Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pappa har jobbet offshore siden jeg ble født. Først to uker ute-tre uker hjemme, så to uker ute-fire uker hjemme. Dette har fungert helt fint for meg og min familie. For min del har jeg aldri hatt problemer med det, men så har jeg aldri opplevd noe annet heller.

Pappa har aldri "sløva" bort dagene når han har hatt fri, alltid et prosjekt på gang, så det en over sier her med soving/drikking gjelder jo ikke fo alle...

Det finnes selvfølgelig fordeler og bakdeler med å jobbe på denne måten, men det gjør det stort sett med alle jobber.

Ta jobben, fungerer det ikke er det jo ikke verre enn å søke en annen jobb :)

Endret av Armonia
Skrevet
Takk for flotte tilbakemeldinger, jeg hadde ikke trodd det skulle være så mange som var positive :) Da kan det hende jeg går for denne jobben da! Flere innspill mottas med takk

Vet ikke så mye om offshorejobbing enda nei... men kanskje jeg begynner nå da :) Kan du fortelle meg litt om hvordan livet offshore er? Lurer også litt på hvordan det vil være å jobbe i et så mannsdominert miljø? Trives du med å være så mye hjemmefra? Og hva slags jobb har du? Interessert i å høre fra andre som jobber offshore også da!

Du kan vurdere å ta i betraktning vilke ykesgrupper som rangerer høyest på skillsmisse statestikken...

Skrevet

To uker er en evighet for et lite barn. Selv om du har fire uker hjemme så vil det nok ikke veie opp for de to ukene du er borte. I begynnelsen er det ikke en gang sikkert at h*n vil kjenne deg igjen når du kommer hjem.

Jeg kunne aldri tenkt meg et slikt liv, uavhengig av om det er mamman eller pappan som skulle ut. Synes at hvis man har et reelt valg så bør man prioritere det som gjør at man får sett barna sine hver dag og være en del av hverdagen deres. De vokser opp fort, og hvis du vil off-shore så får du sikkert muligheten senere når deres tidsperspektiv er annerledes.

Tingeling

Skrevet
To uker er en evighet for et lite barn. Selv om du har fire uker hjemme så vil det nok ikke veie opp for de to ukene du er borte. I begynnelsen er det ikke en gang sikkert at h*n vil kjenne deg igjen når du kommer hjem.

Kan jo bare snakke for min egen del, men jeg kan med hånden på hjertet si at dette aldri har vært noe probem for meg i oppveksten. Og jeg vil absolut si at de fire ukene veier opp for to uker borte. Å ha en foreldre hjemme 24 timer i døgnet i fire uke har ialle fall hatt mye å si for meg - i positiv forstand. Det at han har vært borte feks i jula har selvfølgelig var kjedelig, men jeg vil ikke si at jeg har lidd noen nød.

Skrevet
Kan jo bare snakke for min egen del, men jeg kan med hånden på hjertet si at dette aldri har vært noe probem for meg i oppveksten. Og jeg vil absolut si at de fire ukene veier opp for to uker borte. Å ha en foreldre hjemme 24 timer i døgnet i fire uke har ialle fall hatt mye å si for meg - i positiv forstand. Det at han har vært borte feks i jula har selvfølgelig var kjedelig, men jeg vil ikke si at jeg har lidd noen nød.

Selvsagt, men jeg tenker på den delen av barndommen man ikke husker. Når man er virkelig liten. 0-4 (?) år. TS har jo ikke barn enda, men lurer på om det vil fungere med en slik jobb hvis hun får det. (Hvis jeg ikke husker helt feil nå).

Tingeling

Skrevet

Jeg er altså en mor som jobber offshore.

Det som er viktig er jo at nettverket hjemme fungerer optimalt. Og at de som er hjemme syns at det fungerer greit.

Det er også jeg som lengter mest, ikke de som er hjemme.

Barnet mitt snakker jeg med flere ganger dagligt på telefonen, så kontakten blir ikke "brutt" .

Jeg møter også mange som " Aldri kunne ha reist ifra barna sine i 14 dager."

Nei hvorfor skulle de det ?

Det er noe de ikke har et forhold til.

Jeg hadde en veninne som alltid ytret den setningen, og det var både sårt og irriterende.

Etter en tid med disse ytringene sa jeg tilbake at jeg ikke kunne ha jobbet fulltid hver dag og så sende ungene vekk annenhver helg og en dag i uken. Når så hun barna ?

Hun ble såret, og det var en kommentar som var under beltestedet. Men jeg tenker jo slikt til tider. Fordommer om andres valg går jo begge veier. ;)

Jeg jobbet altså i denne jobben før jeg fikk barn, og når permisjonen var over var jeg veldig i tvil om jeg skulle gå tilbake.

Jeg valgte å prøve, og det gikk greit.

Skrevet

Til TS:

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å søke jobb offshore, det er et spennende yrke, hyggelige arbeidskollegaer og dessuten godt betalt.

Jeg synes det blir endel svartmaling fra enkelte her på denne tråden. Uttalelser som at verken far eller mor burde jobbe offshore henger ikke på greip. Greit nok at det ideelt sett ikke burde være nødvendig for noen av foreldrene å være borte fra sine barn, men sånn fugerer ikke samfunnet dessverre. Hvem skulle jobbet offshore da??? Skal vi stenge ned alle verdens offshoreinstallasjoner slik at alle mammaer og pappaer kan være hjemme med barna sine?? Hva med bruvedrift, skipfart og andre yrker hvor menn og kvinner må være borte i lengre perioder?

Jeg er kanskje litt kverulant nå, men noen må faktisk gjøre disse jobbene. Mange synes sikkert også at de har en kjekk jobb og liker seg der, men samtidig gleder seg til å komme hjem til familie og barn. Jeg jobber selv offshore, savner hjemmet og barna, men vet at barna mine ikke tar skade av det. Og om jeg valgte å ikke jobbe offshore, så hadde en annen mamma eller pappa måttet tatt min plass, så da ville det vært andre barn som ville savnet noen...... Prøver bare å se det i perspektiv, om dere skjønner den.......

Nei, skaff deg jobb offshore du, få erfaringen! Og skulle du ønske å få barn, så klarer du sikkert å få det til å fungere. Du har rett på permisjon, du kans slutte og finne deg jobb på land, eller du har kanskje truffet mannen i ditt liv som jobber på land og kan ta vare på barn og hjem mens du er ute i havet...... Du vet, vi menn klarer det meste bare vi får slippe til.... :-)

Lykke til!! :-)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Uttalelser som at verken far eller mor burde jobbe offshore henger ikke på greip. Greit nok at det ideelt sett ikke burde være nødvendig for noen av foreldrene å være borte fra sine barn,

...og jeg har et valg ;) Jeg har ikke sagt at ingen foreldre bør, men jeg har sagt at jeg ikke vil, og jeg vil heller ikke at faren til eventuelle barn jeg får skal være borte så mye. Slik vil jeg ha min familie, og så velger du for deg.

Skrevet
Du tror ikke det er en ørliten mulighet for at den andre gjesten prøvde å være morsom? ;)

NEI! :kjempesinna:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...