Gå til innhold

Fruktig frokostmiks

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har et spørsmål om frokostblanding. Fant nemmelig en veldig fin oppskrift i nyeste ELLE, men den innehold så mye rart, billigere og lettere å bruke det jeg har :)

Her kommer oppskriften:

Fruktig Frokostmiks

8 porsjoner, tilberedningstid 20 min, koketid 20 min.

225 g renset og knust havre

85 g valnøtter, hakket

85 g pekanøtter, hakket

50 g tørket kokosnøtt

3 ss peanøttolje

3 ss honning

1 ss lyst brunt sukker

En klype malt kanel

85 g hakket, tørket mango eller aprikos

85 g kokosflak

Gresk yoghurt og melk til servering

Tropisk frukt, som banan, mango, papaya, kiwi osv.

Varm opp oven til 180 grader. Bland havren, nøttene og kokosen. Ha olje, honning, sukker og kanel i en panne og varm forsiktig opp mens du rører, til sukkeret er oppløst. Hell over havremiksen og rør alt sammen.

Spre blandingen utover et lett oljet bakepapir eller stekebrett og stek i ovnen i ca 20 min til det er lett gyllent. Følg nøye med så det ikke svir seg i kantene. Avkjøl sakte. Brekk opp havreblaningen og miks sammen med den tørkede frukten og kokosflakene.

Holder seg i en lufttett boks i en måned. Serveres med gresk yoghurt, melk og frisk frukt på toppen.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en blanding av 4-korns blanding og noen andre frokostblandinger (som jeg har stående hjemme), helle over litt honning og steke/riste det litt i stekepanna i stede. Noen som tror det blir nesten like godt (kanskje dumt spørsmål men dere får en god oppskrift :) )? Virker litt lettere.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det går sikkert greit å riste firkorn, men om det blir like godt som den du har skrevet tror jeg ikke. Hadde nok ristet firkorn og tilsatt nøtter, sammen med før risting, hatt over tørket frukt, krydder og kokos jeg.

Gjest Huldali
Skrevet

like godt klarer jeg nok ikke å få det, nei :)

Men da tror jeg kanskje at det er mulig å gjøre det slik jeg har tenkt (kommer ikke til å bruke nøtter og kokos), så takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...