Gå til innhold

skolestart høsten 07: kan barnet ditt skrive navne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sønnen min begynner på skolen høsten 07. Han er et høstbarn, og vil fylle seks år høsten 07. Han er en kvikk og smart gutt med mye godhet og humor. Men han er ikke flink til å tenge, og han kan ikke skrive navnet sitt. Bør vi øve?

Søsteren er snart 8. Da hun var 4 kunne hun skrive navnet sitt.

Jeg vet jo at jentene ofte er flinkere enn gutta, så jeg har ikke bkymret meg. Men nå begynner jeg å synes det er på tide å vise litt interresse for å skrive navnet sitt...Og så vet jeg at de driver mye med tegning og forming i første klasse og er redd han ikke kommer til å trives med det.... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På avdelingen der jeg jobber, kan alle skolebarna skrive navnet sitt. Det er jo veldig individuelt når barna interesserer seg for skriving/ tegning da, men jeg hadde nok begynt å øve litt ;)

Skrevet

Jeg synes ikke dere bør øve viss barnet selv ikke vil. Det er langt fra alle barn som kan å skrive når de begynner på skolen. Vi må huske at barna nå er et år yngre enn hva de var før når de begynte, og ikke engang da var det alle som kunne skrive navnet sitt første skoledag. Interessen kommer alltids. Jeg er av den oppfatning at mange barn får denne interessen når skolestart nærmer seg. Om den ikke kommer da, gjør det heller ikke noe.

Barn går jo på skolen blant annet for å lære å skrive! Ingen lærer forventer at dette er noe de kan før de begynner. Ta det fra en som selv er lærer!

Skrevet
Hei!

Sønnen min begynner på skolen høsten 07. Han er et høstbarn, og vil fylle seks år høsten 07. Han er en kvikk og smart gutt med mye godhet og humor. Men han er ikke flink til å tenge, og han kan ikke skrive navnet sitt. Bør vi øve?

Søsteren er snart 8. Da hun var 4 kunne hun skrive navnet sitt.

Jeg vet jo at jentene ofte er flinkere enn gutta, så jeg har ikke bkymret meg. Men nå begynner jeg å synes det er på tide å vise litt interresse for å skrive navnet sitt...Og så vet jeg at de driver mye med tegning og forming i første klasse og er redd han ikke kommer til å trives med det.... :forvirret:

Øv med han hvis han vil. Hvis han stritter i mot, er det bare å vente. Det er en stund igjen og mye kan skje.

Ikke tenk på at de tegner mye i 1.klasse. Barnet ditt har rett på tilpasset opplæring. Hvis tegning ikke passer han, skal han ikke sitte mye med det.

Skrevet

Sønnen min går i 1. klasse, han har nettopp lært å skrive navnet sitt selv. Noen ganger har han litt problemer så da må vi gi han noen hint. Han har et ganske langt navn så det kan være litt vanskelig å huske alle bokstavene.

Min eldste sønn skrev navnet sitt lenge før han begynte på skolen så det er nok litt forskjell fra barn til barn.

Skrevet

Det er ikke riktig å kategorisere gutter på den måten. Mine to gutter er uhyre forskjellige .. førstemann skrev navnet sitt og leste fra 2-3 årsalderen. Han diktet og skrev sine egne historier før skolealder. Min yngste er mer praktisk rettet .. han har vært en racer rent motorisk og har skrudd elektriske dubeditter fra hverandre og satt sammen fra han var liten ... Men han har vært utrolig treg med skriving ...

Men over til ditt spørsmål: Ikke press ham ... øv med ham hvis han ønsker det selv ... Men initiativet bør komme fra ham selv :)

Skrevet

Går han i barnehage? Nevn det til de voksne der og be de være litt oppmerksomme når de har førskolegruppe ;)

Skrevet

Som andre har sagt er det ikke et must at barna kan å skrive før de begynner på skolen. Og som en tidligere har sagt er det å skrive navnet mer pugg enn uttrykk for hva barnet kan.

Ikke press barnet til å skrive før han vil det selv, men du kan gjøre en del ting for å bevisstgjøre barnet ditt.

- Les høyt for barnet ditt

- La barnet se at du skriver

- Merk foreksempel utstyret til barnet ditt med hans navn. Og fortell han at det er navnet hans som er skrevet på de forskjellige tingene.

- Lag navneskilt til familien på foreksempel knagger i gangen eller på badet, fortell barnet hva som står på skiltene.

-

Etterhvert vil barnet kjenne igjen de forskjellige ordbildene, når barn opplever at andre leser og skriver rundt dem vil dette ofte oppleves som motiverende for deres egen skriving.

Bare noen tips, det er helt normalt at barn ikke kan å skrive før de begynner på skolen. Like normalt som at andre kan å skrive når de er 4.

Skrevet

Min sønn som nå nylig fylte 6 kan skrive navnet sitt og har gjort det ett års tid, det samme har hans søster som er to år yngre. Han kan i tillegg lese enkelte ord som navnene på alle i familien samt mamma, bil, hus etc. Prøv å lek inn ordene, jeg har ofte spurt om han skjønner hva det står der og der og siden han har vært interessert er han blitt ganske flink (i mine øyne i alle fall) Ville ikke stresset med det men ville nok begynt å prøvd å lekt inn litt bokstaver. Skriv navnet hans med magnetbokstaver på kjølekskapet eller start med en og en bokstav som han drar kjensel på som forbokstaven hans i navnet, det er vel en grei start.

