Gå til innhold

Kikerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor kommer i dag :forvirret: . Og hver gang hun kommer er det som jula på kjerringa, og jeg aaaaner rett og slett ikke hva jeg skal servere til middag. Vil jo prøve å imponere littegranne, da ;) .

Mannen tok frem kikertene i går kveld, og jeg la dem i vann slik at i dag er de stor og fine. Men hva kan jeg bruke dem til, annet enn å bare gi dem et oppkok?

Tenker litt i baner av salater e.l., men mangler ideer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan lage en skikkelig god suppe: Jamies kikert- og purreløksuppe. :) Denne er en favoritt hjemme hos oss.

350 g kikerter - bløtlagt over natten

1 potet - skrelt

5 purrer - i tynne skiver

olivenolje og en klatt smør

2 hvitløksbåter

8,5 dl hønsebuljong (eller skikkelig kraft hvis du har det)

salt og pepper

revet parmesan

extra virgin olivenolje

Kok kikertene sammen med poteten i 1 time. Sil av kokevannet. Ha smør og olje i en gryte og la purre og hvitløk surrre i blandingen til det har blitt mørt. Tilsett salt, kokte kikerter og potet og hell på 2/3 av kønsebuljongen. Kok i 15 min. Mix halvparten av suppen med en stavmixer. Spe eventuelt med mer buljong til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. Øs opp i serveringsboller og dryss over rikelig med revet parmesan. Ringle til slutt over litt god extra virgin olivenolje. Server med godt brød.

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet (endret)

Vi pleier å bruke denne humus-opsskriften. Deilig sterk - men man oser hvitløk i et døgn etterpå. :ler:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/08/24/346840.html

HUMUS 

300 GRAM KIKERTER (OMTRENT EN BOKS)

2 FEDD HVITLØK

3-4 SS OLIVENOLJE

2-3 SS TAHINI ELLER FERSKE SESAMFRØ (SMAK DEG FRAM

EVT NOEN DRÅPER SESAMOLJE

SAFTEN AV 1 SITRON

1 TS SALT

EVT PERSILLE ELLER MYNTE OG CHILI

1 SS SESAMFRØ

OLIVENOLJE ELLER VANN

Godt til stekt kylling, som dip eller som fyll i pitabrødet sammen med sauterte grønnsaker.

Sitatet er forkortet iht. Kvinneguidens regler. Trille (mod)

Endret av Trille
Skrevet

Takk! Hvitløk er ingen hindring!!!!

Skrevet

Jeg pleier å lage en varm kikertsalat som tilbehør til f.eks. kyllingfilet m/pesto.

Eller lage det uten tilbehør som en rask middag når jeg er alene hjemme.

Varm kikertsalat

Ca. 3 pers som tilbehør

Olivenolje

1 purre i biter

1 chili uten stener

3 fedd hvitløk

1-2 bokser kikerter

1/2-1 pakke fetaost evt. tilsvarende biter i olje

Nykvernet pepper

Purre, chili og hvitløk freses i pannen på medium varme til purren er myk.

Ha i kikerter og fres til de er varme.

Smuldre fetaost over.

Hvis man føler det blir for tørt er det bare å ringle over litt god olivenolje til slutt.

Oppskriften er omtrentlig. Kan jo selvsagt ha i mer chili og hvitløk hvis man liker det. Og justere hvor mye kikerter man har i etter antall personer. Jeg har brukt kikerter på boks, har aldri prøvd "ordentlige". Har prøvd samme oppskrift med hvite bønner men syntes ikke det ble like godt.

Jeg pleier å være veldig raus med fetaosten. Når den er smuldret og kommer i kontakt med det varme smelter den litt og blir en del av dressingen og det blir supergodt! :)

Skrevet
Du kan lage en skikkelig god suppe: Jamies kikert- og purreløksuppe.  :)  Denne er en favoritt hjemme hos oss.

Jeg skjønner at det er en favoritt! Det hørtes utrolig godt ut, så den skal testes.

Ellers har vi bare laget hummus, men det er kanskje ikke en typisk "svigermor-rett"? :ler:

Skrevet
Jeg skjønner at det er en favoritt! Det hørtes utrolig godt ut, så den skal testes.

Vet at det er mange andre matglade her på forumet som også er veldig glad i denne suppen. Så den er kvalitetssjekket ;)

Skrevet

Den suppa skal vi også prøve! Men vi bruker bare kikerter på boks, vi, da. Blir det samme å bruke det, sant? *oppdaget kikertenes fortreffelighet for få uker siden, og fortsatt litt forvirra*

Skrevet
Den suppa skal vi også prøve! Men vi bruker bare kikerter på boks, vi, da. Blir det samme å bruke det, sant? *oppdaget kikertenes fortreffelighet for få uker siden, og fortsatt litt forvirra*

Har bare brukt tørkede kikerter når jeg har laget denne suppa, så jeg vet ikke hvordan det blir å bruke hermetiserte. Hvis du prøver på det trenger du iallefall ikke koke kikertene sammen med poteten i en time til å begynne med. Hermetiserte kikerter er jo "klare til bruk".

Prøv med tørkede første gang, så vet du hvordan suppa skal smake. Og så kan du teste ut hermetiserte andre gang og kjenne om forskjellen blir stor.

Skrevet

Den varme kikertsalaten skal testes ut neste uke, Chelsea :sikle:

Skrevet

Men hvor kan jeg kjøpe tørkede kikerter, da? :klø:

Skrevet
Vet at det er mange andre matglade her på forumet som også er veldig glad i denne suppen. Så den er kvalitetssjekket  ;)

*står fram*

:ler:

Suppen er kjempegod - jeg har også servert den som forrett til middagsgjester.

Skrevet

Obs! pleier å ha det. Jeg kjøper det på innvandrerforretninger. Billig, vettu.

Skrevet
Men hvor kan jeg kjøpe tørkede kikerter, da? :klø:

Jeg kjøper tørkede kikerter i velassorterte butikker ala Mega, Meny, Centra, Ultra osv. Tror egentlig de har det de fleste steder.

Skrevet
Suppen er kjempegod - jeg har også servert den som forrett til middagsgjester.

Veldig god suppe - den var middag i går. :)

Testet med ferdigkokte kikerter, og tilsatte da potet og kikerter med buljongen.

Funket fint (men vil nok ha i en liten dæsj sitron neste gang).

Skrevet
Jeg pleier å lage en varm kikertsalat som tilbehør til f.eks. kyllingfilet m/pesto.

Også veldig godt med litt stekt chorizo (spansk spekepølse i skiver) oppi.

Skrevet

vet de lager masse masse retter med disse ertene i indisk og pakistansk mat!

du kunne jo googla det, på norsk...(ikke kvasir, jeg finner ikke noe der jeg, samma hva jeg trenger)

Skrevet
vet de lager masse masse retter med disse ertene i indisk og pakistansk mat!

du kunne jo googla det, på norsk...(ikke kvasir, jeg finner ikke noe der jeg, samma hva jeg trenger)

På gode indiske restauranter er det som oftest mange vegetariske alternativer. Da bestiller jeg ofte retter med kikerter. Så enten du er god til å lage indisk selv, eller jukser litt med Uncle Ben`s, er kikerter et godt og mettende alternativ til kjøtt i indisk mat.

Skrevet (endret)
Du kan lage en skikkelig god suppe: Jamies kikert- og purreløksuppe.  :)  Denne er en favoritt hjemme hos oss.

350 g kikerter - bløtlagt over natten

1 potet -  skrelt

5 purrer -  i tynne skiver

olivenolje og en klatt smør

2 hvitløksbåter

8,5 dl hønsebuljong (eller skikkelig kraft hvis du har det)

salt og pepper

revet parmesan

extra virgin olivenolje

Kok kikertene sammen med poteten i 1 time. Sil av kokevannet. Ha smør og olje i en gryte og la purre og hvitløk surrre i blandingen til det har blitt mørt. Tilsett salt, kokte kikerter og potet og hell på 2/3 av kønsebuljongen. Kok i 15 min. Mix halvparten av suppen med en stavmixer. Spe eventuelt med mer buljong til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. Øs opp i serveringsboller og dryss over rikelig med revet parmesan. Ringle til slutt over litt god extra virgin olivenolje. Server med godt brød.

Suppa var supergod!

Mannen min mente det var en av de beste suppene jeg noen gang hadde laget. Jippi!

Det ble litt mindre purre enn oppskriften tilsa, men syntes ikke det gjorde noe.

Og så hadde jeg i en skvett matfløte for å få rundheten.

Men det som satte spissen på suppa var den gode olivenoljen og høvlede parmesanen. Nam nam!

PS! Jeg kommer til å servere denne i selskap også + kanskje til lunch med venninner + til hverdags osv osv :)

Endret av Chelsea
Skrevet

Tror jeg må prøve denne, frister etter alt skrytet den har fått!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...