Gå til innhold

Besøk på lørdag alle elsker reker untatt en

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemstillingen er at alle elsker reker og gjerne vil ha det.

Jeg vil jo også ta hensyn til gjesten som ikke spiser reker, og lurer på å gjøre det til en slags tapas aften, med et par retter i tillegg til reker.

Har servert marinert avocado, og bacondadler på alle festene mine i mange år så jeg føler for å fornye meg litt. Så kom gjerne med forslag.

Skrevet

Er det pillede reker med loff og majones osv. du skal servere?

Skrevet

Jeg ville servert den ene personen en helt annen rett, f.eks laksefilet, kyllingfilet eller noe annet. (er hun vegeratianer, kan du evt lagt falafler)

Hvis du ikke gjør det, er jo tapas en kjempebra idè da! Mmm! Forslag på tapasretter som er lette å lage?

Kjøttboller med hvitløk og persille

Manchego-ost

Tomat og løk salat

Stor bolle med oliven

Hvis det høres interessant ut, kommer jeg gjerne med flere forslag ;)

Skrevet

Hun er ikke vegetariner men liker ikke sjømat (gale mennesket...;) )

Jeg tenkte å lage noe annet i tillegg til pillede reker(dvs de må pille dem selv ;) )

Jeg tenkte å lage en rett med noe kjøtt, har tenkt litt på ost og spekemat.

Og en salat eller to, mange salater går jo fint til både kjøtt og sjømat.

Skrevet

Jeg ville ha laget en eller to salater og så hatt noe skinke eller spekemat eller noe og kanskje noe ost sånn som du foreslår slik at det blir litt plukkmat.

Skrevet

Jeg pleier å servere kylling (enten lår, vinger eller helgrillet) når vi har reker. Det passer fint med loff ved siden av og kyllingen forsvinner som regel fortere enn rekene om folk er sultne. Selv om alle er glad i reker.

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

kanskje du kan lage en god omelett og kutte den i fine snitter, det passer jo til både spekeskinke, brød og salat.

Endret av Huldali
Skrevet

Jeg ville satset på å ha ett kjøttalternativ til rekene (feks god spekeskinke, kyllinglår eller kanskje spicy kjøttboller).

I tillegg godt brød og masse aïoli (som jo passer fint til på brødet ved siden av både kjøtt og fisk), og så en del småretter av grønnsaker som kan spises alene eller sammen med enten kjøtt eller reker, feks marinerte oliven, grillet paprika i olivenolje med hvitløk, ovnstørkede tomater (oppskriften jeg har lagt ut flere ganger her), marinert feta, artisjokker i olivenolje og urter... Pluss evt en enkel grønn salat med vinaigrette.

Skrevet

Har nå bestemt at jeg kjører tapas/småretter med litt reker.

Kjøpte fylte vinblader, oliven og fetaost skal også lage langtidstekte tomater, litt reker aioli, brød, marinert avocado og bacondadler(klarer ikke la være...)

De fylte vinbladene kjøpte jeg ferdig på boks, ville dere ha servert dem varme eller kalde?

Skrevet

Varme eller lune!

Det høres godt ut, er jeg også invitert? :sjarmor:

Skrevet

Jeg er enav de som blir helt hjelpesløs når det er rekekveld. Liker reker veldig godt, men klarer ikke å pille. Det er så ekkelt! Og siden jeg så veldig sjelden gjør det, bruker jeg 10 ganger så lang tid som alle de andre... Så det har blitt mye loff med majones på meg, gitt...

Supert med tapas, da! Noe for en hver smak. :)

Skrevet

Jeg ser du allerede har bestemt deg for tapas, men jeg tror jeg ville stekt noen kyllingvinger eller lår og servert ved siden av rekene :) Enkelt og godt!

Skrevet
De fylte vinbladene kjøpte jeg ferdig på boks, ville dere ha servert dem varme eller kalde?

Hva er vinblader??

Skrevet
Hva er vinblader??

Det er blader fra vinranken som fylles med et eller annet, kokes eller stekes og serveres.

Skrevet

Hmm... Det hørtes godt ut! Rart jeg ikke har hørt om det før. Er det noen som har en god oppskrift på det?

Annonse
Skrevet
Hmm... Det hørtes godt ut! Rart jeg ikke har hørt om det før. Er det noen som har en god oppskrift på det?

Det er rart at du ikke har hørt om det hvis du har vært i Hellas, da det er på menyen i enhver taverna! Det kalles "dolmades" på gresk. Jeg vet ikke om det går an å lage det selv i Norge, da det kanskje kan være vanskelig å få tak i vinblader.

Skrevet

Har ikke vært i Hellas - dessverre! :ler:

Skal huske på det hvis jeg spiser på gresk restaurant en gang. (eller, enda bedre, overtaler kjæresten til å spandere en tur sydover!)

Skrevet

Jeg ville definitivt gått for det siste forslaget. :ler:

Skrevet
Det er rart at du ikke har hørt om det hvis du har vært i Hellas, da det er på menyen i enhver taverna! Det kalles "dolmades" på gresk. Jeg vet ikke om det går an å lage det selv i Norge, da det kanskje kan være vanskelig å få tak i vinblader.

Det er mulig å få tak i vinblader i enkelte innvandrerbutikker. De selger ihvertfall vinblader på en matbutikk på Tveita i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...