Lykke til!!

Skrevet (endret)

Husk bare en ting: når dere leker med bokstaver og snakker om de ulike bokstavene, så fokuser på bokstavlyden, ikke bokstavnavnet.

Hei!

Hehe, jeg kjenner en tegnelærer som hadde tilta over det utsagnet der. "Alle kan tegne!" var omkvedet. Men jeg vet ikke om den er din vurdering, eller noe gutten hevder selv? Jeg kjenner en gutt som hardnakket påsto han ikke kunne tegne, og trengte en del oppbakking på at det han presterte også var bra. (Etterhvert fikk han bedre kontroll på finmotorikken, og ble en svært flink tegner - også i egne øyne)

Det å tegne gir god øvelse i finmotorikk, noe han vil trenge når han skal forme bokstaver. Det betyr selvsagt ikke at han skal utsettes for tegnetvang, men små tegneoppgaver er grei trening. Og, når det gjelder tegning i skolen, så er det alltid noen som lager intrikate tegninger som de bruker lang tid på, mens andre former en liten figure eller to og sier seg ferdige med det. Man kan ikke tvinge alle ungene til å tegne like mye, selv om de tegner like ofte, hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av Orestes
Skrevet

Helt enig! Det heter kun R ikke ærr og det heter kun k og ikke kå

Skrevet

Min datter kunne skrive navnet sitt (og andre navn i familien) når hun ble 4. Hun er skolestarter til høsten og jeg er ikke bekymret. Nå skriver hun bursdagskort osv med noe bistand. (kan en del bokstaver, men vet ikke alltid å sette de riktig sammen - så jeg staver for henne).

Min bror kunne ikke skrive navnet sitt da han begynte på skolen, og dette er så lenge siden at han faktisk var 7 år.. Han nektet å lære det - for det skulle han lære på skolen. Stor var derfor hans overraskelse da frøken første skoledag ba alle barna skrive navn på skriveboken de fikk utdelt... :overrasket:

Tror jeg ville ha ventet litt hvis han ikke er interessert. Men det er jo en fordel å kunne navnet sitt da (mtp mestringsfølelsen ved skolestart).

Skrevet

Hehe, jeg kjenner en tegnelærer som hadde tilta over det utsagnet der. "Alle kan tegne!" var omkvedet.

Jeg har hatt en slik lærer. Jeg kan tegne sånn måtelig. Min bror tegner meeeeget likt min far da han var i samme alder.

Det var nok en opplevelse når det var foreldremøte og denne læreren som mente ALLE kan tegne møtte pappa som sa at "ikke alle kan tegne, og min sønn ligner meg..." Dama tente på alle plugger, og satte igang det oppstyret og skulle da sannelig kunne lære pappa å tegne, må vite!

Sånn ellers, da jeg begynte på skolen var vi 7, og slett ikke alle kunne skrive nanvet sitt da heller, så ikke stress med det. Ellers er nok rådene de andre kommer med mer verd enn hva jeg kan lire av meg, ettersom jeg ikke er mor...

Skrevet

Hvis du vil gi sønnen din en god start i fht lesing og skriving er det som også andre her nevner viktigere å fokusere på ferdigheter som ligger til grunn for dette. Finmotorikk for eksempel. Klippe, tegne border, perler osv. Noe han syns er morsomt, som ikke er FOR utfordrende.

Ellers er det fint å leke med ord. For eksempel kan dere få mye moro ut av å bytte ut den første lyden i alle ord med en bestemt. Sånt syns ofte barn er morsomt og det er mer lek enn "nå skal vi øve opp din fonologiske bevissthet". Rim, regler, sanger, lese høyt, enkelte spill osv er aktiviteter som kan styrke ham på dette feltet. Og som er hyggelig og morsomt.

Det er fortsatt lenge igjen til skolen begynner, men jeg kan på en måte skjønne at du lurer litt på dette med å kunne sitt eget navn. Jeg ville nok sett litt på det med navnet hans sommeren før skolestart, og i allefall øvd litt på å kjenne igjen ordbildet som er navnet hans. Om han ikke kan skrive navnet sitt, er det kjekt at han kjenner det igjen når han kommer til skolen. Både av praktiske grunner men også med tanke på selvtilliten hans i forhold til de andre i klassen.

Lykke til, det kommer til å gå så bra! :)

Skrevet

Både gutten og jenta mi kunne skrive navnet sitt da de begynte på skolen(begge er høstbarn) Men dette er veldig varierende fra barn til barn. Dersom gutten din har interesse for det kan du trene med ham, men press ham for all del ikke! Det er ingen grunn til bekymring, dette går nok bra ;)

Skrevet

Det var nok en opplevelse når det var foreldremøte og denne læreren som mente ALLE kan tegne møtte pappa som sa at "ikke alle kan tegne, og min sønn ligner meg..." Dama tente på alle plugger, og satte igang det oppstyret og skulle da sannelig kunne lære pappa å tegne, må vite!

