Dalila Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Dette er sånne program som jeg ikke burde se, fordi jeg blir så at jeg ikke har godt av det. Se ansiktene på de barna idet foreldrene slår dem....... Det er bare så hjerteskjærende at jeg har ikke ord. Og han ene faren som får sønnen til å si etterpå at han ikke hater ham, for at HAN (faren ) skal føle seg bedre!!!! VI lever i en grusom og gal verden. At man kan bli sint på trassige barn, joda i høyeste grad! Men hallo? Og hvorfor får disse foreldrene holde på sånn? Det må jo en eller annen plass være et normalt oppegående menneske som kan gripe inn. Å slå barn er patetisk og viser bare at du ikke har noe å fare med når det gjelder oppdragelse. Enkelte av disse foreldrene fremstår jo nærmest som tilbakestående. Fy faen. Noe så råttent.
Frøken Freken Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Helt enig!! Jeg blir overraska over holdningene til enkelte voksne mennesker ja. Og spesielt de som vokste opp med å få ris selv. Og det kristne paret som sa at de vil at barna skal bli disiplinerte voksne og at det ifølge Bibelen er greit å slå. Jaja, målet helliger tydeligvis middelet.
Gjest Vilja :-) Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Helt enig!! Jeg blir overraska over holdningene til enkelte voksne mennesker ja. Og spesielt de som vokste opp med å få ris selv. ← Jeg blir ikke overrasket over dette. Dessverre er det gjerne slik at barn som blir slått av foreldre rettferdiggjør mishandlingen for seg selv. "Pappa slår meg fordi jeg fortjener det, jeg trenger å lære". Det er en slags overlevelsesmekanisme, i og med at barn heller foretrekker å ha et positivt syn på egne foreldre, enn et negativt. Selv i de tilfeller hvor barnet hadde tjent mest på å få et realistisk syn på foreldrene sine, og dermed kanskje klart å be om hjelp utenfor hjemmet. Men slik tenker ofte ikke barn. De blir ofte truet med at om de sier noe til noen, så har de intet hjem lenger. Da blir barnet en utstøtt. Og den risikoen er det ikke mange barn som tør å ta.
Frøken Freken Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Hvilken kanal? tvn= TV Norge? ← TvNorge ja, men det har du kanskje funnet ut allerede
Gjest Vilja :-) Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 TvNorge ja, men det har du kanskje funnet ut allerede ← Nei, jeg har bare web-tv jeg, og TV Norge sender ikke direkte, og kun egenproduserte programmer. Så da får jeg ikke sett programmet.
Dalila Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2007 Ah, jeg kjenner faktisk pulsen dunke i tinningen av ren forbannelse.... Vi lever i en sivilisert og opplyst tid, og DETTE er det vi har å by på når det gjelder oppdragelse? Barn trenger klare grenser, for all del, men fysisk avstraffelse har overhodet ingen positive konsekvenser.
Gjest Tweek Skrevet 22. februar 2007 #8 Skrevet 22. februar 2007 Jeg så litt av det her og det er jo helt på trynet! Hun sier det lærer dem hva som er riktig og galt og at hun alltid har gjort det. Men hvis hun fortsetter å slå dem helt til dem flytter ut for ting, må hun jo skjønne at det ikke hjelper siden hun holder på hele tiden. Jeg ble irritert på henne og det finnes jo andre måter å lære barna rett og galt uten å slå dem!
Gjest Vilja :-) Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Er det norske familier det er snakk om? Jeg tror ikke samfunnsmessige idealer har så mye å si så lenge foreldre i egen barndom har internalisert at fysisk avstraffelse av barn er til det beste for barnet. Når denne internaliseringen ikke er blitt fjernet, kan ikke foreldre gi barnet sitt det foreldrene ikke selv fikk som barn. Ikke når foreldrene lever i fornektelse og ikke har tatt et oppgjør med egen barndom, men holder på illusjonen om en lykkelig barndom som kanskje var det stikk motsatte.
Dalila Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2007 Nei, dette var britiske familier. I Storbritannia finnes det som kjent ikke lover mot fysisk avstraffelse av barn, men jeg kan ikke si at det er Norges Lover som hindrer meg i å slå barna mine. Har faktisk klart å komme frem til det standpunktet ved hjelp av egen refleksjon. Det har jo vært vanlig å slå barna sine der borte, så da skal kanskje en hel generasjon til ofres fordi ingen kan bryte mønsteret... Aaaargh
Gjest Silmarill Skrevet 22. februar 2007 #11 Skrevet 22. februar 2007 Jeg så på det programmet med hakeslepp og sinne Hun ene som slo barna sine med gjenstander var værst, tror det var Angela hun het (hun med de ekstremt malte øyenbrynene) Hun satt der sammen med barna sine for å høre dem i lekser, med et slagvåpen i hånden (det var vel en stekespade og en øse) Sitat Angela: "Hvis du gjør en liten feil på leksen din nå så slår jeg deg" og det gjorde hun flere ganger med og uten gjenstand Han ene fikk jo et slag med stekespaden over de små barnefingrene sine på lik linje som de i gamledager gjorde med spanskrøret Stakkars,stakkars disse barna, de var jo livredde for mamman sin! Disse barna får ingen respekt av sin mor, og vil derfor heller aldri gi henne 100% respekt! Samtlige av disse foreldrene det var opptak av sa at de slår dem av kjærlighet og for at de skal bli lydige sammfunnsborgere :klø: Det riktige er at vold avler vold, så barna kommer mest sannsynlig til å "hevne" seg på andre pga. sitt sinne mot foreldrene ved å slå andre medmennesker! Dette var ikke barneoppdragelse men barnemisshandling!
