Gå til innhold

veggpynt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger et blikkfang på veggen, Helst litt stort...

Hadde jeg hatt penger til det ville jeg nok kjøpt et flott maleri eller en gjenstand som passer.

Men jeg har tenkt litt på muligheten til å lage et slags lerret av en treramme som jeg trekker et stoff rundt, evt tapet.

Noen som har prøvd eller har tips og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan lage et flott bilde av en bit stoff og en isoporplate:

Ha stoffet rundt platen og stift og lim det på baksiden. Dette kan også bli en dekorativ oppslagstavle.

En billedramme med stoff som er trukket rundt "bakplaten" er også pent.

Dette er i alle fall gode alternativer til dyr kunst - og så kan man spe på med "ekte" kunst etter hvert.

Jeg synes kanskje blindrammer er det peneste - de får du kjøpt i en hobbyforretning for ferdige mål. Istedenfor lerretet som er ment å spenne rundt kan du bruke stoffet. Dette er forholdsvis rimelige løsninger også. Velg et mønstret stoff med farger som passer til resten av rommet.

Skrevet

Et flott maleri er da å foretrekke?

Går du på salgsutstillinger kan du faktisk komme over kunst som ikke koster all verden. Og et maleri holder i evig tid. Et hjemmelaget bilde i stoff eller tapet vil ikke holde seg pent lenge.

Du kan jo se på det som en investering? :)

Skrevet

Nå blir jeg relativt fort lei ting, og vi har en tapet i barokkstil i brun og gullmønster som jeg antar at vi bytter ut om et år eller to. Denne tapten krever veldig mye av rommet og å kjøpe et dyrt maleri til noe som blir borte etterhvert synes jeg er bortkastet.

I tillegg har vi ikke råd til å investere i et dyrt bilde nå som vi studerer.

Skrevet
Nå blir jeg relativt fort lei ting, og vi har en tapet i barokkstil i brun og gullmønster som jeg antar at vi bytter ut om et år eller to. Denne tapten krever veldig mye av rommet og å kjøpe et dyrt maleri til noe som blir borte etterhvert synes jeg er bortkastet.

I tillegg har vi ikke råd til å investere i et dyrt bilde nå som vi studerer.

Oj, så du studerer samtidig som du har egen leilighet og må greie alle utgifter på egenhånd? Det må være tøft. Da forstår jeg godt at du ikke kan investere i kunst ennå. :)

Skrevet

Det går fint, vi er to om det, og jobber mye ved siden av, men ja kunst er ikke akkurat første pri om dagen ;)

Skrevet
Det går fint, vi er to om det, og jobber mye ved siden av, men ja kunst er ikke akkurat første pri om dagen ;)

Jammen blir jeg imponert. Jeg hadde absolutt ikke overskudd til å jobbe ved siden av den gangen jeg studerte. Håper det ikke går på bekostning av resultatene, da. :)

Ups, når sklir det visst litt ut i forhold til tema :sjenert:

Skrevet

Det er vel ganske normalt å jobbe ved siden av studiene? Kjenner ingen som ikke gjør det...

Ja, det var litt snikksnakk utenom ja ;)

Skrevet

Hva med å ta en runde på div. bruktforretninger?

Skrevet

ja... det kan jo kanskje være en ide...

Men jeg er redd det tar mye lengre tid enn å lage noe selv siden jeg er så forferdelig kresen :ler:

Skrevet
Det er vel ganske normalt å jobbe ved siden av studiene? Kjenner ingen som ikke gjør det...

Ja, det var litt snikksnakk utenom ja ;)

Oj, sier du det? Ingen i min vennekrets gjorde det, i alle fall. Men vi er jo forskjellige. :)

Lykke til i jakten på veggpynt, i alle fall! :)

Skrevet
Du kan lage et flott bilde av en bit stoff og en isoporplate:

Ha stoffet rundt platen og stift og lim det på baksiden. Dette kan også bli en dekorativ oppslagstavle.

En billedramme med stoff som er trukket rundt "bakplaten" er også pent.

Dette er i alle fall gode alternativer til dyr kunst - og så kan man spe på med "ekte" kunst etter hvert.

Jeg synes kanskje blindrammer er det peneste - de får du kjøpt i en hobbyforretning for ferdige mål. Istedenfor lerretet som er ment å spenne rundt kan du bruke stoffet. Dette er forholdsvis rimelige løsninger også. Velg et mønstret stoff med farger som passer til resten av rommet.

Det hørtes veldig enkelt ut med isopor!

Men jeg skjønte ikke helt hvordan du mente jeg skulle gjøre det med ramme? Da mener du en helt enkel treramme som jeg får laget eller?

Gjest Blondie65
Skrevet
Men jeg skjønte ikke helt hvordan du mente jeg skulle gjøre det med ramme? Da mener du en helt enkel treramme som jeg får laget eller?

De som maler på lerret kjøper ferdige lerret med blindrammer. Dette får du kjøpe som sett - dvs du kan kjøpe selve treverket - som er ferdigskjærte lister i rett format og med kiler til å feste det sammen. Istedenfor lerret så bruker du da ditt utvalgte stoff og fester rundt som om det skulle vært lerrettet. Dette stoffet fester du med stiftemaskin.

Det med isoporen har jeg sett - det ble utrolig tøft.

Skrevet

Takk, da var det sånn jeg trodde! :)

Har veldig lyst til å prøve en av de metodene!

Skrevet

Venninnen min ønsket seg et stort maleri over sofaen. hunla lerret på gulvet i en barnebursdag, ga barna maling og frie tøyler, og satt opp resultatet på en treramme. Kjempefint og heeelt unikt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...