Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Okei. Ville dere (kvinner) jobbet på plattform når dere har små barn? Det er da snakk om en ordning med 2 uker jobb og 4 uker fri. Jeg har ikke barn, så vet ikke hvordan det er, men lurer på å skaffe meg det Er det bedre å ha en 8-16 jobb hver eneste dag, der barnet har lange dager i barnehage, eller være borte i 2 uker for så å ha mye mere tid med barnet i 4 uker? Hvordan vil et lite barn oppleve at mammaen er borte så mye? (og vil mammaen klare det? ) Ser for meg at periodene borte vil være tunge, men at det blir desto bedre de 4 ukene hjemme. Men barnet vil jo ikke ha samme stabiliteten og kontinuerlige rutiner i hverdagen da.. Ja, tror dere det er mest fordel eller mest ulempe? Skjønner jo at det krever at pappaen er instilt på en slik ordning, men det er han i dette tilfellet.
Gjest Landra Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Hei! Personlig tror jeg det kommer til å gå helt fint! Så lenge han veit hva som kreves så er det ingen problem. Når barna klarer å være borte fra faren sin så går det helt sikkert bra når mor ikke er der også. Tror faktisk at dette kommer til å være mye mer vanskeligere for deg enn for barna. De forstår dette veldig godt, og når du er hjemme så får du skikkelig kvalitetstid med dem (HELE TIDEN). Ønsker deg lykke til!
Gjest Vintersol Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor er det slik at om en far velger denne løsningen er alt helt OK, men med en gang en mor velger å jobbe rotasjon kommer spørsmålene...? Helt enig med Landra, og ønsker deg lykke til.
Gjest Lovely Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Ja hvorfor ikke, jeg kjenner flere bortearbeidende fedre der det funker fint, så hvorfor skal ikke dette gjelde mor også Men jeg mener at da må far ha en del av permisjonstiden også, slik at hans relasjon til barnet er like bra som din før du reiser ut i jobb. Jeg tror du har rett til halv stilling når du har små barn, dvs 2 uker på og 10 uker av, tror jeg ville gått for den løsningen til barnet fylte 3 år Og lønnen er jo bra i utganspunktet i de fleste stillinger, så halv stilling kan for mange være realistisk på det økonomiske plan også. Utover det så er det slik at noen barn takler bortearbeidende foreldre, andre ikke, men hvis man utnytter fritiden godt til barnas fordel - ja så kan det være en kjempegrei ting. Men det er meg og mine tanker rundt dette, andre kan ha helt andre tanker
Gjest Lovely Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Glemte å si at jeg ville foreslått halv stilling for far også til barnet ble 3 år, fordi små barn glemmer lett og er mere såre for adskillelser enn større og mer utviklete barn
Gjest =tentacle= Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 Jeg kan ikke tenke meg å kombinere familie og off shore, og jeg ville ikke likt at faren gjorde det heller. Selv ikke med større barn ville jeg synes det var optimalt at en forelder er borte i flere uker av gangen på regelmessig basis. Mange har det jo sånn og det fungerer for dem, men da jeg var liten syntes jeg det var kjipt om mor var borte på møte en kveld... Det vil jo ikke være så lang tid hvor du kan ta igjen tiden på dagtid i hjemmeperiodene, når skolen begynner går det ikke lenger.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Med offshore tror jeg det bør gå bra. Da jeg var liten, var faren min borte lange perioder. I begynnelsen tror jeg det var opptil et halvt år borte og så kom han hjem. Etterhvert ble ordningene bedre, og før han ble pensjonert, var det nede i seks uker borte og seks uker hjemme. Det siste gikk ganske bra, bortsett fra at mor i mitt tilfelle ikke kjørte bil. Og vi bodde på landet. Dårlig kombinasjon, for jeg kunne aldri være med på noen fritidsaktiviter. Men to uker borte burde gå bra. Du er jo mye lengre hjemme enn du er borte, så samlet sett får barnet sett deg mye.