Jeg tror nok tanken er i samme gate som "syng med den stemmen du har". Og dersom du får til å lage en potetform med bein og mener det er en hest, så er det en likeverdig hest som den detaljerte sirkushesten med fletter i manen som hun ved siden av deg fikk til. ;)

Det er jo greit å slå fast at man "ikke kan" når man er voksen, men hos barn kan dette være med på å stagnere en utvikling som ellers kunne ha skjedd - man får aksept for at dette "kan" man ikke, og dermed er man heller ikke interessert i å gjøre det mer.

Skrevet
Som andre har sagt er det ikke et must at barna kan å skrive før de begynner på skolen. Og som en tidligere har sagt er det å skrive navnet mer pugg enn uttrykk for hva barnet kan.

Ikke press barnet til å skrive før han vil det selv, men du kan gjøre en del ting for å bevisstgjøre barnet ditt.

- Les høyt for barnet ditt

- La barnet se at du skriver

- Merk foreksempel utstyret til barnet ditt med hans navn. Og fortell han at det er navnet hans som er skrevet på de forskjellige tingene.

- Lag navneskilt til familien på foreksempel knagger i gangen eller på badet, fortell barnet hva som står på skiltene.

-

Etterhvert vil barnet kjenne igjen de forskjellige ordbildene, når barn opplever at andre leser og skriver rundt dem vil dette ofte oppleves som motiverende for deres egen skriving.

Bare noen tips, det er helt normalt at barn ikke kan å skrive før de begynner på skolen. Like normalt som at andre kan å skrive når de er 4.

:enig_anim: HELT enig! Og så må vi ikke glemme at barna faktisk begynner på skolen når de er 6 år eller yngre så forventningene må nok ofte skrues ned et par hakk så vi ikke dreper alt av både motivasjon og skolelyst allerede før de har begynt! LEK er nok det viktigste ordet her!

Skrevet

Jeg går litt mot strømmen her. Jeg ville motivert for tegneaktiviteter og begynt å øve på navnet. Veldig mye er forandret i skolen på svært få år. Det er riktig at dagens førsteklassinger er ett år yngre enn for noen år siden. Det betyr at skolestarten kan bli litt vanskelig for en gutt født sent på høsten om ikke dere og skolen er bevisste. Det er slett ikke alltid de er motivert for skoleaktiviteter ennå når de er så unge. Da er det dere som foreldre og skolen som må motivere han for dette.

I dag er det lese og skriveopplæring fra 1. trinn. Gutten din vil derfor begynne å lære dette alt i august. For noen få år siden foregikk all lese og skriveopplæring fra andre trinn. Bare de elevene som var genuint motiverte fikk "lukte på bokstaver" på første trinn. (For mange av de yngste guttene kan det hende det var bedre både mht motivasjon og motorikk)

Snakk om lydene - og om bokstavnavnet- Og for all del, tren på riktig blyantgrep!!!!

Vi som møter han til høsten klarer ikke å avlære et feil blyantgrep.

Lykke til!

Skrevet
Jeg går litt mot strømmen her. Jeg ville motivert for tegneaktiviteter og begynt å øve på navnet. Veldig mye er forandret i skolen på svært få år. Det er riktig at dagens førsteklassinger er ett år yngre enn for noen år siden. Det betyr at skolestarten kan bli litt vanskelig for en gutt født sent på høsten om ikke dere og skolen er bevisste. Det er slett ikke alltid de er motivert for skoleaktiviteter ennå når de er så unge. Da er det dere som foreldre og skolen som må motivere han for dette.

I dag er det lese og skriveopplæring fra 1. trinn. Gutten din vil derfor begynne å lære dette alt i august. For noen få år siden foregikk all lese og skriveopplæring fra andre trinn. Bare de elevene som var genuint motiverte fikk "lukte på bokstaver" på første trinn.  (For mange av de yngste guttene kan det hende det var bedre både mht motivasjon og motorikk)

Snakk om lydene - og om bokstavnavnet- Og for all del, tren på riktig blyantgrep!!!!

Vi som møter han til høsten klarer ikke å avlære et feil blyantgrep.

Lykke til!

Hva er "feil blyantgrep" og hvorfor kan ikke dette avlæres?

Skrevet

I prinsippet er det en riktig måte å holde blyanten på, mellom tommel og pekefinger med støtte fra langefinger. Før lærte barna dette i 1. klasse. I dag har de fleste mye mer erfaring med blyantaktiviteter når de begynner på skolen. Mange har derfor lært seg å holde blyanten på mange andre måter (Noen av disse måtene er slitsomme for fingrene, andre gjør det vanskelig å få en efektiv skrift.) Alt "kan" nok avlæres, men hvorfor ikke like godt lære det riktig med det samme? Det samme gjelder barn som begynner "feil" på bokstaver og tall. Det er også vanskelig å avlære dette. Dette var og noe man lærte i 1. klasse før og som er med på å gi grunnlag for en efektiv og avslappet skrivemåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...