monja Skrevet 22. februar 2003 #1 Skrevet 22. februar 2003 Føler liksom at bryllupet vårt holder på å bli ganske så originalt..... Vi har bestemt oss for å kutte ut desserten i menyen..... Så nå blir det forrett - hovedrett med to serveringer - og kaffe og kaker for alle middagsgjester + kaffegjester istedet for dessert.... Høres det helt teit ut? Vi fikk gode tilbakemeldinger på det fra foreldrene våre, og kanskje får kakene bein å gå på slik at det ikke blir så mye til overs. Vi starter middagen klokka 15 og kaffegjestene kommer klokka 17. Vi har kommet fram til at to timer på middagen er nok da ingen vil holde tale.... Da går det ikke vekk så mye tid på det heller. Forloverne til sambis skal si noen ord, men ikke før et stykke uti kaffe'n sa de. Dette skal bli spennende. Men hva sier dere? Kan vel være greit å prøve en ny vri på det hele?
Fakse Skrevet 22. februar 2003 #2 Skrevet 22. februar 2003 Siden du nå engang spør, så må mitt svar være at JEG synes det høres helt teit ut. Kan ikke tenke meg en "finere" middag uten tre retter, og ville som gjest blitt ganske paff dersom det ikke dukka opp noen dessert. Da ville det faktisk ha vært mere naturlig å kutte ut forrett. Også ingen taler da...blir ikke det litt trist?? Ville ikke ha vært noen av talene i bryllupet vårt for uten, ante ikke at familie og forlovere var så fantastiske talere! Men selvfølgelig...dere skal ikke gjøre ting sånn som andre vil ha det, dere skal gjøre det som blir riktig for dere. Dersom dere og nærmeste familie er enige, så "snurr film".
Gjest Tex Skrevet 22. februar 2003 #3 Skrevet 22. februar 2003 Synes det høres helt greit ut å kutte ut desserten men bare dersom du serverer kaffe og kake sånn omtrent med en gang etter middagen. Ellers ville vel jeg begynt å lure tror jeg...
Chiquita Skrevet 22. februar 2003 #4 Skrevet 22. februar 2003 Jeg tror det her spiller en stor rolle om HVILKEN hovedrett du skal ha også.... Er jo ikke alle hovedrettene som går like godt sammen med dessert sånn med det samme..... (Tenker på det jeg og Bananmannen har tenkt på - Vi skal ha trøndersk sodd til middag, og "dropper" også desserten sånn mens vi sitter ved bordet, men slår det også sammen med kaffen og kakene....Kaffe og kaker blir servert så fort bordene er ryddet av etter midagen) Gjør som dere vil... Og som dere synes passer... *klem*
monja Skrevet 22. februar 2003 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2003 Også ingen taler da...blir ikke det litt trist?? Ville ikke ha vært noen av talene i bryllupet vårt for uten Kan jo ikke tvinge noen heller da..... :-? Brudgom - vil ikke Pappa - vil ikke Mine forlovere - vil ikke Mødre - vil ikke Hans forlovere - Oh yes Hans far - tja, hm, kanskje ....men det hadde såklart vært koselig....
Fakse Skrevet 22. februar 2003 #6 Skrevet 22. februar 2003 Kan jo ikke tvinge noen heller da..... :-? Sånn å forstå...da missforsto jeg litt. Trodde dere hadde bestemt dere for å ikke ha noen taler jeg...sånn at dere hadde sagt til folk at de ikke fikk lov. I vårt bryllup holdt forresten søskenbarnet mitt en tale...så det er jo mulig at noen andre vil? Sett i alle fall av litt ekstra tid, vår erfaring var at ALT tok litt lengre tid enn planlagt, og det er jo trist om kaffegjestene kommer før middagen er slutt. Ellers synes jeg argumentet om å ikke ha dessert etter sodd er bra. Er vel en av de få rettene der jeg ikke kommer på noen dessert (annet enn softis - sodd er 17. mai-mat for meg) som passer. Har dere funnet en forrett som passer da? Ser ikke akkurat for meg avocado med skalldyrsalat eller noe sånnt..
Chiquita Skrevet 22. februar 2003 #7 Skrevet 22. februar 2003 Ragnhild: Dersom det er meg du spør om det siste til, så har vi ikke funnet noen forrett, nei.... SÅ det er STOR sansynlighet for at det ikke blir noen..... (tror jeg - vi har ikke snakket SÅ mye om det) Men det er jo vanskelig å finne en forrett til sodd også da.... Sodd, poteter, flatbrød og (hvilken drikke??? Vin passer jo IKKE, hva med øl??? Jeg drikker ikke øl selv, så jeg vet ikke) Sodd er jo et GODKJENT festmåltid her i trøndelag, og det er jo ganske billig i forhold til andre fest-retter, så da sparer vi ganske mye penger også..... *klem*
Fakse Skrevet 22. februar 2003 #8 Skrevet 22. februar 2003 Sodd, poteter, flatbrød og (hvilken drikke??? Vin passer jo IKKE, hva med øl??? Jeg drikker ikke øl selv, så jeg vet ikke) Jeg drikker ingefærøl til sodd jeg, er det eneste som "går an" spør du meg Men øl er jo også et alternativ for de som liker det, ikke for mørkt øl. Vin er ikke et alternativ...så kanskje du får holde deg alkoholfri til etter middagen mens de andre gjestene drikker øl? Sodd er jo et GODKJENT festmåltid her i trøndelag, og det er jo ganske billig i forhold til andre fest-retter, så da sparer vi ganske mye penger også..... *klem* Mamma er oppvokst i trøndelag, så jeg ELSKER sodd. Kunne godt ha tenkt meg å ha det i vårt bryllup, men nordlenninger skjønner ikka at sodd er festmat, så svigerfar fikk helt bakoversveis da jeg snakka om det Vurderte det som nattmat, men sodd må være hjemmelaget..så det hadde blitt ganske mye jobb ja...
