Gå til innhold

meglerkostnad på 3,5 prosent alt inkludert?|

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer jeg med spørsmål igjen.

Har fått tilbud fra megler nå. Megleren virker svært dyktig og tillitvekkende (vi har sett henne i aksjon i en leilighet vi ønsket å kjøpe tidligere), og produktet er bra, slik vi ser det. Annonsering i Aftenposten, flotte prospekter, finn, boligstyling, eierskifteforsikring og alle andre mulige gebyrer inkludert. Så har hun en provisjon på 2%. Disse kostnadene utgjør totalt 3,5% dersom leiligheten blir solgt til takst. Er det hinsides?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror prisene varierer veldig alt etter hvor lettsolgt leil./huset er - dvs. hvor den ligger. Jeg har fått tilbud helt ned til 1% - tror vel kanskje det var litt tillegg for annonser o.l. der.

Innhent tilbud fra flere så får dere litt mer sammenligningsgrunnlag - og kan jo også da forhandle pris hos den megleren som gir best inntrykk men som kanskje ikke har beste tilbudet.

Skrevet

Som punkyB sier er det lurt å ha flere meglere på besøk, vi har fått tilbud med store variasjoner. Ikke tenk bare på provisjonen, forskjellene i de faste kostnadene utgjør også en del. Ellers fant jeg også ut at man ikke helt uten videre kan sammenligne det pristilbudet en person har fått i forhold til en annen. Hvilken provisjon meglerne tar er avhengig av flere ting, bl.a. prisen på boligen. Ikke vær redd for å bruke meglerne mot hverandre og presse prisen nedover. Det har vi gjort, men ikke tenk kun pris, det er vel så viktig hvordan megleren jobber, hvordan han framstiller seg selv, lokalkunnskap osv osv.

Skrevet

Det varierer veldig. Vi fikk også en alt-inkludert-pakke, og meglerhonoraret var da på 2,5 %. Han gikk ytterligere ned senere, fordi vi klaget over en feil han gjorde.

Skrevet

hvorfor annonser i aftenposten? Er det en enebolig eller utenfor Oslo? Leiligheter i Oslo blir solgt uten problemer på finn.

Skrevet
hvorfor annonser i aftenposten? Er det en enebolig eller utenfor Oslo? Leiligheter i Oslo blir solgt uten problemer på finn.

Nesten 30% av de som ser etter boliger ser bare i Aftenposten (husker ikke linken til artikkelen). Det er kanskje ikke så mye, men husk at du trenger bare én budgiver ekstra for å presse opp prisen og det skal ikke så mye til før de pengene er tjent inn. Det er også gjerne forskjellige grupper av mennesker som ser etter bolig i Aftenposten og på internett, og vi vil i allefall ha så mange som mulig på visning og få så høy pris som mulig.

Skrevet

JA! Det er dyrt! Jeg er midt oppi samme prosess selv, og har snakket med 3 forskjellige meglere til nå. Det dyreste alternativet var 2.9%.

Jeg klarte for øvrig å prute ned prisen 25.000 kroner, så velg megler med omhu, og ikke vær redd for å sette de mot hverandre!

Skrevet
Nesten 30% av de som ser etter boliger ser bare i Aftenposten (husker ikke linken til artikkelen). Det er kanskje ikke så mye, men husk at du trenger bare én budgiver ekstra for å presse opp prisen og det skal ikke så mye til før de pengene er tjent inn. Det er også gjerne forskjellige grupper av mennesker som ser etter bolig i Aftenposten og på internett, og vi vil i allefall ha så mange som mulig på visning og få så høy pris som mulig.

Men dette er avhengig av hva du selger. En usentral enebolig ville jeg absolutt annonsert i avisa, men en 2-roms på Grønland ville jeg ikke brukt annonsepenger på. Mener det kostet en 16000 for en annonserunde i aftenposten. Vi fikk veldig bra pris med annonse kun på finn. Kunne nok ikke kommet stort høyere selv om det kom med ekstra budgivere.

En slik undersøkelse blir dessuten raskt utdatert. Det blir mer og mer vanlig også for eldre folk å bruke internett. Noen henger igjen i papirverdenen, men det er ikke så mange.

Skrevet (endret)
Men dette er avhengig av hva du selger. En usentral enebolig ville jeg absolutt annonsert i avisa, men en 2-roms på Grønland ville jeg ikke brukt annonsepenger på. Mener det kostet en 16000 for en annonserunde i aftenposten. Vi fikk veldig bra pris med annonse kun på finn. Kunne nok ikke kommet stort høyere selv om det kom med ekstra budgivere.

En slik undersøkelse blir dessuten raskt utdatert. Det blir mer og mer vanlig også for eldre folk å bruke internett. Noen henger igjen i papirverdenen, men det er ikke så mange.

Men en toroms på Grønland kan, i tillegg til å være attraktive for enslige/par, være interessant for foreldre som kjøper for sine barn. De har også som oftest mer penger å bruke på boligen og går kanskje høyere enn førstegangskjøpere. Og folk i 50-årene og oppover er kanskje mer tilbøyelige til å se i Aftenposten enn på internett. Vi har forøvrig selv en attraktiv toroms i Oslo vest som vi skal selge, men ser det nesten som en selvfølge at vi annonserer til Aftenposten, noe absolutt alle meglerne også har rådet oss til (selv de som ikke selv selger annonsene, slik at de ikke har noe å tjene på det). Jeg regner med at vi minst får solgt leiligheten til takst selv om vi nøyer oss med bare FINN, men hva om vi kunne fått mye mer? 16 000 er faktisk ikke så mye hvis den ene Aftenposten-kjøperen byr 50-100 000 mer. Og så fremt ikke du fikk vanvittig mye over takst er det vanskelig for deg å si at du ikke ville fått mer om du annonserte i Aftenposten også. Det er selvsagt helt opp til hver enkelt, men jeg synes ikke man skal se seg blind på alle kostnadene ved salg av leilighet, å gjøre det billigst mulig er ikke alltid best.

Endret av Arkana
Skrevet
Men en toroms på Grønland kan, i tillegg til å være attraktive for enslige/par, være interessant for foreldre som kjøper for sine barn. De har også som oftest mer penger å bruke på boligen og går kanskje høyere enn førstegangskjøpere. Og folk i 50-årene og oppover er kanskje mer tilbøyelige til å se i Aftenposten enn på internett.

Akkurat dette argumentet har jeg også hørt fra flere meglere - og det kjøper jeg. Å få med en kjøper til i en budrunde dekker jo inn annonsekostnader på no time.

Jeg tror også muligheten ligger der for at noen som ikke er på leilighetsjakt kan dumpe innom en annonse i avisen og bli kjøper allikevel.

Så alt i alt - jeg vil ikke ta sjansen på å la være å annonsere i avisen.

Skrevet

Vi vil absolutt annonsere i aftenposten. Og det koster ikke 16000, det koster 9200 kr. Man kan få mindre annonser som er billigere også, men da blir de veldig lite synlig. Den til 9200 er den størrelsen de aller fleste i Aftenposten har. Som Arkana sier ønsker vi å annonsere i Aftenposten fordi det er mange foreldre som kjøper leilighet til barna sine. Vi har en veldig sentral 2-roms som er typisk leilighet for unge voksne (som altså kanskje trenger hjelp fra foreldre).

Nå har vi også bestemt oss for megleren. Vi prutet ned til fastpris på provisjonen, dvs at hun får 28000 uansett. I tillegg får hun 12,5% av det som er over 200000 over takst (men det regner vi med er temmelig usannsynlig. Og får vi så mye for leiligheten har hun virkelig fortjent 12500 ekstra!). Vi gjorde det slik for at hun skulle få en gulrot til å jobbe skikkelig.

I tillegg er det altså diverse utgifter til fotografering o.l., men sånn er det jo overalt. Vi føler vi har fått prisen ned slik at vi er fornøyde, og viktigst av alt - vi har veldig godt inntrykk av megleren. Hun har vært ekstremt serviceinnstilt og real så langt. Vi har også sett henne i aksjon i en annen leilighet hun solgte og likte framferden hennes der. Hun var ikke pushy på visning, men svarte grundig og kvalifisert på spørsmålene hun fikk. Hun er mao veldig tillitvekkende, og det var viktig for oss.

Så da blir det salg etterhvert - og vi krysser selvsagt fingrene for at vi får mest mulig.

Skrevet

Jeg har nettopp solgt en bolig i sentrale Akershus. Megleren var ikke den rimeligste, men ble det etter litt pruting.... Jeg fikk solgt leiligheten langt over taktst(og langt over det som er grensen for provisjon til trådstarter). Vi annonserte kun på Finn, ikke i lokalavisen eller i Aftenposten. Dette fordi jeg selv er gått lei av å sjekke avisene for boligannonser. I Aftenposten feks er det så mange at jeg gidder rett og slett ikke bry meg om å bruke tiden på det. Og jeg tenker at de eldre som skal kkjøpe bolig til sine barn i Oslo, også sjekker internett. Dvs iallefall de som ikke bor i Oslo og Akershus og det er jo mange av dem som kjøper bolig til barna sine for at de skal ha et sted å bo når de går på skole i Oslo. Jeg kjenner mange noksne som har kjøpt leilighet slik, og alle har sett på nettet. Viktigere er nok valget av megler. Velg en som er lokalkjent og har solgt boliger der før. Han har også kanskje navn på interessenter fre tidligere som han kan kontakte. Og ikke ta en som v irker irriterende; jeg ville aldri kjøpt bolig fra en jeg syntes var impåtrengende......Uansett; lykke til trådstarter. Gi oss en tilbakemelding da vel.

Skrevet (endret)

Jeg fikk min megler ned på 1,04% i provisjonssats, og 10% på alt over 100.000 over takst. Det var en treroms reltaivt sentralt i Oslo, ,og megleren gjorde en veldig god jobb.

Det er som oftest rom for mye pruting, vi hadde tre meglere inne og de begynte på provisjonssats fra 1,8 til 2,5. Å betale en megler over 30.000 i fast provisjon er bare dumt, uansett størrelse på eiendommen.

Endret av Laban
Skrevet

Jeg stiller meg vel tvilende til at leiligheten vår går mye over takst, egentlig, selv om det er veldig pent oppusset og har en svært sentral beliggenhet. Jeg tror liksom ikke helt på at vi kan klare å få 200000 over takst på en toroms... Men for all del, jeg blir overlykkelig om det skjer :)

Skrevet
Vi vil absolutt annonsere i aftenposten. Og det koster ikke 16000, det koster 9200 kr. Man kan få mindre annonser som er billigere også, men da blir de veldig lite synlig. Den til 9200 er den størrelsen de aller fleste i Aftenposten har. Som Arkana sier ønsker vi å annonsere i Aftenposten fordi det er mange foreldre som kjøper leilighet til barna sine. Vi har en veldig sentral 2-roms som er typisk leilighet for unge voksne (som altså kanskje trenger hjelp fra foreldre).

Nå har vi også bestemt oss for megleren. Vi prutet ned til fastpris på provisjonen, dvs at hun får 28000 uansett. I tillegg får hun 12,5% av det som er over 200000 over takst (men det regner vi med er temmelig usannsynlig. Og får vi så mye for leiligheten har hun virkelig fortjent 12500 ekstra!). Vi gjorde det slik for at hun skulle få en gulrot til å jobbe skikkelig.

I tillegg er det altså diverse utgifter til fotografering o.l., men sånn er det jo overalt. Vi føler vi har fått prisen ned slik at vi er fornøyde, og viktigst av alt - vi har veldig godt inntrykk av megleren. Hun har vært ekstremt serviceinnstilt og real så langt. Vi har også sett henne i aksjon i en annen leilighet hun solgte og likte framferden hennes der. Hun var ikke pushy på visning, men svarte grundig og kvalifisert på spørsmålene hun fikk. Hun er mao veldig tillitvekkende, og det var viktig for oss.

Så da blir det salg etterhvert - og vi krysser selvsagt fingrene for at vi får mest mulig.

Nanna: Kunne du tenke deg å sende meg en pm med navn og firma på denne megleren?

:)

Skrevet

Jeg synes ikke det er positivt med denne berømte "gulroten" som progressiv provisjon er. Betyr det at megleren ikke vil gjøre sitt beste hvis han ikke får ekstra betalt? Og hvordan skal egentlig megleren påvirke hva kjøperne byr? Hvis noen byr mye over takst ville de gjort det uansett om megleren fikk 12,5% eller ikke. Megleren kan ikke påvirke kjøpsprisen og har dermed absolutt ikke fortjent 12,5% ekstra. Jeg vil i allefall ikke ha en megler som påstår han må ha ekstra penger for å gjøre sitt beste, for det er noe han skal gjøre uansett.

Skrevet

Vår megler hadde en sånn ekstra provisjon hvis han fikk over en avtalt sum, og ved salg av samboers leilighet tok han en ekstra telefon til budgiver som vant runden og fikk presset prisen opp 50.000 ved bruk av et par gode argumenter. Jeg tror ikke så mange meglere hadde gjort dette når alle i utgangspunktet var fornøyd, selvom han selvfølgelig kunne gjort dette uten å ha den ekstra prosentsatsen. Men i vårt tilfelle tror jeg dette lønte seg. Megler gjorde også en ekstra innsats ved salg av min leilighet, men jeg er jo enig i at de skal gjøre sitt beste uansett.

Skrevet

Det var jo i såfall en utrolig dum kjøper som gikk med på å betale 50 000 ekstra, jeg har vanskelig for å tro at det finnes argumenter som er gode nok for å gjøre det når han faktisk hadde fått leiligheten til en lavere pris. Uansett, jeg vil ikke ha en megler som vil ha ekstra betalt (de er dyre nok som de er) for å gjøre noe som er forventet uansett.

Skrevet
Jeg synes ikke det er positivt med denne berømte "gulroten" som progressiv provisjon er. Betyr det at megleren ikke vil gjøre sitt beste hvis han ikke får ekstra betalt? Og hvordan skal egentlig megleren påvirke hva kjøperne byr? Hvis noen byr mye over takst ville de gjort det uansett om megleren fikk 12,5% eller ikke. Megleren kan ikke påvirke kjøpsprisen og har dermed absolutt ikke fortjent 12,5% ekstra. Jeg vil i allefall ikke ha en megler som påstår han må ha ekstra penger for å gjøre sitt beste, for det er noe han skal gjøre uansett.

:ler:

Har du jobbet mye med salg, Arkana?

Skrevet
:ler:

Har du jobbet mye med salg, Arkana?

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...