Binke Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Har fått med meg at man ikke skal bruke microfiberkluter til f eks støvtørking i møbler av oljet eik, fordi klutene fliser opp treverket. Er det andre ting man ikke bør bruke microfiberkluter til? Er det ok å bruke microfiber på kjøkkenet, i stedet for vanlige bomull/lin-kluter?
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Jeg bruker microfiberkluter til det meste. At man ikke skal bruke dem til oljet treverk må være fordi de suger til seg oljen. Ikke fordi de fliser opp treverket. De har en fantstisk evne til å suge til seg fett, men er allikevel veldig skånsom mot treverk.
Prinsesse på erten Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 (endret) Så en test på TV2 Hjelper deg der de teste ut microfiber/vann mot all verdens rengjøringsmidler. Microfiber/vann vant over ALLE rengjøringsmidlene. Endret 22. februar 2007 av Prinsesse på erten
Gjest Vilja :-) Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Så en test på TV2 Hjelper deg der de teste ut microfiber/vann mot all verdens rengjøringsmidler. Microfiber/vann vant over ALLE rengjøringsmidlene. ← Og jeg som senest i dag gikk til anskaffelse av Jif Universal, Jif Baderom og Jif Kjøkken. Trodde ikke microfiberklut og grønnsåpe var tilstrekkelig for lørdagsvasken.
Spirito Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Man skal ikke bruke microfiberkluter på flater man ikke ville brukt skurekrem/skrubbesvamp på. Microfiberkluter har nemlig en svak slipeeffekt, og anbefales derfor ikke til for eksempel parkett fordi den sakte med sikkert sliper ned lakken.
måneperle Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Microfiber kan virke litt som lett sandpapir på en del flater (og bra kan det være). Bruker dem ikke til lakkerte overflater, eller flater som kan skades. Men på kjøkkenbenken og skittent ubehandlet treverk er de helt konge
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 hmm jeg bruker de på skapdørene for å få vekk flekker etter vanndråper og speil. Vi har blanke glatte skapdører på kjøkken og bad. Kanskje ikke så lurt da? :klø: Og hva med dørene til hjørnedusjen?
Gjest Fjellsippa Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Jeg var på et party hvor det var ei som solgte microfiberkluter. Hun sa at det er det mest skånsomme du kan bruke. Det stemmer ikke at det har en slipende effekt. Det er måten tråden er laget på som gjør at den suger til seg blant annet fett. Men de sliter ikke på flatene som vaskes.
Gjest Eir Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 Det stemmer ikke at det har en slipende effekt. ← Jo, de har slipende effekt, bare kjenn på hendene dine etter at du har stått en stund og skrubbet med dem. Det er pga slipeeffekten det funker å stå å gni lenge nok på en tørr flekk som skal bort. Men tror nok du skal stå lenge og gni på noe før det blir ødelagt.
Gjest Fjellsippa Skrevet 23. februar 2007 #10 Skrevet 23. februar 2007 Jo, de har slipende effekt, bare kjenn på hendene dine etter at du har stått en stund og skrubbet med dem. Det er pga slipeeffekten det funker å stå å gni lenge nok på en tørr flekk som skal bort. Men tror nok du skal stå lenge og gni på noe før det blir ødelagt. ← Ja, jeg blir veldig tørr på hendene, men hun som demonstrerte sa at det kommer av at de fjerner fettet og tørker ut huden.
Gjest Eir Skrevet 23. februar 2007 #11 Skrevet 23. februar 2007 Ja, jeg blir veldig tørr på hendene, men hun som demonstrerte sa at det kommer av at de fjerner fettet og tørker ut huden. ← Det var ikke tørrhet jeg mente, jeg siktet til det at fingertuppene blir helt glatte, og at huden føles tynnere. Mulig det er annerledes på andre typer kluter enn de jeg bruker, de jeg bruker blir man helller ikke tørr på hendene av.
