Marcia Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 (Usikker på om denne passer best her eller på Hus og hage-forumet, men prøver her) Jeg prøver å finne ut om en kjeller regnes med i boarealet til et hus, og hva som i så fall kreves. Noen steder står det at kjellere og loft må ha en takhøyde på minst 2,40 (? husker ikke eksakt) og tilfredsstille div. krav til vindusflate og rømningsveier for å telle med. Andre steder, blant annet i ordlista bakerst i Aftenpostens boligdel, står det at BOA inkluderer alle rom (bortsett fra boder etc) som har en takhøyde over 1,90 og bredde over 60 cm. Punktum. Hva er rett? :klø:
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=512&subid=0 Slik jeg leser denne artikkelen er det forskjell på BOA i bygningsloven og i salgsøyemed. Derav forvirringen. Hvis du skal lage salgsoppgave for din bolig ville jeg kun tatt med de rom med full takhøyde (2,40) i BOA og de andre rommene som disponible. Når det er stor forskjell mellom BOA og Bta (bruttoareal) ser jeg det som et pluss i salgsoppgaven fordi det betyr at det er mye bodplass. Dersom det er rom på loft med skråtak f.eks skriver man det i salgsoppgaven, det samme er hvis det er rom i kjeller med lavere takhøyde. Disse rommene blir ofte oppgitt som disponible.
Laban75 Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 Bruttoareal er alt inkl. Bruksareal er inkl boder (tror jeg) Boareal er kun oppholdsrom (og det er egne regler for takhøyde, skråtak). Arealet i kjelleren må være innredet (ikke "råkjeller" uten gulv osv). JEg tenker slik: hvis du kan bruke det som en "stue" så er det vel boareal.
Wayah Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Rommet må også ha en alternativ rømningsvei, dvs enten en annen dør som leder ut på en eller annen måte, eller vindusflater som oppfyller et minimumsareal og befinner seg max 1 m over gulvet. Tror jeg...
Laban75 Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Rommet må også ha en alternativ rømningsvei, dvs enten en annen dør som leder ut på en eller annen måte, eller vindusflater som oppfyller et minimumsareal og befinner seg max 1 m over gulvet. Tror jeg... ← Det tror jeg bare stemmer som et kriterie for et soverom.. JEg vet flere som har bad/toalett uten vindu.. Hvis det du sier stemmer - teller ikke badet som boareal - og det tror jeg ikke stemmer..
gaja Skrevet 24. februar 2007 #6 Skrevet 24. februar 2007 det er vel noen krav til "rom for permanent opphold" eller noe sånt. Altså soverom og stuer hvor man oppholder seg en stund, men ikke kjøkken/bad hvor man bare er innom. De skal være minst 15 m3 (høydexbreddexlengde), ha vinduer som er en viss prosentandel av gulvarealer (10%?), og alternativ rømningsvei.
Gjest mata Skrevet 24. februar 2007 #7 Skrevet 24. februar 2007 Jeg trodde boareal kun innebærer bruksrom uten boder og kjeller... Hvis ikke kjelleren er en kjellerstue eller laget som gjesterom. Høyde på tak har jeg aldri hørt om som et krav til boareal. For å være helt flisespikker, skal skråtak kutte ned på antall boareal f.eks?. Vi snakker jo ikke om kubikkmeter, men antall cm gulvflate som er beboelig...
venus* Skrevet 24. februar 2007 #8 Skrevet 24. februar 2007 For å være helt flisespikker, skal skråtak kutte ned på antall boareal f.eks?. Vi snakker jo ikke om kubikkmeter, men antall cm gulvflate som er beboelig... ← Ja, skråtak gir mindre boareal. Vår leilighet er ca 100 kvm brutto, men bare 82 kvm boareal, da man bare regner boareal ved en viss høyde (60 cm?). Dette har ikke så mye praktisk betydning pga veldig god planløsning, men slik er det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå