Gå til innhold

Diskusjonsforum?

Fremhevede innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Tenker folk egentlig på at det faktisk er levende mennesker de snakker til her?

Jeg synes det er helt utrolig hvor frekke og påståelige folk er her! Et diskusjonsforum er til for å diskutere og få råd og tips. Ikke rakke ned på alle som ikke mener det samme som deg! Du kan jo hvertfall ikke ytre dine egne meninger her, for da blir du jo overfalt av "gud og hvermann". Det er faktisk meningen at man skal kunne si hva man mener, og jeg skjønner ikke hva folk gjør her hvis de kun vil høre fra folk som har de samme meningene som dem selv?

Jeg koser når jeg sitter på nettet og snakker med folk og får råd og tips og får høre andre folks meninger. Jeg er fornøyd med en diskusjon så lenge jeg slipper å få høre "Å så slem du er som synes det", eller "Synes du det så tar du helt feil!" En diskusjon skal være saklig og høflig! Det er ikke meningen at man skal slenge dritt fordi noen sier at det kanskje kan være på en annen måte enn DIN!

Trengte virkelig å slippe ut litt damp her... Blir sjokkert over hvor mange uhøflige og overstyrende mennesker som finnes der ute! Hvor holder disse til til vanlig?? Eller er det bare her som man skriver til en "maskin" man oppfører seg slik?

Det er faktisk mennesker du snakker til - mennesker med følelser og egne meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heilt enig!

Det er av og til nesten så ein får lyst til å jatte med majoriteten i staden for å seie noko sjølvstendig, for då blir ein så lett sabla ned.

Når nokon er uenig kan ein då heller fortelje om sitt syn, og kome med resonnement, årsaka til at ein har det synet, i staden for å gå rett på ein person og vere negativ?

Skrevet

En av de sikreste metodene for å avslutte en diskusjon er å ikke skille mellom person og sak.

Det er også fascinerende hvordan noen personer ikke forstår at man ikke er FOR noe, selv om man klarer å se ting fra begge sider... Verden er visst svart eller hvit

:yinyang:

Gjest Tante Olm
Skrevet

Jeg har aldri lest ordet "mening" så mange ganger i et innlegg før.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tenkte litt over det selv i går, da jeg dumpet over sitatet nedenunder på en tråd. Jeg er ganske direkte både på nett og irl, men i tekst virker nok formuleringer mye skarpere enn om de hadde vært moderert av ansiktsuttrykk, kroppsspråk, tonefall osv. Et glimt i øyet kan ta brodden av det utroligste. Noen ganger fører det også til misforståelser. For det meste sier jeg hva jeg mener om saken i tråden eller argumenter som har kommet opp fra andre brukere underveis, og holder tilbake direkte personkarakteristikker som eventuelt måtte presse på, men noe av det glipper ut også. Jeg synes sitatet under er merkelig, i hvertfall er jeg selv ikke immun mot å bli såret på nett, og forventer ikke at andre er det heller. Samtidig sitter jeg ikke og biter negler og håper det går bra hvis jeg poster et syrlig innlegg. Det er noen kategorier av brukere jeg bevisst "freder", men det er klart at man på de fleste har lite eller ingen info om grad av nærtagenhet. Folk som over tid trives med nettforum, er også litt røffe i kantene ofte, og det preger klimaet på slike steder. Generelt tror jeg at man må skal tenke over hva man gjør når man legger ut noe veldig personlig. Ikke bare er brukere beskyttet av sin anonymitet, men den som står lagelig til for hogg er heller ikke synlig, og folk kan ikke da få med seg signaler om at man må være mer forsiktig på labben underveis, slik man får irl.

Diskusjonane her inne blir jo dønn kjedelige, om folk ikkje skal få lov til å seia meiningane sine! Og kvifor pakka inn det ein meinar, for å ikkje "såra følelsane til andre" - som det så fint heiter? Dette er jo tross alt berre eit forum, der folk er anonyme. Eg kjenner ingen her inne IRL, og ingen kjenner meg. Så kva er egentlig problemet?

[...]

