Gå til innhold

Vann!Forurensa?Flaske eller springen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt på om dere (særlig dere som bor i Oslo) drikker vann fra springen eller om dere kjøper det på flaske?

Nå vet jeg ingenting om hvordan vannet egentlig er i Oslo, men på jobb her en kveld snakket vi litt om det. De mener vannet er veldig forurensa. (?)

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har litt problemer med å drikke vannet fra springen her. Synes ikke det smaker så godt heller. Merker forskjell fra vannet her og vannet fra min hjemby, der jeg synes det smaker godt og har ingen problemer med å drikke det.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Oslo og drikker vann rett fra springen. Masse, flere liter om dagen. Synes vann på flaske (uten kullsyre) blir flatt og ekkelt på smak.

Skrevet

??? Man bor da i Norge, ikke Uganda. Visst kan det forekomme at springvannet er av mindre god kvalitet fra tid til annen, men det er fullstendig trygt å drikke, uten fare for at man forurenser kroppen. Forøvrig har jeg snappet opp et eller annet sted at det kan lønne seg å la vannet renne litt fra springen før man f.eks. fyller opp glasset for å drikke. Dette for at eventuelle bakterier fra kranen skal forsvinne. Hvor nødvendig dette er, vet jeg ikke, men det har blitt en vane hos meg i alle fall.

På trening drikker jeg medbragt vann (fra krana hjemme altså..). Sportsdikker er svada.

2,5 liter per dag, that`s my policy :)

Skrevet

Springvannet er mye bedre en flaskevann, synes nå jeg da.....og bor i Oslo. :blunke:

Skrevet
??? Man bor da i Norge' date=' ikke Uganda. Visst kan det forekomme at springvannet er av mindre god kvalitet fra tid til annen, men det er fullstendig trygt å drikke, uten fare for at man forurenser kroppen. [/quote']

Er klar over det, du. Kan da by meg imot noen plasser allikevel.

Skrevet

Synes springvannet hjemme er helt ok, har ingen problemer med det.

MEN, et stort MEN, ene skolen jeg gikk på før i tiden...vannet der...*grøsse...det smakte rett og slett utvannet blod, og ofte gjørme. ( ja, jeg har smakt blod og gjørme, vi har vel alle vært nysgjerrige småbarn, hehe ) Så, Midnattsol, hvis du synes vannet smaker ekkelt, ikke drikk det! Du bør kanskje først smake vannet fra en spring før du bestemmer deg for om du vil drikke det eller ei! Vann smaker ikke det samme i alle springer, kan ha med rørene å gjøre, osv. :)

Birthe

Skrevet

Har kildevann i springen jeg...

Å det er kjempe godt :wink:

Skrevet
Så, Midnattsol, hvis du synes vannet smaker ekkelt, ikke drikk det! Du bør kanskje først smake vannet fra en spring før du bestemmer deg for om du vil drikke det eller ei! Vann smaker ikke det samme i alle springer, kan ha med rørene å gjøre, osv. :)

Birthe

Kanskje derfor ja! Mulig det! Så får vi håpe vannet i springen er bedre dit jeg flytter snart da. :)

Skrevet

Drikker begge deler jeg :)

Klemz fra:

Gjest Zalomine
Skrevet

Det ER forskjell på vannet fra plass til plass ja. (F.eks hvor mye klor de tilsetter, og andre kjemikalier, og hvor strengt det er renset (dette er jo to sider av samme sak). Og dette smaker man forskjell på, mellom de ulike vannverkene) I tillegg kan det være noe med rørene ja. Men, få plasser i dette landet er vannet så forurenset at du ikke kan drikke det, og er det det, ja så er det opplyst. Jeg tviler sterkt om at det er sånn i Oslo, akkurat. Det er mer aktuelt på små plasser med lokale vannforsyninger, der det kan skje små "uhell" som gjør at vannet ikke bør drikkes for en periode... Og om man har brønnvann... vel, min tante har det. Drikkes kan det, men det ser ikke helt delikat ut. Hvitvask kan hun ikke gjøre hjemme, for det blir rett og slett ikke hvitt.... Men helseskadelig å drikke, det er det IKKE!

Men jeg drikker vann fra springen, uten tvil (men jeg drikker det ofte fra flaske, av praktiske hensyn) Men når man fykker flaska, og innser at vannet ser gult ut (på jobb gjør det det) så frister det ikke like mye nei... Men det har med rørene å gjøre, uten tvil. (Jeg bor forøvrig ikke i Oslo da, som sikkert alle vet/kan lese)

Men, jeg synes ikke at flaskevann er mindre godt, altså. Jeg synes bare ikke at det er så mye bedre at det er verd prisen (og ikke har jeg råd til det heller...)

Skrevet
Synes springvannet hjemme er helt ok, har ingen problemer med det.

MEN, et stort MEN, ene skolen jeg gikk på før i tiden...vannet der...*grøsse...det smakte rett og slett utvannet blod, og ofte gjørme. ( ja, jeg har smakt blod og gjørme, vi har vel alle vært nysgjerrige småbarn, hehe ) Så, Midnattsol, hvis du synes vannet smaker ekkelt, ikke drikk det! Du bør kanskje først smake vannet fra en spring før du bestemmer deg for om du vil drikke det eller ei! Vann smaker ikke det samme i alle springer, kan ha med rørene å gjøre, osv. :)

Birthe

Ohyeah!

Hytten til mormor har akkurat samme smak på vannet. Det har med jerninnholdet i vannet å gjøre. Det er ikke farlig, bare ubehagelig!

Syns det var ekkelt å vaske seg i det til og med. Det luktet rart og smakte ÆSJ.

Jeg drikker vann rett fra kranen. De tilsetter klor i vannet, og så lenge det ikke blir for mye klor er det greit å drikke. (For mye klor slik at du lukter klorlukt er tegn på bakterier i vannet som de forsøker å drepe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...