Gå til innhold

Skifte etternavn

Hva heter du som frue?  

1. 1. Hva heter du som frue?

• Mitt pikenavn
      17
    • Min manns etternavn
      56
    • Begges etternavn
      36
    • Han tar mitt etternavn
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nettopp påminnet hvorfor jeg ikke er så glad i Ottar gitt. Takk for den, du ekstremfeminist. Har du ikke bedre ting å kjempe for?? Da er du jammen lite oppegående.

Jeg kommer til å beholde mitt som mellomnavn og tar hans som etternavn (tror jeg). Han har allerede fire navn i en merkelig blanding, hyggelig som han er vil han sikkert ta mitt han også hvis jeg pusher, men jeg ser egentlig ikke vitsen med enda et navn å ikke bruke (som ikke passer noe bedre inn enn de andre) for ham..

Og, han er ikke noen gammeldags type. Det kunne ikke falle ham inn å tenke at han var bedre enn meg fordi jeg tok hans navn. Men nå har altså jeg bestemt hvilket land vi skal bo i, så kan vi begge bruke hans navn i dette landet. Det kalles diplomati (gi litt og ta litt, det ordet var sikkert fremmed for deg), ikke kvinneundertrykking. Dessuten er det jeg som bestemmer hva som er undertrykkende for meg, og ikke du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det var helt naturlig å ta min manns etternavn, og vi hadde aldri noen som helst diskusjoner om det.

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg beholdt mitt etternavn - han tok mitt.

Gjest La Guapa
Skrevet

:D

Tar hans etternavn.Det er bare tre i Norge som har det og det er veldig staselig.Opprinnelsen er dansk.

Beholder mitt etternavn også (som også må gjentas noen ganger før damen i skranken kan stave seg igjennom det)

Så nå må jeg forbrede meg på å lage kø i billettluka i årene som kommer.

:hoho: La Guapa

• 4 uker senere...
Skrevet

Begge tar hverandres etternavn :) begge har veldig uvanlige etternavn, og sjeldne, under 10 bærere. Mitt etternavn blir mellomnavn, og barna skal ha begges, uten bindestrek...

Hjelp det blir mye å holde styr på... :o

Men det låter vindunderlig :lol:

Skrevet

Jeg tok hans navn som etternavn, og mitt som mellomnavn. Kommer til å bruke bare hans navn til vanlig, men greit å ha med pikenavnet på papiret. Våre barn (når den tid kommer) skal ha hans etternavn.

Skrevet

Jeg har bestemt meg. Jeg vil ha hans etternavn, og blåser dermed en lang marsj i alle som mener at jeg er nedtråkket av den grunn.

Så her i huset blir det slik:

Han beholder sitt navn som det er

Jeg slenger på hans navn bak mitt og får et navn til

Rett og slett...........

Skrevet

Jeg skal også ta hans etternavn. Har gledet meg siden jeg var jentunge til å gifte meg til et -sen navn, så jeg slipper å trippelstave etternavnet mitt (som jeg forøvrig aldri har syntes noe om) :D

Skrevet

Skal ikke akkurat gifte meg...men hvis jeg skulle det hadde jeg helt klart beholdt navnet mitt som det er. Har fire navn, og vil ikke kutte ut noen av dem, og det går jo ikke an å gå rundt med tre etternavn heller. :ler:

Å skifte navn bør være noe man tenker over, ikke bare gjør fordi det er tradisjon. Så lenge man gjør det er det ikke noe nedverdigende å bytte for noen av partene synes jeg. Men det må da være merkelig å plutselig hete noe annet...?

Skrevet
Men det må da være merkelig å plutselig hete noe annet...?

Nei..

Har byttet før jeg.....

Ikke det minste merkelig...

Skrevet

Jeg tror det hadde vært merkelig for meg :wink:

Reagerte forresten litt på det innlegget med hun som var redd for at moren skulle stikke av fordi hun hadde et annet etternavn :-?

Hmm... Jaja... Foreldrene mine beholdt sine navn, og jeg og søsknene mine har begge (pappas til mellomnavn fordi den rekkefølgen ble finest). Vi har da aldri lidd noen nød. :roll: Men det er kanskje litt annerledes enn at én i familien har et annet navn da (?)

Skrevet

Hei.

Jeg tok mannen min sitt etternavn og beholdt mitt pikenavn som mellomnavn :D

Skrevet
Hei.

Jeg tok mannen min sitt etternavn og beholdt mitt pikenavn som mellomnavn :D

Samme her!

Droppet det ene etternavnet mitt da, så nå har jeg (fremdeles) tre navn.