Gjest rabrabara Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Nei, dette var britiske familier. I Storbritannia finnes det som kjent ikke lover mot fysisk avstraffelse av barn, men jeg kan ikke si at det er Norges Lover som hindrer meg i å slå barna mine. Har faktisk klart å komme frem til det standpunktet ved hjelp av egen refleksjon. Det har jo vært vanlig å slå barna sine der borte, så da skal kanskje en hel generasjon til ofres fordi ingen kan bryte mønsteret... Aaaargh ← Det er faktisk lover mot å slå barna sine, men ikke mot å klapse de...
Dalila Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Det er faktisk lover mot å slå barna sine, men ikke mot å klapse de... ← De har lover mot å mishandle barn, det vil si å slå dem sånn at det gir mer enn et forbigående rødt merke.... Groteskt. Barnet har jo følelsen av å bli slått uansett. Trenger ikke å bli slått helseløs for å oppleve fornedrelsen og maktesløsheten. Og lære at det er rett å slå for at andre skal gjøre som du vil... FY flate. Endret 23. februar 2007 av Dalila
Gjest StockDama Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 En positiv ting kom ut av programmet hvertfall, den ene familien sluttet å slå barna sine..
tuji Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 Jeg fikk så utrolig vondt særlig av han gutten i den familien som bestemte seg for å slutte å slå. Noen av de andre barna var litt trassige, men han her gjorde jo ikke noe galt. Han var bare en ulykkelig, redd liten unge.
Gjest Miss Guided Skrevet 23. februar 2007 #16 Skrevet 23. februar 2007 Er det norske familier det er snakk om? Jeg tror ikke samfunnsmessige idealer har så mye å si så lenge foreldre i egen barndom har internalisert at fysisk avstraffelse av barn er til det beste for barnet. Når denne internaliseringen ikke er blitt fjernet, kan ikke foreldre gi barnet sitt det foreldrene ikke selv fikk som barn. Ikke når foreldrene lever i fornektelse og ikke har tatt et oppgjør med egen barndom, men holder på illusjonen om en lykkelig barndom som kanskje var det stikk motsatte. ← Jeg klarte ikke å se ferdig programmet, fikk flashbacks tilbake til egen barndom. Forferdelige greier, og som det kristne paret som ville ha lydige barn, blind lydighet. Denne formen for oppdragelse var en av grunnene til at jeg flyttet langt, langt unna mine foreldre. Jeg er sikker på at hvis jeg ikke hadde flyttet og kommet i et helt annet miljø og fått tatt oppgjør med min barndom så hadde jeg fortsatt i samme sporet som mine foreldre. Gudskjelov for mine barn så har jeg heldigvis ikke det, husker alt for godt den vonde følelsen til å påføre mine egne det samme. Disiplin oppnås på så mange andre måter, det er et helt hav mellom det å slå barna sine og fri barneoppdragelse. Foreldrene tror de oppnår respekt mens de egentlig oppnår at barna blir redde for dem. Man slår seg ikke til respekt.
Gjest silkesvarten Skrevet 23. februar 2007 #17 Skrevet 23. februar 2007 så ikke dette programmet..... skulle egentlig se det.. men viste at jeg kom til å få vondt i hjerte av å se på det så jeg lot være.... stakkars.stakkars barn som opplever dette....
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2007 #18 Skrevet 23. februar 2007 Jeg fikk så utrolig vondt særlig av han gutten i den familien som bestemte seg for å slutte å slå. Noen av de andre barna var litt trassige, men han her gjorde jo ikke noe galt. Han var bare en ulykkelig, redd liten unge. ← Det var helt for jævlig da denne lille gutten satt ved matbordet og tittet bort på moren og broren sin, gutten ville bare føle at han var en del av sin egen familie - men så kommer faren og banner til ham samtidig som han hardt tar tak i guttens fot og vrir ham så han ikke får til å se på mor og bror. Og etterpå blir han kastet ut i stua, uten at han vet hva galt han har gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2007 #19 Skrevet 23. februar 2007 Foreldrene tror de oppnår respekt mens de egentlig oppnår at barna blir redde for dem. Man slår seg ikke til respekt. ← Forøvrig var det vondt å lese om barndommen din, håper du har det bra i dag
Cuba Skrevet 23. februar 2007 #20 Skrevet 23. februar 2007 Syns det var helt grusomt å se på.. Kjente jeg ble veldig irritert til tider, hadde lyst til å slå de foreldra!!! Må jo nesten være lettere tilbakestående om du virkelig mener det er rett måte å oppdra et barn på. Et barn trenger nærhet, kjærlighet og omtanke. Skal selvfølgelig også bli riktig oppdratt, ikke tippe over til å bli bortskjemt heller. Men å slå? NEI!! På meg virker det som de fleste har et veldig trist syn på barn og familie. Veldig på det at ungene skal bli riktig oppdratt og lære hva som er rett og galt osv. at det ikke blir tid til hygge og kos. Tviler på at så mange av de familiene der i går, spesielt Angela, tar med ungene på turer i skogen, kosekveld med spill osv. og i det hele tatt gjør koselige ting med barna slik at man også blir gode venner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå