Gå til innhold

Vent med " ditt og datt " til barna er større

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har alltid vært glad i å reise og vi har nå planer om og ta en lengre reise.

Vi har to barn ( 4 og 2 år ) Som selfølgelig skal være med , men det er altså her problemet ligger.....Stort sett alle i min mann`s familie synes ikke vi skal " kaste " bort så mye penger, når barna ikke kommer til å huske noe av reisen når de blir eldre allikevel :forvirret:

Det er snakk om en 3 ukers ferie til Thailand og vi gjør jo det for VI har lyst til og dele opplevelsen med barna der og da......

Vi kommer jo til å forevige alt på bilder og jeg synes selv det er veldig koselig og se på ferie bilder ,da jeg var på den alderen.

Jeg husker kanskje ikke så mye men jeg er allikevel glad for at Mamma og Pappa ville dele den opplevelsen med meg der og da :)

Det kommer sikkert flere muligheter for oss til å dra på tur når barna blir større og husker turen,men synes lissom ikke det skal gå ut over at vi vil dra på ferie nå..........

Det er så fryktelig slitsomt og måtte ta opp denne diskusjonen hver bidige gang vi er hos familien.

Arg måtte bare få det ut................

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke det er bortkastede penger å ta med barna på en slik reise! Selv om de kanskje ikke kommer til å huske så mye av reisen om noen år, vil den bli en oplevelse som lagres likevel. De kommer sikkert til å ha det topp, og selv om det er "der og da" som familien sier, så er det da en positiv opplevelse likevel. Hvis man skal tenke slik kan man jo bare slutte å gjøre noe som helst sammen med barna, siden de likevel vil glemme det? :)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Dere skal gjøre som dere vil og ikke la noen andre fortelle dere hva dere skal og ikke skal!

Skal man liksom ikke gjøre noe gøy og opplevelsesrikt med barna når dem er små da bare fordi de kanskje ikke vil huske det når de er eldre?

Barna deres vil storkose seg og oppleve masse fint på en sånn reise, uavhengig om de vil huske det når de blir eldre!

Skikkelig dårlig argument fra øvrige familie.

Reis i vei og kos dere alle 4 :)

Jeg synes absolutt ikke det er bortkastede penger å ta med barna på en slik reise! Selv om de kanskje ikke kommer til å huske så mye av reisen om noen år, vil den bli en oplevelse som lagres likevel. De kommer sikkert til å ha det topp, og selv om det er "der og da" som familien sier, så er det da en positiv opplevelse likevel. Hvis man skal tenke slik kan man jo bare slutte å gjøre noe som helst sammen med barna, siden de likevel vil glemme det?  :)

Dette mener jeg også :Nikke:

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)

Man trenger ikke hele tiden ta hnesyn til om barna husker alt mlug, da. Foreldrene mine tok oss med på en masse turer fra vi var babyer og vi har mange flotte bilder fra ting jeg har gjort som liten. Jeg ser ut som jeg koser meg veldig der og da, pluss at mamma og pappa hadde det fint. Viktig at foreldrene også gjør hyggelige ting sammen for å ha et godt samliv. Det vil også komme barna til gode. Det er kanskje ikke så veldig heldig for et ekteskap hvis to eventyrlystne foreldre har "kjedelige" ferier frem til barna er 6-7 år.

Vi skal reise på langtur neste år når barnet bare er ett år. Det er nok mest for vår egen del, men han får det sikkert topp på ferie med mor og far i flere uker fordi sola skinner og vi er glade og har masse tid til lek ute i deilig varme. Ellers skal vi bruke masse tid på hytta i år, hvor det blir mer standard barnevennlig ferie.

Endret av Caramba
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Man tar vel ikke slike turer først og fremst for at barna skal huske dem, men fordi man vil kose seg som en familie.. Og fordi foreldrene har lyst til å dra dit.

Poenget her er vel mer at man gjør ting man har lyst til, selv om man har barn (så lenge det ikke går utover barna, da). Alt man gjør som foreldre trenger jo ikke være først og fremst for barnas del, trenger det vel?

Gjest =tentacle=
Skrevet

Vi har to barn ( 4 og 2 år ) Som selfølgelig skal være med , men det er altså her problemet ligger.....Stort sett alle i min mann`s familie synes  ikke vi skal  " kaste " bort så mye penger, når barna ikke kommer til å huske noe av reisen når de blir eldre allikevel :forvirret:

Spør dem om de synes det er bortkastet med kos og klem til barna nå også, de kommer jo ikke til å huske alle :ler:

Skrevet

Vi har reist mye med datteren våres. Vi starta når hun var 6 mnd, nå er hun 5,5 år. Og på hver eneste ferie har vi alle sammen storkost oss. Hun har kost seg med at begge foreldrene har masse tid til henne, det er ikke noe stress bare masse kos. Og hvilke barn elsker ikke og bade og kose seg.

Jenta våres elsker og prate om reisene vi har vært på, hun husker jo en del av de. Også er hun veldig glad i og se på bilder fra alle feriene og prate om hva vi gjorde på de forskjellige stedene.

Nå venter vi en til i april og han kommer da til og bli tatt med på ferier like tidlig.

For oss alle som familie, så er våres reiser av utrolig stor verdi for oss, og dette er noe vi prioriterer. Skulle bare ønske vi hadde hatt mulighet til og reise mer enn vi gjør.

Skrevet

Reis!

Vi skal til Thailand om 20 dager (nedtelling). Med ungene på 6,5 år, 2,5 år og minsten på 16 mnd. Eldstemann fikk ikke være med. Det er jo synd, men vi gleder oss iallefall kjempemye. Jeg tror ungene kommer til å storkose seg. Det viktigste må jo være at man koser seg her og nå. Ikke noen krise om ungene ikke husker turen når de er voksne.

Skrevet

Jeg er enig med de andre, det er ikke nødvendig å vente med alt til barna er større! Vi elsker å reise selv om vi har små barn, og kommer til å gjøre det når de er større og. Så jeg tror ikke de vil føle seg "snytt" senere i livet p.g.a.reiser som de ikke husker :ler:

Skrevet

Tusen takk for alle flotte innspill :klem:

Det gjør meg såå glad å få litt innspill .

Fint å bruke neste gang diskusjonen kommer :sjarmor:

Skrevet

Jeg hadde foreldre som tenkte på den måten, at man skal vente med å reise til barnet husker hva det har vært med på. Tro meg, det er tull og tøys. Reis, reis, reis når dere har muligheten til det! Jeg skulle ønske jeg hadde bilder og minner fra utlendsturer fra da jeg var liten, men har ikke det. Ikke minst er det litt sårt fordi jeg vet at foreldrene mine elsket å reise utenlands, men jeg fikk aldri ta skikkelig del i det før de døde.

Skrevet (endret)

mannen min har en søster som er 7 år eldre, de har vært i legoland, disneyland, liseberg mm men han husker ingen ting fra disse turene da foreldrene hans tok med barna dit da storesøster var i passende alder.. (alstå han var 1-3 år gammel..)

Dette synes jo han var veldig urettferdig da de ikke dro dit på nytt med han....

så noe er det jo verdt å vente med.. eller reise flere ganger!

men jeg synes absolutt du bør reise på ferie med barna nå, dere får det sikkert kjempe koselig.. :)

Selv skal jeg ta med mine to barn (2,5 år og 2 mnd) på ferie til nederland i påska.. tror ikke han minste vil huske mye fra den turen :ler:

Endret av Leanne
Skrevet

reis i vei, og god tur, benytt sjangsen før ungene begynner på skolen, da er det verre.

Skrevet

Små barn lever uansett i nuet, de koser seg der og da. Reis og kos dee sammen! :)

Skrevet
Små barn lever uansett i nuet, de koser seg der og da. Reis og kos dee sammen! :)

Enig i det.

Barn tycker om att man gör saker tillsammans och de flesta (inte alla) barn tycker om att uppleva (nya) saker tillsammans med mamma och pappa.

Har ni med er ett spädbarn är det väl knappast för DET barnet ni gör resan utan för er och resten av familjens skull?

Res!

Skrevet

Enig! Man skal vel ikke la være å gjøre ting med barna fordi de ikke husker det "bevisst" når de blir større - da kunne man jo bare plassert dem på rommet sitt til de kom i skolealder :klø: . De får likevel masse inntrykk og kommer til å kose seg så lenge turen er tilrettelagt for dem også (og små barn tilpasser seg ofte nytt klima lettere enn voksne, i følge en filippinsk familiefar jeg kjenner). Mamma og pappa hadde meg med på en utenlandsferie da jeg var liten, og faktisk er mitt første bevisste minne fra denne turen. Tilfeldig, sikkert, men fint likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...