Og det føles veldig bra å hete det samme som min mann!

Gjest Anonymous
Skrevet

Klarte bare rett og slett ikke å dy meg....

Gjest skriver at hennes barn vil få begge foreldrenes navn etter å ha trekt rekkefølgen på navnene. Dette fordi da vil ingen av navnene være selvfølgelig "overlegne". Det går jo, enten hansnavn hennesnavn eller hennesnavn hansnavn (gjest brydde seg jo ikke noe om hvordan det hørtes ut, bare ingen ble "undertrykt") Dette var gjest sin "oppskrift" på hvordan alle burde gjøre det for at ikke likestillingen skulle forgå.

Det jeg da lurer på....Har du tenkt forover i generasjonene som kommer? Eller tenker du bare på deg selv? Tenk om du fikk det som du ville:

Våre barns generasjon vil alle hete i en eller annen kombinasjon morsnavn farsnavn, altså to navn. Hva skjer når de skal gifte seg og får barn?

De har da fire navn tilsammen som barna deres skal ha, *rote-opp-i-hatten-og-trekke-rekkefølge* :ler:

Våre oldebarn får da åtte å kombinere osv. :ler::ler:

Ok, ok... setter det litt på spissen jeg vet det, men det virker som om gjest ikke har tenkt helt igjennom hva hun mener for å være helt ærlig. Hvordan har du tenkt at det skal foregå da gjest?

.:These79:.

Skrevet
Jeg har i dag et mellomnavn og et etternavn. Når jeg gifter meg beholder jeg mellomnnavnet mitt og tar minn manns etternavn. Vi har en sønn som også har hans navn' date=' og jeg vil at hele familien skal ha samme navn.[/quote']

Jeg også. Vi har ingen sønn, enda, men tankegangen er lik.

Mitt mellomnavn er min mors pikenavn, og blir ikke videreført til mine barn. Kan heller tenke meg at de får navn sånn som jeg og min søster; altså mitt pikenavn og vårt (hans) etternavn. Uten bindestrek.

Så kan de gjøre hva de vil når de skal gifte seg å få barn.

Gjest kikki22
Skrevet

Blei helt forvirra jeg av å lese om hvem som sku ta hvilket navn og noen virka irriterte fordi noen andre mente det var naturlig å ta mannens navn. Dette er da en helt individuell sak, smaken er jo som baken. Jeg personlig gleder meg vilt til å få min kjæres etternavn da jeg aldri har likt mitt eget.

En annen ting er at vi lever i en "mine - dine og våre barn verden" og dersom jeg eller min tilkommende ikke heter det samme som våre fremtidige barn kan det nok oppstå misforståelser.......

Skrevet

jeg mener at ingen voksne mennesker skulle drive med navnebytting..! og da mener jeg det! og jeg er IKKE åpen for alle varianter.. for jeg mener at alle andre varianter enn å ha sitt eget navt er feil.. og det står jeg for.

Innser at dette er gammelt, men lar meg like fullt provosere.

Hvorfor er det mer naturlig å ha sin fars enn sin manns navn???

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei og hopp, jeg slenger meg på - jeg har vært gift i fem år, og tok mannens navn i tillegg til mitt eget. Det ble navnekombinasjon av Haugerud Piltingsrud-varianten, ikke særlig praktisk eller fint. Gjorde det fordi han gjerne ville at vi skulle hete det samme, og han har en skikkelig mannssjåvinistisk far, som ville blitt knust hvis eldstesønnen tok konas navn. Etter noen måneder ble det for rart, og mannen min hadde funnet ut at egentlig betydde det ikke noe med det derre navnet... Så da fjernet jeg mannenavnet igjen, og heter det samme som før vi gifta oss. Helt fint, men jeg kunne selvfølgelig spart meg det mellomspillet med latterlig navnecombo ;)

Hvis vi får barn, skal de ha mitt navn. Mannen også, hvis han vil markere at han er i familie med familien sin. Akkurat der viker jeg ikke en tomme!

Skrevet

Jeg vet enda ikke hvilket navn vi skal ha. Men en ting er sikkert å det er at vi skal ha samme navn. Det er en tradisjon vi vil ta vare på. Forloveden min er helt med på å ta mitt navn og jeg kan godt ta hans. Men vi finner nokk ut hvilket vi skal ha :)

Skrevet

Jeg tar skifter etternavn til hans. Jeg har tre brødre som kan ta vårt navn videre mens han er det eneste i hans familie som kan ta dems videre.. Det viktigste for meg er at vi får et familienavn som vi har sammen som identifiserer oss som en familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...