Gå til innhold

Beise Ikeahylle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to høye Billybokhyller fra Ikea i eik (folie). Kunne tenke meg mørkere bokhyller, og jeg lurte på om noen har peiling på om det er mulig å beise disse slik at de blir mørkere? Eventuelt male?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det tror jeg ikke går siden det er folie.

Skrevet

Jeg har en gang pusset noen foliemøbler med slipemaskin til de var skikkelig matte, så grunnet dem med heftgrunn og malt, det funker fint det. Men vær litt Obs på hjørner, malingen slites fryktelig fort av på helt skarpe hjørner (som det ofte er på foliemøbler), så det er lurt å runde dem litt med slipepapir før du maler.

Beis trur jeg funker heller dårlig... folie er jo plast :)

Skrevet

På våre Billy-hyller er det (bjørke)finér, ikke folie... Så da det burde vel være mulig å pusse ned litt og beise? Tror nemlig alle Billyene har finér, unntatt de hvite. Ikke at jeg har prøvd, men kan ikke skjønne at det ikke skulle kunne gå an. Du kan jo prøve på et lite område som ikke synes til vanlig...

Skrevet
På våre Billy-hyller er det (bjørke)finér, ikke folie... Så da det burde vel være mulig å pusse ned litt og beise? Tror nemlig alle Billyene har finér, unntatt de hvite. Ikke at jeg har prøvd, men kan ikke skjønne at det ikke skulle kunne gå an. Du kan jo prøve på et lite område som ikke synes til vanlig...

Både folie og finèr kan du glemme å beise! Selv om du skulle orke å pusse absolutt all lakken av finèren, er den for hard til at beisen vil trekke ordentlig inn og resultatet blir absolutt ikke vellykket. Folie er det rett og slett umulig å beise.

Du kan gjøre slik Lisee beskriver og det fungerer, men det er mye jobb og siden malingen heller ikke trekker inn og finner vedheft på harde overflater, slites den fort. Jeg er absolutt tilhenger av å male møbler, men når det kommer til finèr/foliemøbler har jeg konkludert med at det ikke er verdt bryderiet; mye jobb å få det pent, tar lang tid og blir fort stygt. Mitt råd er derfor at du dropper prosjektet og heller kjøper nye i riktig farge. De koster tross alt ikke stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...