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Okei. Ville dere (kvinner) jobbet på plattform når dere har små barn? Det er da snakk om en ordning med 2 uker jobb og 4 uker fri. Jeg har ikke barn, så vet ikke hvordan det er, men lurer på å skaffe meg det Er det bedre å ha en 8-16 jobb hver eneste dag, der barnet har lange dager i barnehage, eller være borte i 2 uker for så å ha mye mere tid med barnet i 4 uker? Hvordan vil et lite barn oppleve at mammaen er borte så mye? (og vil mammaen klare det? ) Ser for meg at periodene borte vil være tunge, men at det blir desto bedre de 4 ukene hjemme. Men barnet vil jo ikke ha samme stabiliteten og kontinuerlige rutiner i hverdagen da.. Ja, tror dere det er mest fordel eller mest ulempe? Skjønner jo at det krever at pappaen er instilt på en slik ordning, men det er han i dette tilfellet. ← Hva er problemet? Vet du hvor mange småbarnsfedre som jobber offshore? Ingen som stiller spørsmålstegn da. Det er masse kvinner som jobber offshore,meg selv innkludert,men nå er mine barn store. Det de sier er at de har bedre tid med barna. De er jo der 4 uker hjemme. Tror det er mere ustabilt for unger når en jobber hjemme. Hvor mye overskudd har du p kveldstid da? Minuset er at du kan miste merkedager som gebursdager, 17 mai,jul osv,men det dreier seg om annenhver jul Jobber du skift hjemme, så kan det hende du er borte på merkedager også. Trodde kvinner hadde begynt å tenke på en annen måte i dag,men ser det er store bekymringer at mor kan være borte enda
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 Okei. Ville dere (kvinner) jobbet på plattform når dere har små barn? Det er da snakk om en ordning med 2 uker jobb og 4 uker fri. Jeg har ikke barn, så vet ikke hvordan det er, men lurer på å skaffe meg det Er det bedre å ha en 8-16 jobb hver eneste dag, der barnet har lange dager i barnehage, eller være borte i 2 uker for så å ha mye mere tid med barnet i 4 uker? Hvordan vil et lite barn oppleve at mammaen er borte så mye? (og vil mammaen klare det? ) Ser for meg at periodene borte vil være tunge, men at det blir desto bedre de 4 ukene hjemme. Men barnet vil jo ikke ha samme stabiliteten og kontinuerlige rutiner i hverdagen da.. Ja, tror dere det er mest fordel eller mest ulempe? Skjønner jo at det krever at pappaen er instilt på en slik ordning, men det er han i dette tilfellet. ← Hva er problemet? Vet du hvor mange småbarnsfedre som jobber offshore? Ingen som stiller spørsmålstegn da. Det er masse kvinner som jobber offshore,meg selv innkludert,men nå er mine barn store. Det de sier er at de har bedre tid med barna. De er jo der 4 uker hjemme. Tror det er mere ustabilt for unger når en jobber hjemme. Hvor mye overskudd har du p kveldstid da? Minuset er at du kan miste merkedager som gebursdager, 17 mai,jul osv,men det dreier seg om annenhver jul Jobber du skift hjemme, så kan det hende du er borte på merkedager også. Trodde kvinner hadde begynt å tenke på en annen måte i dag,men ser det er store bekymringer at mor kan være borte enda
Gjest vsn Skrevet 23. februar 2007 #10 Skrevet 23. februar 2007 Hvis mannen mente det var ok så kunne jeg absolutt gjort det. Jobbe intensivt i 2 uker og så ha 4 uker fri er jo genialt. Man får mye mer tid til ungene på den måten. Jeg jobbet nesten sånn da jeg var alenemor med 2 unger. Min turnus var døgnvakt 2 uker i strekk og 3 helger i løpet av 2 mnd periode. Mye helgejobbing altså. Men ok for meg. Eldstemann reiste til faren sin når jeg hadde 2 ukersperiodene. Minsten hadde jeg døgnmamma til. Faren hans skulle ha han, men han trakk seg fra avtalen da jeg hadde sagt ja til jobben. Drittsekkoppførsel som ga meg mange søvnløse netter. Men det ordnet seg nå det også. Hadde en flink døgnmamma til han som enten bodde hos meg med han eller hos seg selv.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. februar 2007 #11 Skrevet 23. februar 2007 Takk for flotte tilbakemeldinger, jeg hadde ikke trodd det skulle være så mange som var positive Da kan det hende jeg går for denne jobben da! Flere innspill mottas med takk Hva er problemet? Vet du hvor mange småbarnsfedre som jobber offshore? Ingen som stiller spørsmålstegn da. Det er masse kvinner som jobber offshore,meg selv innkludert,men nå er mine barn store. ← Vet ikke så mye om offshorejobbing enda nei... men kanskje jeg begynner nå da Kan du fortelle meg litt om hvordan livet offshore er? Lurer også litt på hvordan det vil være å jobbe i et så mannsdominert miljø? Trives du med å være så mye hjemmefra? Og hva slags jobb har du? Interessert i å høre fra andre som jobber offshore også da!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Jeg mener at det er IKKE greit at kvinner jobber Offshore. Dere er gudsskaper til mannen og da skal dere kun føye dere etter hva herren sier. Kvinnens plass ER kun på kjøkkenet og vaskerommet, og når det kreves fra HERREN i huset så skal dere knulles i ny og ne, alt etter hva han vil.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2007 #13 Skrevet 24. februar 2007 Jeg mener at det er IKKE greit at kvinner jobber Offshore. Dere er gudsskaper til mannen og da skal dere kun føye dere etter hva herren sier. Kvinnens plass ER kun på kjøkkenet og vaskerommet, og når det kreves fra HERREN i huset så skal dere knulles i ny og ne, alt etter hva han vil. ← du, din snille mannen !!!! du er en veldig snill og hengiven mann som tror at du kan gjøre alt her i verden på din måte??? jeg synes synd på kjerringa di føler du deg virkelig som en konge? har en hemmelighet jeg vil fortelle deg... den måten du lever på nå, er en gammeldagsmåte..nå er vi i 2007!!!, og du må også bli "one of us". Ikke bli i steinalderen!
Søtnos Skrevet 24. februar 2007 #14 Skrevet 24. februar 2007 Jeg hadde personlig aldri klart å være borte fra sønnen min i to uker i strekk. Grøsser bare av tanken. Men hvis du ikke har noe problem med det så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gå for det du har lyst til
Gjest Lovely Skrevet 24. februar 2007 #15 Skrevet 24. februar 2007 Jeg hadde personlig aldri klart å være borte fra sønnen min i to uker i strekk. Grøsser bare av tanken. Men hvis du ikke har noe problem med det så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gå for det du har lyst til Jeg tenkte også slik, men da jeg ble alene med datteren min og måtte "dele" tiden hennes med eksen min så var jeg jo nødt. Det var vondt i begynnelsen, men etterhvert ble det en vane og savnet ble mer normalt - og ikke så sårt
Gjest =tentacle= Skrevet 24. februar 2007 #16 Skrevet 24. februar 2007 Jeg tenkte også slik, men da jeg ble alene med datteren min og måtte "dele" tiden hennes med eksen min så var jeg jo nødt. Det var vondt i begynnelsen, men etterhvert ble det en vane og savnet ble mer normalt - og ikke så sårt ← Det tror jeg også, men jeg er ikke sikker på om barnets savn blir så lite etterhvert at det ikke gjør noe for ham/henne. Da tenker jeg ikke i forhold til delte familier hvor man må gjøre det beste ut av situasjonen, men når man skal velge en jobb og samtidig vet at man vil få barn i løpet av få år. Det er heller ikke sikkert at det gjør så stor forskjell at det er verdt å ofre den karrieren en ønsker seg for. Kanskje oppveier hjemmetiden borteukene og vel så det. Vanskelig å si.
