Fruktig Skrevet 25. februar 2007 #21 Skrevet 25. februar 2007 Jeg tror man må gjøre sunn mat billigere og dårlig mat dyrere. Men dessverre tror jeg dette er litt markedsstyrt også. Det folk kjøper mye av, blir jo billigere. Og grunnen til at fastfoodkjedene selger kun drittmat, er fordi norske folk etterspør denne maten. For å snu det må det jo opplysning til, og det er jo i gang. Tror folk i stadig større grad tenker over hva de spiser... Dessuten må det sunn mat inn i skolene. Husker da jeg gikk på videregående, så kjøpte jeg veldig ofte cola på brusautomaten. I kantina var det bare snop og hvite baguetter. Tenkte jo ikke noe over det da, da var det jo helt naturlig, men nå ser jeg jo at det er helt sykt! Tror dessverre ikke skolen min var den eneste med dette simple og dårlige tilbudet. Er egentlig ikke rart norske skolebarn gjør det dårlig på skolen.
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. februar 2007 #22 Skrevet 25. februar 2007 Som de fleste har fått med seg; vi blir fetere og fetere i dette landet. Tenkte vi kunne ha en diskusjon angående hva samfunnet kan gjøre med dette. Jeg tenker da på ting som at sunn mat kan bli billigere og mere aktivitet inn i skolen osv Er det flere som har tanker rundt dette? Hilsen meg ← Myndighetene kan gjøre motsatt av slik det er de fleste steder, også i Norge: gjøre den sunne maten billigere og den usunne maten dyrere. Dvs. fisk (fryser, disk og pålegg), kylling, egg, grønnsaker, frukt, knekkebrød, havreprodukter, lett-brus (bedre enn sukkerbrus, på tross av fargestoffer og syre), m.m. kan bli billigere og karbonadedeig kan koste mindre enn kjøttdeig, osv. Myndighetene og (arbeidsgivere) kan også sørge for billige treningskort i treningssentre og fortsette med tilrettelegging av naturen slik at folk kan mosjonere i den. Ellers, (synes jeg), er det ikke samfunnet og systemet som har det største ansvaret for hva folk skal spise og hvor ofte de trener det må folk kunne bestemme seg for selv ut fra den opplyste tidsalderen vi lever i med store informasjonsflommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå