Litjmor Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Er det noen her som har tips om hvordan vi behandler forstoppelse på hunden. Han er bare 5 mnd gammel. Dyrelegen sa at det vil hjelpe med en skje matolje i maten.... Er det flere ting vi kan gjøre. Oppdretteren mente at han kan spise tørrfôr men har hatt mine tvil, så nå sliter stakkarn med hard mage.
Gjest vimse Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 Er forstoppelsen akutt eller har den konstant hard mage? Den ene hunden min fikk skikkelig forstoppelse og jeg fikk beskjed av dyrlegen om å gi mye olje på ganske kort tid(dette var akutt). Noen hunderaser blir anbefalt å gi en skje matolje over tørrfôret for å smøre tarmene.
Ancalime Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 har hørt man skal bløte opp tørrfôret..
Litjmor Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2007 Er forstoppelsen akutt eller har den konstant hard mage? Den ene hunden min fikk skikkelig forstoppelse og jeg fikk beskjed av dyrlegen om å gi mye olje på ganske kort tid(dette var akutt). Noen hunderaser blir anbefalt å gi en skje matolje over tørrfôret for å smøre tarmene. ← Det er nok akutt -vi skal prøve med olje i dag. har hørt man skal bløte opp tørrfôret.. ← Det har jeg også hørt, annet jeg fikk høre var å gi kornblandinger(fiber). skal vel prøve det meste nå, vil ikke at voffen skal ha det vondt.
Gjest vimse Skrevet 21. februar 2007 #5 Skrevet 21. februar 2007 Hvis det er akutt så holder det ikke med en skje olje over tørrfôret.
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 Pass på at hunden drikker mye vann. Renset parafin fungerer også mot forstoppelse, hvor mye du kan gi avhenger av størrelsen på hunden. Men da bør du være klar for å gå ut med den når/hvis parafinen virker...
14062003 Skrevet 26. februar 2007 #7 Skrevet 26. februar 2007 Flytende parafin! Vi fikk det da hunden var nyoperert i rompa og hadde vondt for å bæsje...
Frey Skrevet 26. februar 2007 #8 Skrevet 26. februar 2007 har hørt man skal bløte opp tørrfôret.. ← En valp på 5 mnder kan fint spise foret tørt, men det anbefales vel ikke at man går direkte fra vått til tørt på en dag. Det beste er dog om hunden spiser det tørt da dette er forebyggende mot tannsten. Til TS: dersom valpen klarer å gjøre fra seg om enn det er vanskelig - sørg for masse væske, reduser litt på matmengden og tilsett olivenolje eller selolje. Dersom den ikke klarer å gjøre fra seg i det hele tatt - dra til dyrlegen.
Ugla Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Det beste er dog om hunden spiser det tørt da dette er forebyggende mot tannsten. ← OBS OBS: Enkelte hunderaser er svært disponibel for magedreining, og disse skal IKKE ha tørt for, men oppbløtt (og mat minst tre ganger pr. dag)!!! Det er enklere å behandle de for tannsten enn for magedreining, sa min veterinær. Og det har jeg faktisk erfart!!! Så tilbake til saken: Renset parafin (kjøpes på apotek) blir også brukt av veterinærer ved akutt forstoppelse. Men da må man være forberedd på "ut og inn" løping. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå