Gå til innhold

Skifte etternavn

Gjest Tex

Hva heter du som frue?  

1. 1. Hva heter du som frue?

• Mitt pikenavn
      17
    • Min manns etternavn
      56
    • Begges etternavn
      36
    • Han tar mitt etternavn
      4

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette med navn, bare tenkt at jeg syns det var hyggelig om vi hadde samme navn, siden vi når blir en (rikitgnok liten, foreløpig) familie. Da jeg luftet det for han, fant jeg ut at han ikke var villig til å ta mitt navn (som er veldig sjeldent), så hvorfor skulle jeg ta hans navn? Vi har nå endt opp med et kompromiss: Jeg tar hans navn som mellomnavn og han tar mitt navn som mellomnavn. Så ingen av oss bytter etternavn, men vi vil likevel ha ett navn felles! Når vi senere får barn, vil vi da også ha minst ett navn felles med barna. Jeg har et ganske langt fornavn og etternavn fra før, så det nye navnet mitt blir litt tungvint, så til daglig vil jeg nok fortsette å bruke mitt "gamle" navn. For meg har det likevel verdi at vi deler navn også, og at det er "likestilt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar hans navn, men vurderer om jeg skal ha mitt navn som mellomnavn. Vi har felles barn som har mitt navn som mellomnavn og hans navn til etternavn. Det som gjør ting litt komplisert er at jeg har en datter fra før som har mitt navn som mellomnavn og hennes fars etternavn som etternavn... Forvirrende? Hvis jeg altså tar mitt navn som mellomnavn så vil jeg og begge barna ha felles mellomnavn, mens bare jeg, mannen og vår felles datter vil ha felles etternavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
bla' date=' bla, bla... Forvirrende? bla, bla, bla...[/quote']

ja.. det hele kan bli veldig forvirrende når voksne mennesker flyr rundt å bytter navn..

ta et valg om hvilke "metode" du ønsker for navngiving av barn, og behold samme etternavn gjennom hele prosessen selv..

tenk så mye enklere alt hadde blitt, da..

og så slapp du å gjøre deg "mindre" enn barnas far på det viset..

"ta mannes navn" er det mest uselvstendige frivillig underkastende en voksen kvinne kan gjøre..

jeg blir kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Både jeg og min tilkommende har -sen navn, det er så kjedelig at det ikke er noe som helst poeng i å bytte. Og får vi barn, er det ingen automatikk i at hans navn skal brukes, så lenge begge i utgangspunktet er veldig vanlige. Og dobbelt -sen navn er helt håpløst! Kan jo ikke kalle et barn for Hansen Olsen...

Hvorfor kalle barn etter sin far så lenge det er stadig fler som har barn fra flere ekteskap og forhold? Hvorfor ikke følge moren hele veien? Ellers kan man jo riskikere en familie med bare forskjellige etternavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ta mannes navn" er det mest uselvstendige frivillig underkastende en voksen kvinne kan gjøre..

jeg blir kvalm!

Det var da voldsomt!!!!!

gleder meg til å bli fru .........sen jeg!!!!!!!!

(Og her er det IKKE mye underkastelse skal jeg si deg!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var da voldsomt!!!!!

gleder meg til å bli fru .........sen jeg!!!!!!!!

(Og her er det IKKE mye underkastelse skal jeg si deg!!!)

nei, jasså.. så det er ikke mye underkastelse.. hva kaller DU det å tilpasse deg han på en måte som det i lange tider har vært forventet at KVINNER skal gjøre.. og som ingen mann med selvrespekt ville finne på å gjøre..

jeg synes kvinner burde ha slik selvrespekt også, jeg..

og Anitiacath.. du gjør deg i mine øyne til et underlegent menneske når du underkaster deg på den måten..

phøy!!

hadde alle kvinner vært som deg, så hadde vi gått barbeint rundt å født levende barn fremdeles.. og waco hadde fått viljen sin om ingen stemmerett til halve befolkningen.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke gift, men den dagen det skjer, kommer jeg til å beholde mitt eget navn. Dette bl a fordi sambo har et veldig vanlig sen-navn, mens jeg har et ganske uvanlig etternavn, men mest av alt fordi jeg ville følt det unaturlig å plutselig hete noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

og Anitiacath.. du gjør deg i mine øyne til et underlegent menneske når du underkaster deg på den måten..

phøy!!

hadde alle kvinner vært som deg, så hadde vi gått barbeint rundt å født levende barn fremdeles.. :roll:

Må jeg bare få påpeke at begge mine barn er levende født gudskjelov og jeg var særdeles barføtt da det skjedde.

Og dessuten tror jeg du ikke kan være særlig opptatt av det vesentlige her når du tar i så veldig på denne måten.

Det er snakk om et navn for svingende ikke en omskjæring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å kritisere andre fordi de tar mannens etternavn, men da bør de jaggu meg være voksne til å stå frem med nick. Ikke bare gjemme seg bak et "anonym gjest".

Jeg har et etternavn det går 5000 av på dusinet. Har heller ingen tilknytning til navnet. Det er etter min biologiske far som min mor skilte seg med da jeg var 2 år og som jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med opp gjennom årene.

Naturlig for meg blir derimot å ta både min manns mellomnavn og etternavn. Hans mellomnavn er unikt (kun 17 i Norge, som har det som mellomnavn eller etternavn), mens hans etternavn er et helt normalt norskt etternavn. Det viktigste for oss (ja, faktisk for meg også) er å bringe hans mellomnavn videre.

Vi gleder oss til å få nytt dørskilt hvor det står velkommen til familien Mellomnavn Etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet navn da jeg giftet meg. Vi hadde begge navn som sluttet på -land, og for å kombinere disse to, måtte en etter min mening ha vært både dyslektisk og tonedøv. Så jeg tok hans navn og droppet mitt eget, med tanke på at det ville være hyggelig for hele familien å hete det samme når vi evt fikk barn etterhvert.

I begynnelsen var det fryktelig rart å hete noe annet enn det jeg hadde hett hele livet, men jeg byttet jobb like etter bryllupet og fikk dermed raskt innarbeidet det nye navnet. Etter et par år var jeg for så vidt vant med det nye navnet mitt, men følte at det mer eller mindre var en del av yrkestittelen min, mens det var pikenavnet mitt som var meg. Så jeg tok det opp med han jeg var gift med og spurte om han ville bli veldig lei seg om jeg bytta tilbake til pikenavnet mitt igjen. Og ettersom han strengt tatt var mest opptatt av hva andre ville tro og synes, noe jeg bryr meg mindre om, så byttet jeg tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Gjest:

Hvorfor i all verden er det så utrolig viktig for deg hvilet navn vi andre blir gående rundt med?? Det MÅ da finnes viktigere ting her i verden man kan hisse seg opp over...

VI har valgt å begge ta mitt navn (og - by the way - er det 'manne-fornedrende' det da??). Hva andre velger, er helt opp til dem! Det er ikke sikkert det ligger 'politikk' i alt - men av rent praktiske grunner syns jeg det er fint å ha samme etternavn iallefall. Men hvis du vil beholde ditt egen navn, så er det nok ikke så mange som vil protestere...

Kan vi ikke bare være bittelitt åpne for andres meninger og valg??

Det var dagens ønske fra Pip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er snakk om et navn for svingende ikke en omskjæring!!

??

jeg synes det å bytte navn er en enda mer drastisk ting.. fordi det (sjokkerende nok!! :o :o ) er noe dere knehøner faktisk VELGER!

for meg blir det som å velge å ikke være likeverdig..

dere kan si "bare et navn" så mye dere vil..

et navn er likevel et av våre viktigste identitetsbærer for omverdenen og har STOR symbolverdi... særlig når det gjelder dette med familietillhørighet og "familiens overhode" osv

så lenge det er allment akseptert at navn går gjennom menn, at menn er "overhoder" osv så vil det være et vesentlig poeng å gå mot denne trenden.

I Norge og enkelte andre av de mer kvinnefrigjorte landene er det nå heldigvis på vei inn med at navn ikke må følge faren osv.

Hvorvidt kvinner "tar mannens etternavn" eller ei og hvor stor andel av barn som har farens/morens etternavn er statistisk sett en veldig god indikator på kvinners plass i samfunnet (når man sammenligner land)

For meg er det å velge å ta mannes navn på lik linje med å ta alt husarbeidet fordi det er "kvinnearbeid"

Ha det fint der i steinalderen.. Men jeg tenker døtrene deres kommer til å være veldig glad for at vi andre gjorde jobben med å få menn og kvinne nærmere likeverdighet når det gjelder det symbolsk så viktige navnet. De kommer også å se ned på DERE fordi dere var så ettergivende og svake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte et øyeblikk tanken på å bytte til hans etternavn, men fortsette å bruke mitt pikenavn (Sært uttrykk :o ) i jobbsammenheng siden jeg jobber i et amerikansk firma hvor dette slett ikke er uvanlig.

Ombestemte meg etter ca. 30 sek. fordi etternavnet mitt er spesielt og har fulgt meg hele livet. Det er m.a.o. en viktig del av identiteten min. Magefølelsen min skrek rett og slett NEI! (Og da hører jeg etter...). Diverse sammenstillinger av etternavn var helt uaktuelt siden jeg allerede har to lange fornavn. Praktisk å kunne skrive navnet sitt på en linje synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært med på diskusjoner rundt dette før her på KG, så jeg tror ikke jeg skal gjenta meg selv ned til minste detalj. Det jeg reagerer mest på i disse diskusjonene er ordbruken til de som mener det er mindreverdig å velge å ta mannens navn. De strør om seg med mindre pene karakterisitikker av kvinner som de ikke kjenner, men som tar andre valg enn dem selv. Jeg tror den litt agressive tilnærmingen tar fokus bort fra selve diskusjonen. Man blir provosert av fremstillingen fremfor å reflektere over innholdet i innlegget.

