Pialitta Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Jeg studerer psykologi, og har lyst til å sprite opp lesingen litt med gode filmer om psykiske lidelser - og lurer derfor på om noen har tips til filmer jeg kan se? Forslag til skjønnlitterære bøker om emnet setter jeg også stor pris på
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 "The Man Who Mistook His Wife For A Hat" - Oliver Sachs http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...d=530705&rom=MP En veldig lettlest bok om forskjellige psykiske lidelser og hvordan de oppstod. "The Road Less Travelled" - M. Scott Peck http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=1138160 Egentlig en bok til selvhjelp - men det er en del case-studier i den. Begge disse er bøker - og ingen av dem er skjønnlitterære. Men veldig interessante ja.
Gjest Reven Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Jeg lovet deg aldri en rosenhage. Gjøkeredet
Gjest Reven Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Filmen "Jeg lovet deg adri en rosenhage er basert på boka ved samme navn. Jeg lovet deg aldri en rosenhage.
Gjest Catwoman Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Girl, interrupted Den kan jeg anbfale på det sterkeste - utrolig bra film. Kan også anbefale Hege Arstads bøker. "gal jeg? nei, bare litt spiseforstyrret" og "fra asken til ilden" - hvor hun skriver om sin egen kamp mot spiseforstyrrelsen.
prescella Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 A beautiful mind er jo en veldig bra film! (Schizofreni mener jeg det var) Anbefales!
Navnløs Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Prozac Nation (men boka er bedre) On the edge Thirteen Mer en slags oppvekstfilm, men helt stabile er ikke de menneskene her Thin 1-8 Dokumentar om spiseforstyrrelser - på engelsk, men første del her er tekstet på spansk eller noe. Veldig bra. Thin del 8-11
Gjest Advena Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Støtter Reven, Catwoman og Navnløs på Gjøkeredet, Girl, interrupted og Prozac Nation. A Beautiful Mind er også fin. Endret 23. februar 2007 av Mystisk
Amanlis Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 Livets lyse side. Filmen handler om Melvin (Jack Nicholson) som har mye tvang.
Champagnepiken Skrevet 23. februar 2007 #10 Skrevet 23. februar 2007 "Rain Man" handler vel om autisme, så vidt jeg husker?
Gjest Advena Skrevet 23. februar 2007 #11 Skrevet 23. februar 2007 "Rain Man" handler vel om autisme, så vidt jeg husker? ← Stemmer. Den er også veldig god.
Gjest Blanca Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Vil du lese en bok kan jeg anbefale Andrew Solomon - Mørke midt på dagen. En innsiktsfull selvbiografi, spekket med seriøs research. Jeg leste denne da jeg hadde psykolgi på mitt studie, og mener bestemt at jeg har lært mere av denne til bruk i min jobb (jeg er ikke psykolog, men jobber mye med psykiatri) enn av de fleste pensumbøker.
*Alva* Skrevet 24. februar 2007 #13 Skrevet 24. februar 2007 "Når kaninen hyler" av og om Truddy Chase med troppemedlemmer. En bok skrevet av/om en kvinne som har utviklet 92 (!) personligheter. (Det er disse som er troppemedlemmene).
Adonia Skrevet 24. februar 2007 #14 Skrevet 24. februar 2007 Jeg studerer psykologi, og har lyst til å sprite opp lesingen litt med gode filmer om psykiske lidelser - og lurer derfor på om noen har tips til filmer jeg kan se? Forslag til skjønnlitterære bøker om emnet setter jeg også stor pris på ← jeg studerer også psykologi, og foreleseren anbefalte noen filmer.. men husker selvfølgelig ikke dem nå da. men han nevnte også at veldig mange filmer fremstiller de psykiske lidelsene feil, så hvis det er meningen at du skal lære litt også så tror jeg at jeg ville hørt med en foreleser om han hadde noen gode forslag
Bjørk Skrevet 24. februar 2007 #15 Skrevet 24. februar 2007 Jeg var på en utstilling i danmark om psykiske lidelser i regi av Medborgernes Menneskerettighedskommission (MMK). De hadde en dokumentar som går ann å kjøpes på DVD. Det går sikkert ann å bestille den . Se på nettsidene deres. http://www.mmk.info/
Rainbow Brite Skrevet 24. februar 2007 #16 Skrevet 24. februar 2007 "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng er en beretning om hennes eget liv som schizofren. I motsetning til hva legestanden og de fleste tror er mulig, kjempet hun seg gjennom sykdommen og er nå utdannet og praktiserende psykolog selv. Det er en sterk og flott bok som jeg anbefaler på det aller varmeste! Når det gjelder filmer fremstiller i hvertfall Sopranos (av alle ting) i hvertfall psykologrollen på en realtistisk måte.
Brunhilde Skrevet 24. februar 2007 #17 Skrevet 24. februar 2007 "Når kaninen hyler" av og om Truddy Chase med troppemedlemmer. En bok skrevet av/om en kvinne som har utviklet 92 (!) personligheter. (Det er disse som er troppemedlemmene). ← Dette var den første som falt meg inn også. En fantastisk bok. Ellers mener jeg at filmen "Betty Blue" også er innenfor ønsket område. Og "K-Pax". Gode filemer begge to.
Rainbow Brite Skrevet 24. februar 2007 #18 Skrevet 24. februar 2007 Må nesten hive meg på forslaget til Adonia her. Finnes massevis av filmer som fremstiller psykiske lidelser feil. Hør med foreleseren din dersom du faktisk er ute etter å -lære- noe! Eller se på de ulike filmene med en klype salt!
Catzy Skrevet 24. februar 2007 #19 Skrevet 24. februar 2007 Jeg tenkte på En engel ved mitt bort (An angel at my table), New Zealandsk fra 1990. Hovedpersonen er litt sær og blir misdiagnostisert som schizofren, selv om hun altså bare er litt annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå