Champagnepiken Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Jeg skal ha nytt gulv på kjøkkenet mitt. I dag er det parkett, det funker dårlig fordi jeg har katt som innimellom søler en del vann. Dermed ser dagens gulv absolutt ikke fint ut. Men jeg har åpen løsning ut til stua, der det fortsatt skal være parkett. En høydeforskjell på ca en centimeter, med en smal list for å skille. Så hva slags (relativt) vannbestandig gulv kan bli fint mot parkett? (Tror det er en gammel eikeparkett, ikke helt sikker - den skal nok også skiftes med tid og stunder, men deg blir ikke nå.) Jeg tenker korkfliser. Men gulvbelegg/vinylfliser er kanskje også en mulighet? Noen som har lure tanker?
Avenodite Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Foreldrene mine hadde korkfliser i nesten 30 år på kjøkken. Der var det delvis åpen løsning inn til stuen hvor det er eikeparkett. Gulvet holdt seg veldig fint! Nå har de parkett også på kjøkkenet og jeg syns det er finest. Har desverre ingen andre forslag til deg.
Gjest Deception Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Vi har kjøpt mørkegrått fliselaminat til kjøkkenet, og har lys parkett på stua. Hunden har sine skåler på kjøkkenet, og vi har kjøpt et stort matskålunderlag på Ikea til ham. Det funker veldig bra, til tross for laange ører som dyppes nedi skåla. Så det er kanskje en ting du kunne vurdere? Personlig ville jeg helst ha et stålgrått vinylbelegg med litt opphøyde firkanter, men mannen steilet, så det ble et kompromiss. Vinyl er mer vannbestandig enn både parkett og laminat, men sårbart for varme.
Gjest baby-E Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Jeg tenker korkfliser. Men gulvbelegg/vinylfliser er kanskje også en mulighet? Noen som har lure tanker? ← Vi har fliser på kjøkkenet og i gangen og parkett i stuen. Syns det er fint mot hverandre. Dessuten er det veldig enkelt og greit med fliser på kjøkkengulvet. Veldig lett å holde reint.
Champagnepiken Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2007 Tenker du keramisk flis, baby-e? Blir det veldig kaldt, eller har dere lagt varmekabler under?
Gjest baby-E Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Tenker du keramisk flis, baby-e? Blir det veldig kaldt, eller har dere lagt varmekabler under? ← Tror det er det. Det er slike "ordentelige" fliser. Har ikke varmekabler, men om det var vi som skulle ha lagt de hadde vi nok valgt varmekabler under ja(det var slik når vi kjøpte). MEN syns ikke det er så kaldt. Tenker egentlig ikke over det. Men om man har små barn som krabber rundt på gulvet o.l er det kanskje smart med varmekabler.
Elodi Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Vi har kjøpt mørkegrått fliselaminat til kjøkkenet, og har lys parkett på stua. Det har vi også, og underlag til skålene til Pus.Vi har dessuten varmekabler (matte) under og det er kjempedeilig
Kvist Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Hva med linoleum? Altså ikke vinyl, men den ekte greia... Mye fine farger. Lett å holde pent. Godt å gå på. Antistatisk. Og miljøvennlig. Er ikke i tvil om hva jeg skal ha. Marmoleum Tiles fra Forbo
Karmøy Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 Jeg ville ha valgt vanlige fliser......vi har disse "laminatflisene" nede i gangen og jeg angrer, synes det ser falskt ut For meg er det bare to ting som gjelder på gulv og det er parkett og fliser.....
Arkana Skrevet 23. februar 2007 #10 Skrevet 23. februar 2007 Fliser har jo den ulempen at når du mister noe på gulvet så er du garantert at det knuser, og så er det kaldt (og jeg synes det er sløsing med strøm å ha varmekabler). Selv har vi laminat, fordi det tåler mer enn parkett. Vi var usikker med tanke på det med vannsøl, men det har faktisk gått veldig fint. Kattene har et lite brett under vannskålen, det blir nå litt søl likevel, men det har faktisk ikke vært noe problem.
Gjest *Tara* Skrevet 24. februar 2007 #11 Skrevet 24. februar 2007 Jeg har parkett - men har alltid hunden`s vannskål stående på en silikonbrikke ... så slipper jeg søl på gulvet. Hvis jeg skulle valgt ny løsning på gulvet så hadde jeg uten tvil lagt skiferfliser - mørk grå ... det er bare helt nydelig. Gulvvarme har vi på alle gulv på bakkenivå ... har man det bestandig på lav varme, så bruker det ikke mye strøm.
venus* Skrevet 24. februar 2007 #12 Skrevet 24. februar 2007 Vi har fliser på kjøkkenet og i gangen og parkett i stuen. Syns det er fint mot hverandre. Dessuten er det veldig enkelt og greit med fliser på kjøkkengulvet. Veldig lett å holde reint. ← Mine svigerforeldre har fliser på kjøkkenet, og de angrer skikkelig på det. Det er hardt, så alt knuses om det detter ned. Men det er også veldig hardt å gå på. Og hvis man søler, så søler man garantert på fugene..
Gjest niomi Skrevet 24. februar 2007 #13 Skrevet 24. februar 2007 Vi skal også skifte gulv på kjøkkenet om ei stund, og vi skal ihvertfall ikke ha fliser. At fliser er enkelt å holde rent er rent vrøvl. Vi har fliser i gang og på bad, og jeg banner like intens hver gang jeg ligger på kne og skrubber fugene med tannbørste. Vi har verken barn eller dyr, så vi trenger ikke å ha noe som er veldig vannbestandig. Det er noe sånn klikk-greier på stua, vurderer å utjevne høydeforskjellen, fjerne dørstokk (og dør og -karmer) og legge likt gulv også på kjøkkenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå