Cornille Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 I 5-6 år har jeg ca to ganger i året hatt problemer med forstoppelse. Det er så smertefult at jeg har flere ganger vært på legevakten og fått klyster. Det siste halvåret har jeg hatt slike smerter 4-5 ganger, og hele tre ganger de siste to ukene. De to siste gangene har det vært så smertefult at jeg har ikke opplevd lignende og den siste gangen ble jeg hentet i ambulanse og endte på sykehuset. Smertene ligger alltid oppunder ribbeina, jevnt fordelt, men de siste gangene har det ligget på ett spesielt punkt oppunder høyre side og føltes virkelig brennende. Jeg blir så uvel at jeg kaster opp (med litt hjelp da det pleier å lette litt på kvalmen), og på slutten av hver "økt" har jeg blod i oppkastet. Nå har jeg dessuten sett at urinen min er særdeles mørk, aldri sett det så mørkt, grenser nesten til rødlig.... På sykehuset fant de ikke helt ut hva som forårsaket smertene, men jeg fikk to tabletter som skulle hjelpe på for høyt syrenivå i magen. Jeg fikk også beskjed om å kontakte fastlegen min og bestille gastroskopi for å sjekke ut magesår etc. Er det noen som har erfaringer med dette? For øyeblikket har jeg svake smerter, men konstant, at det er surt liksom. Jeg tør nesten ikke spise noe, da jeg er redd for å utløse nye smerter. Hvilket åpner til spm 2, når man har magesår, hva bør man spise og ikke spise da? Håper virkelig noen har noe å komme med, jeg føler meg nesten hjelpesløs!
Mary_H Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Det er en ting som burde ha blitt sjedd for lenge siden og det er gastroscopi! Synst det er merkverdig at det har gått så lenge før noen har nevnt til deg at det må du ta(og at sykehuset ikke tok på deg når du var der). Så få bestill deg en sånn time, magesår er ikke bra å gå med lenge, og siden du nevner at urinnen din ligner rødaktig, så kan det tyde på at det blør. Synst du skal ringe nå, få komme ned i dag og få henvisning til gastroscopi(eventuelt at du blir lagt inn på sykehus og får tatt gastro der kjapt!). For noe er ikke som det skal vere i magen din. Jeg har kronisk betennelse i spiserøret og dårlig lukkemuskel. hadde mye sureoppstøt, og var en periode på to uker da jeg nesten ikke fikk ned en ting fordi det gjorde så vondt. Men unngå sterk mat, stekt mat og fet mat. Kolsyre, sjokolade, kaffi og juice bør du også unngå. Du bør også ikke spise store måltid i gangen, og ikke rett før du skal legge deg. Det med brennende smerte i magen kjenner jeg godt igjen. Men hadde aldri slike problem med forstoppelse som du. Off, vet hvordan det er med mageproblem og fordøyelsesproblem, jeg gikk ned nesten 10 kg på de to ukene, håper ikke noe slikt skjer med deg. Lykke til
Devana Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Jeg anbefaler også gastroskopi...Rart legene ikke har vurdert det eller koloskopi på deg. Jeg hadde magesår ifjor og da endte jeg opp med gastroskopi på sykehuset og fikk endelig hjelp for det etter å ha gått syk VELDIG lenge. Håper det ordner seg for deg, ta en tur til fastlegen igjen
Cornille Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2007 Tusen takk for svar! Jeg er i utlandet (studerer) og alt her fungerer veldig anderledes.. For det første ble jeg møtt av ambulansesjåføren som sa at dette ikke var noe jævla taxi. Da klarte jeg såvidt å stå oppreist..... Når jeg kom på sykehuset ble jeg liggende i over tre timer og ventet på bloprøveresultater før det i det hele tatt kom en lege og kikket på meg...... Når han omsider kom hørte han på hjertet mitt, lungene og klemte såvidt på hendene og føttene mine. Det hele var over på under fem minutter.. Føler ikke jeg har blitt tatt seriøst her i det hele tatt og det er veldig frustrerende. Jeg får heldigvis arrangert lege via colleget, men det blir nok ikke før mandag uansett. Nå går jeg og har vondt mer eller mindre konstant, det hjelper når jeg går, men gruer meg jo veldig til kvelden - det er på natten det er værst! Er det noe dere anbefaler å spise? Har hørt banan og melk er bra, hva med knekkebrød - hvis det tygges godt? Helt til slutt, jeg har også smerter i ryggen også, der ribbeina følger rundt. Høres dette også kjent ut? Tusen takk for gode svar
Devana Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Smerter i ryggen kjenner jeg ikke igjen med tanke på magesår... Men kan godt tenkes at det kan være det uansett, kan jo være noe annet også for den saks skyld. Men sånn med mat så klarte jeg nesten ikke spise da jeg hadde magesåret, men det som gikk ned var rundstykker med smør, og noen ganger syltetøy hvis jeg hadde et "ikke-kvalm" øyeblikk. Men om det skulle være magesår så lønner det seg å spise lite og ofte sies det. Jeg klarte ikke det pga kvalmen og magesmertene, men det anbefales. Det legesystemet hørtes forresten helt snodig ut, må være fælt å være syk og få en sånn behandling.
Mary_H Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Mild mat, som loff og boller tror jeg skal vere anbefalt. Huff, ikke hyggelig å ikke bli ordentlig tatt vare på! Håper det ordner seg for deg snart
Gjest baby-E Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Jeg tør nesten ikke spise noe, da jeg er redd for å utløse nye smerter. Hvilket åpner til spm 2, når man har magesår, hva bør man spise og ikke spise da? ← Her noen enkle regler man bør forholde seg til om man har magesår: - Unngå stekt og sterkt krydret mat - Spis små, regelmessige måltider der du tygger godt og spiser sakte - Unngå sterk kaffe - Unngå alkohol - Kutt ned på fet og stekt mat - Unngå veldig varm eller veldig kald mat - Unngå mat som gir ubehag Melk kan også hjelpe. Og litt til... Om du er plaget med sure oppstøt, er det viktig å ikke spise rett før du legger deg, ligge med litt oppreist seng i hodeenden og ikke gå med trange bukser (som klemmer på magen). Endret 23. februar 2007 av baby-E
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå