Gjest blixen Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Jeg er i en posisjon hvor jeg ikke kan få boliglån(enslig forsørger og student uten egenkapital). Men, jeg betaler sinnsykt mye i husleie, så jeg kunne nok ha betjent et boliglån likevel. Har tenkt å snakke med mine foreldre om muligheten for at de kan gi forskudd på arv, som da går inn i et boliglån. Oppnår de noen fordeler/ulemper ved å gjøre dette? De har nedbetalt hus, verdi er vel en 2,5 mill. Altså er de gjeldsfri. Og bostøtte, får man det når man kjøper leilighet? Jeg får det nå når jeg leier. Joda, vet at jeg må ta turen innom banken snart, men greit å høre fra dere som har peiling også.
Gjest Lea Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Så vidt jeg vet får du ikke bostøtte når du eier bolig. Kjenner til flere som har solgt boligen sin for å flytte inn i utleiebolig (selv om denne koster dem mye mer i måneden) for å få bostøtten. Skikkelig idiotisk system i så fall. Forskudd på arv er det vel ingen uleper med tror jeg, men pass på at du unngår evt. arveavgift o.l. Ellers vet jeg om flere som kjøper leilighet sammen med foreldrene sine når de skal studere i en annen by e.l. Så betaler barna ned det de kan og siden selges leiligheten og overskuddet deles mellom foreldre og barn (alt etter hvor mye de har betalt). Dette gir store muligheter for å legge seg opp litt egenkapital, samtidig som det sjelden er noen risiko for at man taper penger på sikt.
Frey Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 "- Bolig du eier selv For eide boliger er det også krav til lånene på boligen. Boligen må være selvstendig. Med dette menes at boligen må kunne dekke alle funksjoner en boenhet skal ha i dag. Det betyr at boligen skal ha oppholdsrom, kjøkken, separat soverom med vindu, og sanitærrom med dusj, wc og servant. Boarealet skal være på minst 40 kvm. Fellesareal regnes ikke med. Videre er det et krav at boligen har egen inngang uten passering av annen boligenhet eller felles oppholdsareal. Boliger med oppstartingstilskudd fra Husbanken fyller alltid kravet til selvstendig bolig. Videre må eide boliger oppfylle minst ett av følgende krav til finansiering: kjøpslån fra Husbanken utbedringslån fra Husbanken eller SND (tidl. Landbruksbanken) etableringslån fra Husbanken oppføringslån fra Husbanken eller SND (tidl. Landbruksbanken) etableringstilskudd gitt før 1. januar 1996 fra Husbanken kommunalt etableringslån gitt av midler lånt i Husbanken oppstartingstilskudd til omsorgsboliger gitt av Husbanken kommunalt utbedringslån gitt av midler lånt i Husbanken Krav til en bolig i borettslag Det er ingen bestemte krav til finansiering for boliger i borettslag." http://www.skadesiden.no/bostotte.htm Du kan motta opptil 250 000 fra hver av foreldrene dine i forskudd på arv uten at det knyttes avgifter til dette såvidt jeg vet. Usikker på om dette er totalt eller pr år. Foreldrene dine kan skaffe seg boligkreditt på huset, de vil da bare betale rentene dersom de ønsker dette.
Gjest allium Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Når det gjelder bostøtte er det ikke finansieringskrav til eid bolig når du har barn.
Glitnir Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Du kan motta opptil 250 000 fra hver av foreldrene dine i forskudd på arv uten at det knyttes avgifter til dette såvidt jeg vet. Usikker på om dette er totalt eller pr år. Det er totalt.
Gjesten29 Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Hei. Jeg kjøpte meg egen bolig da jeg var student og enslig forsørger. Kommunen tilbyr "førstehjemslån", det går an å søke der. Man har rett på bo støtte selv om man eier bolig.
Gjest blixen Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Takk for svar! Får gjøre noen undersøkelser framover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå