Gå til innhold

Male tak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om noen har erfaring med å male tak av panel? Noe må gjøres i stuen vår her, taket er blitt så mørkt at vi føler vi snart får det i hodet! :)

Det er ikke behandlet med annet enn grønnsåpevask.

Er det tryggest å leie en maler, eller er det en overkommelig oppgave å male taket selv uten altfor masse søl og fiasko? Råd og tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det burde være en smal sak å gjøre det selv. Vi har bare gipstak, så jeg har ikke erfaring med å male panel, men her finner du mange gode råd.

Edit: feil med lenke

Endret av bada
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Husk å male ett og ett bord i lengden, ellers blir det fort skjoldete. Bruk enten vanntynnet oljemaling eller oljemaling. Vanntynnet tørker mye fortere enn olje, og blir lettere skjoldete. Butinox oljemaling lukter mindre enn Lady. Husk å puss taket lett med sandpapir først, og grunn deretter.

Vi har nylig pusset opp, skulle male taket, men syns det ble for mye arbeid og spikret like greit opp nye hvitlaserte bord istedet. De få rommene vi ikke har lagt nytt tak skal vi antaklig beise hvite slik at treverket skinner igjennom.

Skrevet

Jeg ville uten tvil brukt en profesjonell til å gjøre en så stor jobb. Da er man garantert at det blir gjort riktig, og at resultatet blir perfekt. Og blir det ikke det kan man klage, den muligheten har man ikke hvis man velger å gjøre det selv. :)

Skrevet

Hvor stort er taket?

Vi malte et soverom med panel i taket på en dag. (tre strøk) og det var absolutt ikke så ille. Det var vel ca 6-7 kvadrat.

Men mal en og en planke og la en gå foran og male sprekker med liten kost, mens en går bak og maler over med en liten rulle eller bred malerkost.

Husk å gå over kvister med kvistlakk først, + grunning! Vi droppet å behandle kvistene og selv med grunning synes de igjennom. Taket er nærmere hundre år gammelt så det burde ikke være mye kvae og lignende igjen.

Skrevet

Jeg har bare malt betongtak, og det gjorde vondt! Min erfaring er rett og slett at det er en jobb for profesjonelle. Var superstiv i nakken og skuldrene etterpå... Med fremgangsmåten som er beskrevet her med pussing, kvistlakk, pensling og rulling, så vil jeg anbefale dere å tenke over at arbeidsstillingen blir svært ubehagelig over tid.

Skrevet

Jeg synes betongtak var mye vanskeligere enn panel.

Betong er helt flatt og krever derfor at man er veldig forsiktig med rulla, for å unngå at man ser malestrøkene. Panel derimot synes det ikke like lett på.

Gjest Tigerjente
Skrevet

Jeg har malt paneltak både i gang og på to soverom. Gikk veldig bra.

Var mye værre å male det flate taket i stuen.

Skrevet

Jeg har malt MYE paneltak. En smal sak å gjøre det selv, hvis dere bare:

1) Bruker kvistlakk først (tørker fort, men en himla jobb. Det er egentlig det verste)

2) Et strøk grunning

3) Sparkler hull og feil, pusser med sandpapir

4) To strøk oljemaling som får tørke et døgn mellom hvert strøk.

Når du bruker oljemaling: Påfør gjerne med rull, men gå over med en pensel for å ikke få "rullemerker" i malinga.

Skrevet
Jeg synes betongtak var mye vanskeligere enn panel.

Betong er helt flatt og krever derfor at man er veldig forsiktig med rulla, for å unngå at man ser malestrøkene. Panel derimot synes det ikke like lett på.

Ja, kanskje betong er mer slitsomt. Men jeg tenkte mest på arbeidsstillingen, og den blir jo ikke bedre om taket er panel... ;)

Skrevet
Ja, kanskje betong er mer slitsomt. Men jeg tenkte mest på arbeidsstillingen, og den blir jo ikke bedre om taket er panel...  ;)

Med et godt, langt nok og stødig nok forlengerskaft. Gjerne med kule i enden også, er det ikke sååå gal arbeidsstilling da. Særlig ikke hvis rommet er helt tømt for ting og tang, sånn at det ikke er noe som helst å snuble i. Tømmer man rommet helt er det jo lettvint å dekke til gulvet med plast/papir også.

Vil også anbefale sånn blå plastsokker som man bruker f.eks hos legen og i barnehagen til å ta utapå skoene når dere går på plasten/papiret. Har erfaring med hvor kjipt det er å tråkke utover den ene lille malingsflekken som var der...

Skrevet
Med et godt, langt nok og stødig nok forlengerskaft. Gjerne med kule i enden også, er det ikke sååå gal arbeidsstilling da. Særlig ikke hvis rommet er helt tømt for ting og tang, sånn at det ikke er noe som helst å snuble i. Tømmer man rommet helt er det jo lettvint å dekke til gulvet med plast/papir også.

Sikkert meg som en pinglete, da. Vi hadde både proft forlengerskaft og tomt rom - men jeg maler aldri et tak igjen allikevel. :ler:

Skrevet
Jeg har malt MYE paneltak. En smal sak å gjøre det selv, hvis dere bare:

1) Bruker kvistlakk først (tørker fort, men en himla jobb. Det er egentlig det verste)

2) Et strøk grunning

3) Sparkler hull og feil, pusser med sandpapir

4) To strøk oljemaling som får tørke et døgn mellom hvert strøk.

Når du bruker oljemaling: Påfør gjerne med rull, men gå over med en pensel for å ikke få "rullemerker" i malinga.

Da er du herved invitert til å hjelpe meg med å male mitt stue/kjøkkentak!

;)

Jeg kjøper en kasse med pils, også kommer du. Flere som vil være med?

Skrevet

Takk for mange gode råd! Taket er ca. 36 kvadrat og har vannvittig med kvister...(visstnok et bevisst valg fra samboers side engang, da mye kvister gir mer "liv" i treet)...

Jeg hadde glemt/fortrengt kvistlakk-biten, så nå ble jeg veeeeldig i stuss...kanskje like lurt å overlate saken til en proff med sterke armer :) Hmmm..

Gjest Frysepulver
Skrevet

Vil bare legge til en ting. Det er nå slutt på oljemaling fra 01/01. Jotun har fått forlenget frist, ettersom de ikke har kommet opp med noen fullgodt alternativ. Kanskje greit å vite for de som skal male :)

Jeg brukte Nordsjø på vinduer, lister og glatt tak, som alle var malt fra før. Det ble tre strøk, men kunne godt ha vært fire, ser jeg nå i ettertid... Så jeg vet ikke hvor godt fornøyd jeg var med den, gitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...