Gjest niomi Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Sakset fra http://www.jordan.no/sw6476.asp Mikrofiberklut Egner seg godt til alt av lettere rengjøring i alle rom. Alle harde flater. Brukes med forsiktighet på “myke flater” (oljede/lakkerte flater og plexiglass) Siden de advarer mot bruk på denne type flater, sliter nok klutene ut de, ja. Ellers hadde de sagt "kjør på".
Binke Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 24. februar 2007 Takk for svar! Fremdeles litt :klø: jeg... Men sånn alt i alt så ser det ut til at dere er enige om at de kan brukes på harde flater, som ikke slites så lett. Da tror jeg at jeg fortsetter å bruke de på badet og litt på kjøkkenet. Synes microfiber er kjempekjekt! - liker effektivitet i husarbeidet.
coda Skrevet 24. februar 2007 #14 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Det er forskjell på microfiberkluter også. De ulike produsentene har forskjellige ting de er gode på, og de fleste har et alternativ til lakkerte flater. Selv bruker jeg Enjo, har ikke brukt en dråpe klorin eller Jif siden dette kom i hus - og parketten min er like fin fordi jeg har brukt en mopp som er beregnet på lakk. Noen som vet hvor jeg kan kvitte meg med alle vaskemidlene jeg ikke lenger bruker? Vil jo nødig helle dem ut, da er jo litt av poenget borte... Endret 24. februar 2007 av coda
Gjest gjesta Skrevet 24. februar 2007 #15 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Microfiber kan virke litt som lett sandpapir på en del flater (og bra kan det være). Bruker dem ikke til lakkerte overflater, eller flater som kan skades. Men på kjøkkenbenken og skittent ubehandlet treverk er de helt konge ← Teller lutet tregulv som ubehandlet tre? Hadde vært greit å kunne vaske over kjøkkengulvet med mikrofibermopp innimellom grønnsåpeskrubbsesjonene, som utsettes litt for lenge Unngå å bruke mikrofiber på malt tregulv, i hvert fall, det sliter på malinga. Ellers bruker jeg det på badet og kjøkkenbenk (laminat), komfyr og oppvaskbenk. Og vinduer. Endret 24. februar 2007 av liteteita
Gjest mata Skrevet 24. februar 2007 #16 Skrevet 24. februar 2007 Jeg er håpløs på dette, men microfiberkluter sliter fingrene mine ja... Og de klarer ikke gjøre rent her... Jeg bor i en stygt traffikert gate, og veistøv er som lim...
abelille Skrevet 25. februar 2007 #17 Skrevet 25. februar 2007 Mener å ha hørt noe tidligere om at smuler lettere setter seg fast i klutene og derfor kan lage riper. Men har aldri opplevd det selv, og jeg bruker microfiber på det meste.
Merneith Skrevet 25. februar 2007 #18 Skrevet 25. februar 2007 Noen som vet hvor jeg kan kvitte meg med alle vaskemidlene jeg ikke lenger bruker? Vil jo nødig helle dem ut, da er jo litt av poenget borte... ← Spør om familie eller venner trenger det? Jeg bruker lite av vaskemidler selv, men fikk jammen brukt opp mye av det gamle når vi vasket ut av leiligheten. Av og til trenger man jiff og slikt.
Gjest Fjellsippa Skrevet 25. februar 2007 #19 Skrevet 25. februar 2007 Det er forskjell på microfiberkluter også. De ulike produsentene har forskjellige ting de er gode på, og de fleste har et alternativ til lakkerte flater. ← Ja, det er nok forskjell på de ulike merkene. Jeg bruker dette merket, og det kan brukes på alt bortsett fra porøse flater og flater som er behandlet med møbelpolish. Den kan brukes tørr på flater behandlet med polish, men ikke våt. Grunnen er at den fjerner polishen hvis den brukes våt, men den sliper ikke. Klutene er produsert i Sverige, men jeg fant dessverre ikke hjemmesiden til produsenten på svensk eller norsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå