bare skjer på hytteturer (og det ikke er hyttetur mer enn et par ganger i året) kunne jeg levd med det. Men ville uansett ikke latt det passere uten å ta opp temaet og prøve meg på å nedlegge veto. Eller appellere til sunn fornuft og samvittighet. Har virkelig ingen respekt for voksne mennesker som røyker innendørs når det er barn til stede.
Tilda Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2007 Hei igjen, og takk for tilbakemeldinger Skjønner at jeg ikke har noe å komme med rent juridisk, det tenkte jeg heller ikke på. Som mange av dere sier, må jeg nok bare finne meg i det, selv om det irriterer meg veldig Sønnen vår har aldri klaget på røykingen, og det kommer han aldri til å gjøre heller (før han evt. er voksen....?), for han er veldig glad i faren sin, og vil nok forsvare han i tykt og tynt. Jeg får heller gjøre et forsøk på å snakke faren til fornuft om han evt. flytter og får muligheten til å røyke inne hjemme hos seg selv igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå