Gå til innhold

Sunt klokka-3 mellommåltid

Anbefalte innlegg

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg blir alltid fysen på noe i tre-tiden og trenger gode ideer. Noen som kan anbefale noe sunt og godt som jeg kan spise ved pulten på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun frukt. Klokken tre bør man ikke dytte i seg noe som ødelegger apatitten før middag, synes jeg.

Blir jeg småsulten mellom lunsj og middag spiser jeg gjerne litt honningmelon eller et eple, har jeg tid lager jeg meg en smoothie. :)

Gjest rabrabara
Skrevet

Ja, det ligger en banan her, men jeg synes den ser så kjedelig ut. Kanskje jeg bare skal spise den.. Jeg spiser ofte ikke middag før i 8-tiden. Honningmelon og smoothie hørtes godt ut.

Gjest Dallandra
Skrevet

Hvis du ikke spiser middag før i åttetiden så kan du jo spise "kvelds" i tretiden?

Skrevet
Hvis du ikke spiser middag før i åttetiden så kan du jo spise "kvelds" i tretiden?

Ja, der er jeg enig. Men jeg må samtidig få si at det å spise så sen middag ikke er av det sunneste. Etter klokken 18 setter kaloriene seg der man ikke vil ha dem! :)

Skrevet (endret)

De lærde strides vel fortsatt om hvorvidt man legger på seg av å spise sent, da. Og kl. 18 er altfor tidlig etter min mening. Det kommer selvsagt an på hva du spiser om kvelden.

rabrabara, hva med to knekkebrød med mager smøreost, tomat og agurk? Jeg har en knekkebrødpakke stående, og litt sunt pålegg på pauserommet ;) Da blir jeg ikke skrubbsulten før middagen kl. 17, og unngår å småspise av godsakene i godteriskapet før middag :ler:

Endret av Amused
Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, der er jeg enig. Men jeg må samtidig få si at det å spise så sen middag ikke er av det sunneste. Etter klokken 18 setter kaloriene seg der man ikke vil ha dem!  :)

Nei det der er oldhistorisk viten.

I dag blir man rådet å spise hver 2.-3. time hele den våkne tiden av døgnet - fra max to timer etter man står opp og til 1-2 timer før man går i seng. Alle måltidene trenger ikke være like store - mellom lunsj og middag f.eks bør det kanskje være to måltider (kl 15 og kl 18) der det er litt frukt eller et knekkebrød eller to med pålegg. Man kan ikke gå fra kl 15 til 20 uten mat og ei heller fra kl 18 til leggetid. Da vil man jo ha et katastrofalt blodsukker om kvelden og bli døsig og ikke få gjort noe.

Og dersom man trener, skal man da gjøre det på tom mage?

Skrevet
Nei det der er oldhistorisk viten.

I dag blir man rådet å spise hver 2.-3. time hele den våkne tiden av døgnet - fra max to timer etter man står opp og til 1-2 timer før man går i seng. Alle måltidene trenger ikke være like store - mellom lunsj og middag f.eks bør det kanskje være to måltider (kl 15 og kl 18) der det er litt frukt eller et knekkebrød eller to med pålegg. Man kan ikke gå fra kl 15 til 20 uten mat og ei heller fra kl 18 til leggetid. Da vil man jo ha et katastrofalt blodsukker om kvelden og bli døsig og ikke få gjort noe.

Og dersom man trener, skal man da gjøre det på tom mage?

Nei, man trenger slett ikke la vær å spise etter klokken 18, men en tung middag klokken 20 er ikke akkurat hva kroppen trenger.

Et magert måltid om kvelden er imidlertid ok. Trene bør man uansett ikke gjøre rett etter å ha spist et middagsmåltid. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg har trent hender det rett som det er at middagen, inneholdende viktige proteiner, blir etter kl 20. Etter at man har trent skal man spise for å bygge opp igjen musklene.

Skrevet
Hvis jeg har trent hender det rett som det er at middagen, inneholdende viktige proteiner, blir etter kl 20. Etter at man har trent skal man spise for å bygge opp igjen musklene.

Ja, men det blir vel mer for de som trener veldig intenst, gjør det ikke? Det er sikkert fornuftig for de som trener styrke eller ellers trener veldig hardt, det skal jeg være enig i.

For oss som f.eks driver med yoga eller pilates tror jeg ikke det er spesielt fornuftig. :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, men det blir vel mer for de som trener veldig intenst, gjør det ikke? Det er sikkert fornuftig for de som trener styrke eller ellers trener veldig hardt, det skal jeg være enig i.

For oss som f.eks driver med yoga eller pilates tror jeg ikke det er spesielt fornuftig.  :)

Hvis du har trent riktig på Pilates så skal du bygge muskler da også. Trening der man ikke bygger muskler, hva er poenget?

Skrevet
Hvis du har trent riktig på Pilates så skal du bygge muskler da også. Trening der man ikke bygger muskler, hva er poenget?

Jeg vil absolutt ikke ha muskler. Jeg trener for å holde meg i bevegelse, for å opprettholde en slank og smidig kropp. Dessuten er det et sunt tidsfordriv, samtidig som det er sosialt. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er en myte at man får bodybuilder kropp av å trene vekter. Vi jenter er fra naturens side utstyrt helt anderledes og må trene temmelig hard og mye for å få det til.

Det gjelder forøvrig guttene også - alle de bodybuildergutta jeg kjenner har trent DAGLIG i en årrekke - og i timesvis.

Pilates er god - men hard trening. Også pilatesen bygger muskler. Muskelmasse øker forbrenningen, dermed vil kroppen forbrenne kaloriene istedenfor å lagre dem. At du spiser etter trening betyr bare at kroppen din får større utbytte av treningen. Du blir ikke woops Cecilia Brækhus eller Marit Bjørgen over natten.

Skrevet
Jeg blir alltid fysen på noe i tre-tiden og trenger gode ideer. Noen som kan anbefale noe sunt og godt som jeg kan spise ved pulten på jobb?

Jeg spiser lettyoghurt med kornblanding og frukt på jobben. Synes det både er godt og mettter sånn passe.

Skrevet
:) jeg spiser en riskjeks kl 14,30.Det går fort og jeg holder ut til jeg er ferdig på jobben.Er hjemme kl 17.00 da smaker det med middag-
Skrevet

Kanskje en liten digresjon, men i middelhavslandene spiser de jo middag tidligst klokka åtte, og der er jo folk tynne som streker. Ikke spiser de skikkelig frokost heller, sånn som vi er opplært til. Kanskje andre gener?

Skrevet (endret)
Kanskje en liten digresjon, men i middelhavslandene spiser de jo middag tidligst klokka åtte, og der er jo folk tynne som streker. Ikke spiser de skikkelig frokost heller, sånn som vi er opplært til. Kanskje andre gener?

Ja, der spiser de ofte søt frokost (muffins, sjokoladebrød e.l), men større, varm lunsj og et mellommåltid i form av yoghurt, croissant e.l før de spiser sein middag. Men de bruker vel mer vegetabilske oljer og mindre smør, mulig de store måltidene er bedre sammensatt, og mulig de er i mer fysisk aktivitet også, eller spiser mindre "tilsammen" enn det vi gjør..? Årsakene til at folk legger på seg er selvsagt sammensatte, men det er jo de siste årenes overflod (mye mer karbohydrater og mer av alt, egentlig) kombinert med lite fysisk aktivitet som fører til den generelle trenden. Middelhavslandene ligger vel litt etter sånn sett.

Over til tema: Hva med å spise noen knekkebrødskiver med sunt og mettende pålegg (fisk eller f eks skinke), eller grovt brød med samme type pålegg? Hvis du ikke spiser middag før seint er det bedre å spise noe som metter litt, enn å spise noe søtt som får deg til å føle deg sulten etter en halvtime.

Endret av liteteita
Gjest rabrabara
Skrevet

Takk for tips. Jeg synes både yoghurt, korn, knekkebrød og magerost høres bra ut, skal gå til innkjøp og sette på kjøkkenet på jobb.

Når det gjelder mine (av og til) sene middager er jeg ikke så bekymret, jeg har spist slik i årevis og sammenlignet med mange andre land er det jo tidlig. Så blir jeg heller ikke fristet til å snacke på kvelden.

Skrevet

Jeg har akkurat oppdaget en kjempegod og enkel snack. Paprika! Kalorifattig og med mye smak. Namnam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...