Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vasket håret hver dag så lenge jeg kan huske. Jeg kan fort få tørt hår i lengdene, men hvis jeg ikke vasker håret hver dag vil jeg få skikkelig fett hår i hårfestet og kløende hodebunn. Jeg har stadig brukt shampoo for normalt/ tørt hår, men jeg burde kanskje brukt for fett og heller en balsam i lendene for tørt hår? Vil gjerne slutte å vaske håret hver dag. Jeg bruker forøvrig den blå shampooen fra Kerastase mot ømfindtlig hodebunn nå....får fett hår dagen etter av den også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel ikke shampoer som mirakuløst gjør at du ikke trenger å vakse håret så ofte, håret må bli vant til det selv. Når du vasker, erstatter hodebunnen det tapte fettet med nytt. Ved å utsette hårvasken gradvis (1 dag, to dager, tre dager, osv.) skjønner hodebunnen etterhvert at det ikke er noe å stresse med, og så setter den ned fettproduksjonen. vet ikke om det virker for deg, men sånn var det ihvertfall hos meg. :)

Skrevet

Ikke bruk sjampo for fett hår, det tørker oftest ut hodebunnen og fører til økt talgproduksjon. Sjampo for normalt hår er OK, og prøv å begrense hyppigheten på vaskingen.

Skrevet

For det første så må du slutte med å vaske håret hver dag... Det er det som fører til at håret blir både ett og tørt. Tørt fordi at vaskingen tørrer ut håret, og fett fordi at når du vasker håret så masserer du talgkjertlene slik at de skiller ut mer fett...

Du bør bruke en shampo for fet hodebunn, men samtidig bruke enten balsam eller kur som reparerer det slitte håret. Problemet ditt er at her må du bruke 2 typer produkter som begge vil være uheldig.:) Egenskapen til produkter mot fet hodebunn er at de skal trekke ut fuktigheten, mens den for tørt hår tilfører fuktighet.

For å kunne anbefale deg hvilke produkter du skal bruke, så skulle jeg sett på håret/hodebunnen din først... Så det jeg vil anbefale deg er å dra innom nærmeste frisørsalong og be dem om en analyse av hodebunn/hår, og få dem til å anbefale deg hva slags type shampo du skal bruke.

Prøv i aller høyeste grad å unngå "butikkshampo" da disse inneholder svært mye silikon som gjør håret fett!!;)

Skrevet (endret)

Jupp. Når man vasker håret sjelden, går det lenger tid før man får fett hår.

Du kan enten:

a) Venne håret sakte men sikkert til sjeldnere hårvask. Begynn å vaske håret annenhver dag og øk så etterhvert.

b) Vente fire-fem dager med å vaske håret fra starten av. Da får du raskest resultater. Men det er selvfølgelig kjipt å gå så lenge med fett hår.

Lykke til. Det tar faktisk ikke så lang tid før håret "skjønner" at det er unødvendig med mye fettproduksjon.

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet

Hva når jeg bruker endel stylingprodukter i håret da? Og det faktum at jeg faktisk begynner å klø når jeg ikke får vasket det hver dag? Det skjedde når jg hadde langt hår også og ikke vasket det hver dag ;)

Vil ikke vaske håret hver dag, føler at det sliter for mye når jeg sparer til langt igjen, men....det klør jo....bruker som sagt kerastase shampoo for ømfindtlig hodeunn (for det har jeg)

Skrevet

Bare pass på å ikke start noen tråder om hårvask underveis i denne prosessen. :ler:

Skrevet

Det aller beste er å få en frisør til å se på håret og hodebunnen din. Da vil hun/han komme fram til en shampo som passer best for din hårtype og din hodebunn:)

Skrevet
Hva når jeg bruker endel stylingprodukter i håret da? Og det faktum at jeg faktisk begynner å klø når jeg ikke får vasket det hver dag? Det skjedde når jg hadde langt hår også og ikke vasket det hver dag ;)

Vil ikke vaske håret hver dag, føler at det sliter for mye når jeg sparer til langt igjen, men....det klør jo....bruker som sagt kerastase shampoo for ømfindtlig hodeunn (for det har jeg)

Min erfaring er at hodebunnen klør mer når håret er fett. Altså: venner du håret til å bli vasket sjeldnere, vil du mest sannsynlig oppleve at det klør mindre også.

Har du tørr hodebunn? I så fall finnes det gode sjampoer på apoteket for kløende/tørr hodebunn. Selv har jeg en grønn en fra Vichy. Den bruker jeg ca hver tredje gang jeg vasker håret.

Bruker du stylingprodukter bør du forsøke å ikke få så mye spray etc. inn mot hodebunnen.

Skrevet

Ikke masser hodebunnen så mye når du vasker håret.

Personlig liker jeg å vaske håret hver dag uansett. Med stylingprodukter så ser det ikke så veldig fresht ut dagen etterpå. Flatt og rart. (Dessuten har jeg prøvd å ikke vaske håret på mange dager, jeg får faktisk tørrere hodebunn av det...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...