Chiquita Skrevet 22. februar 2003 #9 Skrevet 22. februar 2003 Ok, takk skal du ha.... (Har selv opplevd det der med å snakke om sodd til folk som ikke er trøndere, eller som ikke er "vant" til det - "tenk at en spiser SODD til fest-mat da??? Det er jo bare en gjøtt-og grønnsak-suppe!!!" - Hehe ) Og Monja: Sorry for at jeg "skled" ut innunder tråden din.. *klem*
Gjest Linn Marita Skrevet 22. februar 2003 #10 Skrevet 22. februar 2003 Stakkars deg... Hvis jeg hadde hatt en så kjip familie, hvor ingen ville holde tale, skulle jeg søren meg hatt dobbel dessert for å trøstespise!!!!
Pip Skrevet 23. februar 2003 #11 Skrevet 23. februar 2003 Stakkars deg... Hvis jeg hadde hatt en så kjip familie, hvor ingen ville holde tale, skulle jeg søren meg hatt dobbel dessert for å trøstespise!!!! Ehhh... hva er dette for noe da? Syns ikke akkurat det virker så trivelig å kalle en familie 'kjip' for det!!! Det har da vel ingenting med å være kjip å gjøre! Jeg for min del syns at det og vegre seg mot å tale i store forsamlinger er en helt ærlig sak. Ingen i min nærmeste familie kommer til å tale. Dette har vi helt fra starten av sagt at det var helt OK for oss. Herlighet - det er da mye bedre at de ikke taler, men har det hyggelig, enn at de stotrer seg gjennom en tale bare for å ikke være 'kjipe'...??! Det mener iallefall jeg, da... I vårt bryllup kommer talere under middagen til å være: brudgom, brud og forlovere. Og kanskje brudgommens far. Syns det holder lenge jeg... Har vært i flere bryllup med for mange taler enn for få... :D Men, for å gjøre et hederlig forsøk på å holde temaet i tråden i live, så er jeg veldig enig med Anitacath - hvis dere går direkte inn i kaffematen, blir det jo helt naturlig...
Lisle Skrevet 23. februar 2003 #12 Skrevet 23. februar 2003 taler er morsom underholdning for de andre men er taleren en person som helst ikke snakker foran store forsamlinger skal han absolutt få slippe. jeg f.eks vil aldri holde tale, hverken som brud, forlover eller mor eller en annen gjest. noen folk er meget flinke til å holde taler og kjempemorsomme. noen er kun saklige og aner ikke hva en vits er men skitt la gå, jeg hører gjerne på. jeg liker litt cabaret
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2003 #13 Skrevet 23. februar 2003 Hei Monja.. for å svare på det du spurte om, så syntes jeg det er helt ok å kutte ut desserten. Var i bryllup i fjor hvor de gjorde det på denne måten. Rett etter middagen var det kaffe og kaker og tror ingen savna desserten. De opplyste om dette i velkommen-talen og fordi de følte de der kunne spare penger. Gjør som dere selv vil, og ikke bry dere om at det ikke er "flott" nok... for no tull. Badu, som ikke gadd å logge seg inn...
Tvilling76 Skrevet 24. februar 2003 #14 Skrevet 24. februar 2003 Nå er det fortsatt noen mnd til vi gifter oss, og vi hadde kanskje regnet med at det kun var "de obligatoriske" som ønsket å holde, men der tok vi veldig feil. Foreløpig står følgende på talelisten til vår toastmaster: - Begge forlovere - Brudgom - Brudens mor (det er min mor som skal følge meg til alters) - BGs foreldre (de er skilt og ønsker å holde hver sin) - BGs bestefar (den eneste gjenlevende av våre besteforeldre, og han er som en bestefar for meg også..) - Tanter og onkler på begge sider - Venninner av brud - Venner av BG Dette er bare foreløpig. Vi kommer til å kutte ut noen sanger, da taler er mer personlig og som oftest mer morsomme... Hvordan i alle dager skal vi få tid til alt dette? Men som første par ut i begges familier, søskenflokker og venneflokker kan man vel nesten ikke forvente annet ? :D Men dette er jo egentlig bare bagateller da, så det orker jeg ikke bekymre meg for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå