Gå til innhold

Skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet når det er vanlig å få klasselister til de som skal begynne på grunnskolen til høsten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klasselister?? Trodde det var forbudt overalt nå jeg.......... Det er iallefall forbudt å dele ut her. Og jeg har aldri hørt om noen som får utdelt klasselister FØR skolestart...??

Skrevet

Det var jeg helt sikker på at vi fikk. Det var i hvertfall slik for et par års tid siden vet jeg når en venninne hadde en datter som skulle begynne på skolen.

Er nemlig veldig spent på om sønnen min kommer i klassen med et par gutter vi kjenner fra før - på godt og vondt.

Skrevet (endret)

Her har listene vært klare i mai, tror jeg (og la oss nå for ordens skyld kalle dem "gruppelister" om ordet "klasse" er fyfy). Dersom det er gode grunner til det, kan man komme om en anmoding til skolen om at eleven ikke kommer i samme kla.. gruppe som enkelte. Om anmodingen blir fulgt er jo en annen sak. Vet noen som har fått byttet kla... gruppe for å komme sammen med noen de kjente fra før (kjente ingen andre), og er det store konflikter bør jo hensyn kunne tas den andre veien også.

Endret av Orestes
Skrevet
Vi får klasselister i oktober/november- etter skolestart.

Det har vært min erfaring også ...

Skrevet
Vi får klasselister i oktober/november- etter skolestart.

Det er vel de listene som sendes ut slik at man skal ha kontaktinfo til medelever, ja.

Måtte tenke meg om, og selv om listene er klare på våren, så er det vel ikke slik at de faktisk sendes ut til foreldrene. Men jeg vil tro at man likevel kan kontakte skolen angående dette. Hvem som er i samme kl.. sorry, gruppe får man i alle fall vite på førskoledagen.

Skrevet

Har sjekket litt og vi får de tilsendt hjem i mai, så kan man klage som Orestes er inne på om det er noen grunn til det.

Også blir det visst satt opp en formiddag hvor hele klassen/gruppa møtes og treffer "frøken" en times tid.

Blir spennende å få skolegutt!

Skrevet

Vi får et hefte med informasjon fra skolen og i den er det lister over alle klassene på skolen, det får vi en stund etter skolestart.

Gjest Bodillen
Skrevet

Hos oss tas dette med klasselister opp på første foreldremøte på høsten. Man skal samtykke i at man ønsker å stå på klasseliste før den deles ut. Og alle samtykker jo som regel.

Skrevet

"Klasselister" deles ut ved skolestart, og er slett ikke forbudt. MEN det er ikke all informasjon som skal sendes hjem. Det "klippes og limes" på listene som skolene har, slik at de som sendes hjem er lovlige.

Gjest *Magica*
Skrevet

Dette er det selvsagt stor forskjell på. Noen steder sendes lister ut i mai/ juni, andre steder finnes bare en stor gruppe som deles i mindre (og kanskje flytende) ved behov. Det kan også hende at man får lista ved skolestart eller senere.

Og ingenting heter "klasse" eller "frøken" lenger, selv om mange skoler også har problemer med å lære seg dette. :)

Skrevet

"Klasselister" i seg selv er ikke ulovlige. Det skal ikke stå fødselsdatoen til barnet på Disse listene deles sjelden ut før etter skolestart, da det kan bli mange endringer (Bla pga ressurser, lærertetthet .) fram til skolestart.

Ellers kan nav og etternavn på begge foreldre samt tlf. stå på lista. Det er litt ulik praksis for om adressa til barnet står der eller ei. Tror foreldre kan reservere seg på samme måte som når det gjelder foto, video mm. Dersom det er spesielle forhold rundt barnet, gjelder egne regler.

Kan hende du kan ta en tlf til skolen like før ferien og høre om du kan få opplysninger om den foreløpige "klasselista"

Skrevet

har aldri fått klasselistene før etter skolestart, hos oss pleier det stå navn på ungene, adresse og telefonnummer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...