...nok om det.....

Et annet aspekt rundt det med navn:

Dersom mor og far ikke har samme etternavn. Hva vil i "likestillingens navn" være politisk korrekt når det kommer til barna?

Min oppfatning er at de fleste barn med foreldre som ikke er gift, og i ekteskap der mor har beholdt sitt eget navn, får barnet mors etternavn. Jeg synes ikke det er en selvfølge at fars etternavn skal bæres videre av evt. barn, men det er da heller ikke slik at barn skal være mors "eiendom", og ha hennes navn? Spesielt der mor og far ikke bor sammen kan dette virke som en understrekning av at MOR skal ha hovedomsorgen. For mange ikke gifte mødre virker det utenkelig at barna deres skal ha farens navn. Hvorfor det? At mor ikke bytter navn er en sak, men barna er da vitterlig et produkt av begge foreldrene?

Bare noe som slo meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At mor ikke bytter navn er en sak, men barna er da vitterlig et produkt av begge foreldrene?  

Bare noe som slo meg...

Ja.. og siden barn er et produkt av BEGGE foreldre bør det ikke være "naturligst" at barnet får farens etternavn!! (noe som desverre er tilfellet mange ganger selv om foreldrene ikke en gang har bodd sammen)

dersom jeg og min kjære noen gang får barn, kommer vi til å hive begge navnene i en hatt og trekke rekkefølgen.. begge navn skal de få selv om det blir litt tungvindt.. for da kan de heller bestemme selv når de blir eldre..

jeg har bare min fars etternavn (selv om min mor aldri har hatt noe annet etternavn enn sitt eget!) og det synes jeg er synd..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh...jeg skrev vel at det i mange tilfeller der mor og far ikke har samme navn, så får barna MORS navn. Jeg synes ikke det nødvendigvis er riktigere enn at de får fars navn. Så ifølge gjest her så bør alle barn uansett ta begge foreldres navn?

Jeg tror nok at hver enkelt familie må gjøre det som passer dem. Dersom en har et sjeldent familienavn skjønner jeg godt at de vil la det leve viderei barna. Uansett om det opprinnelig er mors eller fars navn.

Jeg kjenner flere menn (4stk) som har tatt sin kones navn. Ingen jeg kjenner synes dette er rart. Utviklingen mot en utjevning i hvem som tar den andres navn, samt at flere velger å beholde sines respektive er helt tydelig. Det tar bare litt tid.

Men det må ikke bli slik at man blir sett ned på om man velger å ta mannens navn. Det må da være åpenhet for ALLE varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Men det må ikke bli slik at man blir sett ned på om man velger å ta mannens navn.

hvorfor ikke?

tidligere og i mange andre land blir man sett på som et merkelig vesen om man ikke har felles etternavn (og normen er mannens etternavn)

jeg mener at ingen voksne mennesker skulle drive med navnebytting..! og da mener jeg det! og jeg er IKKE åpen for alle varianter.. for jeg mener at alle andre varianter enn å ha sitt eget navt er feil.. og det står jeg for..

jeg mener at barn er det eneste dilemmaet.. og jeg mener ikke at alle barn BURD få begge foreldrenes navn.. det blir jo fort 4 navn og verre..

men JEG synes det er synd at jeg bare har et etternavn.. og JEG vil gi mine barn to etternavn..

Men når det gjelder barn ER jeg åpen for alle varianter.. bare de er likeverdige..

Problemet er når alternativene ikke er likeverdige.. det er da vi har et ansvar i forhold til sammfunnsutviklingen... til å sørge for at barnas foreldre blir likeverdige mhp navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mitt eget etternavn, kan ikke skjønne at noen bytter etternavn bare for det de gifter seg, det er utrolig gammeldags spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ikke navn, til tross for at jeg har et -sen-navn, og han har et sjeldent et. Hadde lyst til å beholde mitt navn etternavn, og fire tunge navn ble et for mye.

Siden mitt navn er enklere for andre å oppfatte, bruker min mann ofte mitt navn når han bestiller ting over telefon, f.eks pizza e.l.

Hvis vi får barn, har vi tenkt å se om det finnes noe felles (og fint) etternavn bakover i slekta, og så se om vi kan komme fram til en fin løsing. Den nye navneloven åpner jo for mange muligheter. Kankje vi til og med endrer navn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vielsen skal eg ha begge sitt etternavn. Vil beholde mitt eige òg fordi det er meg - om dokke forstår....

Vestlandstausa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...