Gå til innhold

Skifte etternavn

Gjest Tex

Hva heter du som frue?  

1. 1. Hva heter du som frue?

• Mitt pikenavn
      17
    • Min manns etternavn
      56
    • Begges etternavn
      36
    • Han tar mitt etternavn
      4

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar Bananmannens etternavn.

(selv om han har et vanlig -sen navn, og jeg har et uvanlig navn med "bare" 88 bærere i Norge)

Hvorfor?:

Fordi jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har lyst til det.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar mannens etternavn:) blir litt rart, det er helt totalt utenlandsk, Garaguso. men det er jo litt stilig da:) må jo ta hensyn til det når vi velger navn til ungene våre, kan liksom ikke kalle sønnen for Ola Garaguso :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer etter all sannsynlighet til å ta mitt...

Mitt navn har ca. 50 bærere, og er et ganske fint navn (det er vi enige om begge to...), mens han heter Olsen... :D

Vi kommer nok begge til å ha hans navn som mellomnavn. Men evt. barn vil ikke få det da... -Syns det er greit at begge heter det samme, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg Pip, så lenge navnet har tradisjoner og er vakkert og uvanlig bør det tas hensyn til. jeg vil heller hete Garaguso enn Ottesen, så jeg tar hans navn. så hadde det jo blitt rart med Roberto Ottesen da :hoho: så det beste i dette tilfellet er at jeg tar hans navn.

klem Iset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting, nå som vi har fått ny navnelov: Hvis den ene parten skal ta den andre sitt etternavn og beholde sitt eget i tillegg, altså ha to etternavn, må det være bindestrek mellom. Hvis ikke, så blir det første et mellomnavn og det andre et etternavn. Ikke at det spiller så stor rolle kanskje, men hvis du er bestemt på å ha begge som etternavn, husk bindestreken!

loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde navn jeg. Ikke noe behov for flere.

Jeg synes egentlig det er hyggelig at en familie heter det samme. Men jeg har et originalt mellomnavn og et enda mer originalt etternavn. Jeg ba min mann forsyne seg. Men hans (etter min mening ordinære etternavn) var visst det gjeveste i verden, så da beholdt vi våre egne navn.

Så lenge vi ikke har barn er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg hadde et veldig sjeldent etternavn ( bare min familie som heter det i Norge) som i dag er mitt mellomnavn, siden jeg tok mannen min sitt etternavn. Har angret på det i ettertid, men ikke så lett å gjøre om det nå mht. mannen min som ville blitt såra og vonbråten! Hadde aldri trodd han skulle reagere slik, men det gjorde han da jeg bragte det på banen.

Nå har vi barn, så hele familien heter det samme, har forsonet meg med det.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt etternavn er også relativt sjeldent, med 25 bærere i Norge og mest sannsynlig ingen i utlandet. Barna mine heter det samme som meg så da er spørsmålet: Skal jeg bytte og ikke barna? Eller skal alle bytte? Tommy vil ikke og han har også et -sen navn...

Vanskelig dette..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min manns etternavn :D Det er et sjeldent og fint navn. Og jeg syns mitt -sen navn forurenser etternavnet hans hvis jeg skal beholde mitt navn som mellomnavn.... Derfor vil jeg ikke ta med meg det, og sønnen vår skal heller ikke ha det som mellomnavn lengre! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jeg tenkt på, selv om jeg ikke er forlova en gang..

Jeg har etternavn som under 100 mennesker heter i Norge og som stammer fra den gården jeg er vokst opp på.

Kjæresten min har et forholdsvis vanlig etternavn, men et veldig spesielt mellomnavn.

Jeg vet at han er i mot å ta mitt etternavn som sitt hvis vi eventuelt skal gifte oss, men jeg har ikke lyst til å miste mitt. Samtidig liker jeg tradisjonen med å ha samme etternavn.

Bra jeg har god tid på å tenke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tar nok etternavnet til kjæresten min og etternavnet hans uttales det samme på norsk som på nederlandsk.... men offisielt heter jeg da i nederland Fornavn. Mellomnavn. Pikenavn-Nederlandetternavnet.. hehe... men jeg uttaler alltid etternavnet mitt på nederlandsk her nede men det er så travelt.... men heldigvis er hele navnet mitt ganske internasjonalt. ingen æ, ø eller å :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til aa beholde mitt etternavn, da det betyr veldig mye for meg. Min far var oppvokst paa et lite fiskevaer ute i havet, og etternavnet mitt er dette stedsnavnet. Det gir jeg ikke slipp paa!

Min amerikanske samboer er selvfolgelig helt "sjokkert." :hoho: Og familen hans har aldri hort paa maken. Tradisjonen er at ektepar har samme etternavn!

Men, men.....navnet mitt blir det samme!

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal beholde navnet mitt, selvom jeg har et -sen navn. Dette er fordi det føles mest naturlig for meg. Mannen er heller ikke lei seg for dette. Den dagen vi eventuelt får barn vil jeg gjerne at barna tar hans navn. Det tror jeg skal fungere bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

jeg synes det er helt greitt at dere vil ha samme etternavn (selv om JEG synes det er mest naturlig å beholde sitt eget; det skal vi!)

men jeg synes det er forferdelig at noen ser ut til å synes at det er mer naturlig at konen tar mannens etternavn enn motsatt...! grusomt nedsettende for kvinner..

jeg ville aldri la meg tråkke på av gamel normer.. man har da litt stolhet..

og når vi får barn skal vi gi dem begge.. og rekkefølgen.. vi får hive navnene opp i en hatt og trekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kutte ut mitt etternavn og ta hans, ellers blir det så langt navn på meg. Jeg har et dobbelt navn (bruker meste den ene) og syntes at 4 navn blir litt mye siden hans navn er litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kommer til å kutte ut mitt etternavn og ta hans' date= ellers blir det så langt navn på meg. Jeg har et dobbelt navn (bruker meste den ene) og syntes at 4 navn blir litt mye siden hans navn er litt langt.

for et utsagn! du har liksom som utgangspunkt at du MÅ tan hans etternavn? hva der det for noe tull?

selvfølgelig er det mye med 4 etternavn! har du 2 fra før er vel det nok..! hva i alle dager er grunnen til å forandre..

jeg er såå lei av at kvinner gjør noe slik helt naturlig.. når de fleste menn (forståelig nok!) ikke ville finne på å gjøre noe slik mot seg selv-.

skjerp dere damer.. dere driter dere totalt ut..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...