På internett derimot, synst eg det er flott å kunna seia akkurat kva ein meinar! Det er ein av dei tinga eg synst er bra med internett - at ein ikkje treng vera redd for å såra nokon! Eg kjenner jo ingen her inne IRL, og om nokon lar seg såra av kommentarar frå andre på nettet, ja så vil eg seia at dei har eit problem!

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg nevnte også ordet "saklig"... ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Tenkte litt over det selv i går, da jeg dumpet over sitatet nedenunder på en tråd. Jeg er ganske direkte både på nett og irl, men i tekst virker nok formuleringer mye skarpere enn om de hadde vært moderert av ansiktsuttrykk, kroppsspråk, tonefall osv. Et glimt i øyet kan ta brodden av det utroligste. Noen ganger fører det også til misforståelser. For det meste sier jeg hva jeg mener om saken i tråden eller argumenter som har kommet opp fra andre brukere underveis, og holder tilbake direkte personkarakteristikker som eventuelt måtte presse på, men noe av det glipper ut også. Jeg synes sitatet under er merkelig, i hvertfall er jeg selv ikke immun mot å bli såret på nett, og forventer ikke at andre er det heller. Samtidig sitter jeg ikke og biter negler og håper det går bra hvis jeg poster et syrlig innlegg. Det er noen kategorier av brukere jeg bevisst "freder", men det er klart at man på de fleste har lite eller ingen info om grad av nærtagenhet. Folk som over tid trives med nettforum, er også litt røffe i kantene ofte, og det preger klimaet på slike steder. Generelt tror jeg at man må skal tenke over hva man gjør når man legger ut noe veldig personlig. Ikke bare er brukere beskyttet av sin anonymitet, men den som står lagelig til for hogg er heller ikke synlig, og folk kan ikke da få med seg signaler om at man må være mer forsiktig på labben underveis, slik man får irl.

Dette er ikke bare til deg altså, men litt sånn generelt rundt det du sier i innlegget ;)

Det er VELDIG lett å misforstå på nett, det er derfor vi har emoticons (smileys)! Hvis du mener noe i humoristisk vinkling synes jeg man skal ta seg den lille tiden å bruke dem. Og hvis det står en smilende eller blunkende smiley ved det man tar seg nær av, så husk at det er ment humoristisk!

Bra det ikke bare er jeg som synes folk kan være litt for røffe :)

Skrevet

Fatter ikke at folk kan ta seg nær av formuleringer på forum... kanskje på tide å skaffe seg en ny fritidssyssel??

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dette er ikke bare til deg altså, men litt sånn generelt rundt det du sier i innlegget ;)

Det er VELDIG lett å misforstå på nett, det er derfor vi har emoticons (smileys)! Hvis du mener noe i humoristisk vinkling synes jeg man skal ta seg den lille tiden å bruke dem. Og hvis det står en smilende eller blunkende smiley ved det man tar seg nær av, så husk at det er ment humoristisk!

Bra det ikke bare er jeg som synes folk kan være litt for røffe :)

For røffe må du ha for deg selv, jeg liker stort sett at folk synger ut, så lenge de ikke gjør det mot noen jeg mener trenger spesielle hensyn :)

Skrevet

Jeg synes det er greit at folk sier det de mener og har meninger som skiller seg ut, men det er ofte noe med måten det blir sagt på. Jeg mener det må være mulig å oppføre seg på en noenlunde høflig måte. Jeg tror det er mulig å såre folk via nettet- særlig på tråder av typen "hjelp, er jeg normal?" - det går an å si ting på en bedre måte enn å finne fram spysmilyen og si "Nei, dette er sykt og du er ekkel".

Gjest Gjest 1
Skrevet

Når en "leser" veldig "mye" er det ikke greit å "få" med seg "alt". :)

Gjest Tante Olm
Skrevet

Hva er det du driver med, di panne?

Forresten hater jeg deg og smileybruken din, men det har du veeeeel fååååått meeeeed deeeeeeg aaaaalleeeeereeeeeedeeeeee :kyss: :kyss:

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Det er jeg enig i, men husk... myyyye PMS her inne. Ikke rart det blir som det blir. Selvbeherskelse er en fin ting. Har ikke opplevd så mye frekkheter siden sist jeg lagde et innlegg ala det samme, men for det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...