Chelsea Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Jeg klarer liksom ikke å lage spaghetti slik du får i Italia. Noen som har gode oppskrifter på spaghetti med tomatsaus, kjøttsaus, frutti di mare osv. Takk!
Malama Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Dolmio? Å lage det som i italia helt fra grunnen av kan jeg i alle fall ikke... (Dvs, jeg aner ikke, adlri vært i italia) men om jeg lager det fra "grunnen" å er det mye prøving og feiling og smaking underveis, og absolutt ingen anelse på hva jeg putter oppi, blir forskjellig hver gang, men antkaleig laaaangt fra italienske tilstander...
Gjest bada Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 (endret) Jeg vet ikke hvordan du lager tomatsaus, men her er i hvertfall min metode (som jeg tror er ganske standard): 1/2 løk, finhakket, surres i litt olivenolje. Deretter tilsetter jeg finhakket hvitløk og lar det surre en stund til. Så har jeg i en boks tomater samt litt vann og lar det koke en stund (10-30 minutter, alt etter hvor god tid jeg har). Til slutt smaker jeg til med salt. Ofte bruker jeg finhakket chili i sausen også. En annen tomatsausvariant jeg lager - og særlig når jeg skal tilsette reker - er følgende: Masse finhakket hvitløk og chili surres i olivenolje på svært lav varme. Deretter tilsetter jeg en boks polpapezzi, gir det et oppkok, tilsetter grovhakkede reker og gir det et nytt oppkok. Ferdig! Kjøttsausen jeg lager er så omstendelig og tar så lang tid at jeg bruker en søndag til å lage en kjempegryte som jeg fryser ned i små porsjoner. Jeg bruker følgende ingredienser: Bacon i terninger Oksebog (jeg skjærer kjøttet fra benet og kverner det) Selleristang i små terninger Gulrøtter i smp terninger Laurbærblad Løk, finhakket Hvitløk, finhakket Litt chili Rødvin Vann Tomater på boks Først bruner jeg baconterningene og tar dem ut av gryta. Deretter steker jeg oksekjøttet og legger det sammen med baconet. Så tilsetter jeg olivenolje i gryta og surrer løken en liten stund, og deretter har jeg alle grønnsakene samt laurbærbladet og lar det steke på lav varme i et par minutter. Deretter har jeg oppi bacon og oksekjøtt, samt 1/2 - 1 flaske rødvin. Jeg lar vinen koke inn litt, og så tilsetter jeg noen bokser tomater, en del vann, samt beinet fra oksebogen. Så lar jeg det koke i et par timer, og tilsetter mer vann hvis nødvendig. Endret 22. februar 2007 av bada
Prinsesse på erten Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Jeg er veldig fornøyd med min tomatsaus 1/2 gul løk 2 fedd hvitløk olivenolje 6 plommetomater 1 ss tomatpuré litt sukker litt balsamico evt 1/2 boks ricotta salt/pepper frisk basilikum Fres finhakket løk og hvitløk i en olivenolje. Skåld tomatene i kokende vann og fjern skikket. Hakk de så i terninger og ha de i gryten sammen mjed løk og hvitløk. La putre i 15 min. Ha så i tomatpuré, sukker og balsamico. Hvis du ønsker å tilsette ricotta gjøres det nå. Smak til med salt og pepper og ha til slutt i litt frisk basilikum.
chocolate Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Litt sukker er en viktig ingrediens i pastasausen!
Hobgoblin Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 1/2 løk, finhakket, surres i litt olivenolje. Deretter tilsetter jeg finhakket hvitløk og lar det surre en stund til. Så har jeg i en boks tomater samt litt vann og lar det koke en stund (10-30 minutter, alt etter hvor god tid jeg har). Til slutt smaker jeg til med salt. Ofte bruker jeg finhakket chili i sausen også. ← I tillegg har jeg i litt balsamico, basilikum og pepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå