Gå til innhold

Får jeg sykemelding ved min sønns operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har vært til spesialist idag, og fått time for fjerning av mandler i neste måned - han er på sin 5 pencilinkur nå på 4 måneder- så noe må jo gjøres.

Men spørsmålet mitt er, blir jeg som foreldre sykemeldt for og være sammen med min 6 år gamle sønn??? hvordan fungerer egentlig dette?? noen som vet??

Skrevet

Begge mine barn har tatt mandlene. I forbindelse med sykehusopphold og tiden etter operasjoenen fikk jeg permisjon med lønn fra jobben. Husker ikke om det var omsorgs- eller velferdspermisjon. Snakk med din arbeidsgiver om dette. I tilfelle det er aktuelt for deg; husk å ta i betraktning at de skal være hjemme en uke etter operasjonen.

Skrevet

Mulig denne paragrafen gjelder for deg:

§ 9-10. Pleiepenger til et medlem med omsorg for et barn som er innlagt i helseinstitusjon

Til et medlem som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon, ytes det pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet. Pleiepenger tilstås når pleiebehovet strekker seg over mer enn sju kalenderdager. Det er et vilkår at det ikke ytes pleiepenger etter § 9-11. Pleiepenger etter denne bestemmelsen kan ikke gis begge foreldre samtidig.

Dette er hentet fra folketrygdloven, sjekk med NAV trygd, hvis ikke vil du få omsorgspenger, men det er inntil 10 dager pr kalenderår pr arbeidstaker i utgangspunktet. Dette dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring. Evt kan det jo være dere har ordning med velferdspermisjon på jobben, det må du sjekke med arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...