Søtnos Skrevet 24. februar 2007 #17 Skrevet 24. februar 2007 Det tror jeg også, men jeg er ikke sikker på om barnets savn blir så lite etterhvert at det ikke gjør noe for ham/henne. Da tenker jeg ikke i forhold til delte familier hvor man må gjøre det beste ut av situasjonen, men når man skal velge en jobb og samtidig vet at man vil få barn i løpet av få år. Det er heller ikke sikkert at det gjør så stor forskjell at det er verdt å ofre den karrieren en ønsker seg for. Kanskje oppveier hjemmetiden borteukene og vel så det. Vanskelig å si. ← En familie som jeg kjenner der far har vært offshore, så har sønnen bare savnet faren når han har vært borte, og når han har kommet hjem igjen så har sønnen bare gått å gruet seg til faren skal dra ut igjen... Blir jo nesten bare vonde følelser for barnet hele tiden. Men fungerer sikkert fint for mange andre familier altså, jeg kjenner bare til en!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2007 #18 Skrevet 25. februar 2007 Familie og offshorejobbing er for meg fullstendig uansvarlig, uansett om det er mor eller far eller stemor eller stefar eller hva det nå måtte være som gjør det. Jeg kunne absolutt ikke tenke meg å være alenemor to av seks uker, og stulle og stelle for hele familien inklusive en far som kjedet vettet av seg fordi han hadde ingenting å gjøre når han var hjemme. Kjenner en som jobber offshore. Når han ikke jobber, sover han hele dagen, og drikker opp penga sine om kvelden. Han har jo ikke noe annet å finne på. Alle kameratene hans jobber jo på dagtid, kjerringa også. Heldigvis har de ikke unger, og jeg tror nok det synger på siste verset for ham og dama og. Det er faktisk mulig å få seg en vanlig jobb som IKKE innebærer at du er både flytur, helikoptertur og båttur unna hvis det skulle skje noe med familien din. Hva om den andre parten får kraftig influensa og blir liggende rett ut med feberfantasier i fjorten dager, og det er de fjorten dagene du skulle vært ute? Eller h*n ble syk to dager etter at du reiste? Eller at en av ungene dine (gud forby) falt ut av vinduet, og ble sendt til sykehuset i luftambulanse? Unger trenger foreldre som kan stille opp på daglig basis, ikke "når det passer med jobben", uavhengig av om det skjer noe forferdelig eller ikke. Det er HVERDAGEN som er viktigst, og det er DA vi er foreldre.
la Flaca Skrevet 25. februar 2007 #19 Skrevet 25. februar 2007 Jeg kan ikke tenke meg å kombinere familie og off shore, og jeg ville ikke likt at faren gjorde det heller. ← Enig. Det betyr ingenting om det er mamma eller pappa som reiser bort. Unger trives best med kontinuitet, og det får de ikke når den ene forelderen er fullstendig borte i 2-4 uker i slengen. De ukene man har fri er det nok også veldig mange som trenger å hente seg inn etter ei veldig slitsom økt, og ikke greier å være til stede for ungene før det er gått ei ukes tid. Mye dårlig samvittighet vil det nok også bli. Noen kan sikkert få det til å fungere, men jeg tror det er bedre med lengre dager i barnehagen, og samvær med begge foreldrene hver eneste dag hvis det er mulig.
la Flaca Skrevet 25. februar 2007 #20 Skrevet 25. februar 2007 du, din snille mannen !!!! du er en veldig snill og hengiven mann som tror at du kan gjøre alt her i verden på din måte??? jeg synes synd på kjerringa di føler du deg virkelig som en konge? har en hemmelighet jeg vil fortelle deg... den måten du lever på nå, er en gammeldagsmåte..nå er vi i 2007!!!, og du må også bli "one of us". Ikke bli i steinalderen! ← Du tror ikke det er en ørliten mulighet for at den andre gjesten prøvde å være morsom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå