Gå til innhold

Arbeidere og lavtlønnede


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det virker som de fleste her inne er lavtlønnede og arbeidere. Jeg kommer frem til en slik hypotese etter at jeg har oppholdt meg her inne noen uker. Hvorvidt det stemmer heller ikke vet jeg ikke. Jeg sier heller ikke at det er noe gærnt å være lavlønnet eller arbeidene, bare at det er noe med hva som opptar dere som gir meg en viss følelse. Kan det stemme tro? icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva som opptar oss"? Hallo? Selv om en god del av trådene er ganske trivielle, så betyr jo ikke det at det er det eneste vi tenker på heller. For alt du vet, diskuterer vi politikk og kvantefysikk på *andre* fora enn Kvinneguiden, og diskuterer de mer hverdagslige sakene her.

Jeg har 5 års høgskoleutdannelse, som allmennlærer og it-kandidat. Jeg har en årslønn på 310.000. Hva jeg er og hva jeg tjener har ingen ting med hva Kvinneguiden er.

Catzy12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt... *freser litt*

Det spiller da ingen rolle om man er akademiker eller ikke her inne. Antall år på skole har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre...??? Det var bare noe man trodde i gamle dager, det.

Dessuten er kunnskaper langt mer enn den teorien man sitter og pugger på skolen. Et hvert menneske har livsvisdom i tillegg til barnslige, intelligente, dummme og snille sider - som man må få ta frem og berike andre med.

Det er også nærmest umulig å svare på "hva en akademiker tjener". Så vidt meg bekjent er en akademiker en person med høyere utdannelse, gjerne en såkalt "tittel" fra universitet eller høyskole. Det er helt umulig å sette generelle beløp på hva lønna er. Tenk bare på forskjellen mellom tradisjonelle kvinneyrker og mannsyrker, for eksempel sykepleier versus siviløkonomer. Selv innenfor akademikergruppene er det store forskjeller alt etter hvor man jobber, hvilket ansvar man har og erfaringsbakgrunn.

Jeg er selv en såkalt "akademiker" i et mannsdominert yrke. Lønna er bra den, men jeg er neppe av dem med høyest IQ i verden likevel. Satt noen år uten lønn og pugget teori mens andre lærte seg praktiske oppgaver og atpåtil fikk betalt for det.

Jeg tillater meg likevel å diskutere verdens hendelser og de dagligdagse tingene her inne. Det er jo tross alt det jeg lever for - ikke jobben.

icon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gif

_________________

***Bertha***1212[ Dette Innlegg er endret av: Bertha den 2002-03-31 17:30 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på linkene "hva tjener du" og "hva jobber du med", "hvor kommer du fra" etc. vil du se at vi er en blandet masse mennesker her inne. Vi er akademikere, "arbeidere" (hva nå det er), studenter og hjemmeværende. Vi tjener fra kr. 0 til over en million i året, har 0 til 7-8 års høyskoleutdannelse, fra 0 til 30-40 års arbeidserfaring, fra 0 til 5-6 barn (noen høyere?), vi er single eller samboere eller gifte, og vi bor i alle landets fylker.

Men vi "er" ikke yrkene våre. Selv om jeg er akademiker og betegnes som høytlønnet, syns jeg det er deilig å slappe av her og diskutere andre ting enn det jeg diskuterer med kollegaer. Her kan jeg slappe av og ikke trenge å prestere. Og her kan jeg være flåsete, frekk, snill og hjelpsom ettersom det faller meg.

Alt i alt - en fin avkobling.

Forresten - en akademiker tjener fra kr. 0 til kr. 50 millioner. Og skatten korrelerer vel sånn ca omvendt parallellt med inntekten. Så det så!! icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kan vi ikke ta den samme "blaserte" oppsummeringen av våre liv når det gjelder de stakkars industriarbeiderne som tjener like bra som en "akademiker", selv om de kun har vidg. skole. Og da snakker jeg om selvsagt om "akademikere" i den offentlige sektor.

Jeg synes det er en merkelig holdning når det gjelder "akademikere" og deres lønn. Det skal man visstnok nesten ikke snakke om. Du skal liksom ikke tro at du er noe fordi om du er akademiker, eller hva?? Hva er så galt med å ta opp lønna til akademikerne??? De skal jo også betale tilbake studielånet sitt, som "industriarbeiderne" vel ofte slipper!

Jo høyere utdanning jo høyere lønn, etter min mening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste anonym:

Hvem er det du svarer her egentlig? Jeg skjønner ikke hva du mener med innlegget ditt heller... Blasert? Hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Noe skal man som sagt lure på...

Lavtlønnede og arbeidere? jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til?

Er det forskjell på en lavtlønnet akademiker og en arbeider.?

En akademiker kan man kalle seg selv om du har like lang tid på rompa på skolebenken , som en fra vidregående.

Vet du hva en arbeider er?

I min omgangskrets har vi såkalt høytlønnede også, men de har samme inntekt som en arbeider i samme krets. noen har mindre en enn arbeider.

Hva er det du egentlig lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...