Gå til innhold

Gynekolog...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde sex første gangen for rundt 2 1/2 år siden, og har hatt sex med 5 forskjellige...(kun one-night-stands!!)

Har brukt kondom, men er redd noen "uhell" har skjedd. Siden alle har vært fremmede, vet jeg jo ingenting om deres "bakgrunn" (uheldigvis..).. Det siste halve året innbiller jeg meg også at jeg har fått økt utflod, som er ganske illeluktende.. Og av og til kjennes det ut som jeg har vondt i underlivet(ikke vondt, men ubehag på en eller annen måte..). Vet at alle mener jeg burde gå til lege, men problemet er at jeg ikke TØR. Samtidig er jeg hele tiden bekymret om jeg har noen kjønnssykdommer eller noe annet, som kan føre til at jeg blir steril..

Jeg har overhodet ikke lyst å gå til min fastlege, og helst ikke en mann overhodet..For regner med at jeg må ha gynekologisk undersøkelse, eller er det nok med urinprøve/blodprøve?

Jeg får helt "hetta" av tanken, men jeg vet at jeg MÅ sjekke meg før eller senere.. før noe ille skjer.. :tristbla:

Hva kan jeg gjøre???

sukk...

Skrevet

Alle bør ta GU ved jevne mellomrom. Når du i tillegg har plager er det nok lurt at du får en legetime sånn at du kan finne ut hva det er så det kan behandles/hva det ikke er, så du slipper å bekymre deg. Hva med å ringe legesenteret hvor fastlegen din holder til, forklare at du ønsker en GU men at du ønsker en kvinne- hvis det holder til kvinnelige leger der selvfølgelig.

Lykke til!

Skrevet

Du kan sjekke visse kjønnssykdommer med urinprøve ja. Men en gynekologisk undersøkelse er nok anbefalt. Det er vitkelig ikke så gale som en tenker seg til at det er! Kjempe deilig etterpå, så slipper du å gå å tenke på at du burde dra og at du kanskje har noe sykdom. Jeg var med e mannlig lege, og jeg grudde meg enormt! Men det var ikke så gale, han var så professjonell og det gjorde ikke vondt. Med meg var det en kvinnelig sykepleier med hele tiden(jeg gjorde det på sykehuset), vet ikke om det er vanlig praksis overalt.

Men du kan jo be om henvisning til gynekolog, så har du vel retten på å velge hvor du vil ta den.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Du kan få henvisning til en kvinnelig gynekolog, bestille time hos kvinnelig lege på et privat legesenter, eller skifte til en kvinnelig fastlege hvis legens kjønn gjør en forskjell for deg. Kanskje er det like greit å få en kvinnelig lege med en gang, (hvis det er noenlunde legeutvalg der du bor) for det kommer jo til å bli behov for flere "innpåslitne" undersøkelser i fremtiden også, og det er viktig å føle seg så komfortabel at en ikke vegrer seg for å gå og få hjelp. Urinprøve kan sjekkes for klamydia, men det er mange andre ting den ikke kan gi svar på. En test tatt med "q-tips" er også sikrere, litt flere klamydiainfeksjoner blir oversett hvis man bare bruker urinprøve.

Skrevet

Q-tipstesten er det ikke nødvendig at legen tar. Som regel vil du få tilbud om å få med deg testen inn på wc, og instruksjoner på hvordan du tar den selv. Får du ikke det, spør!

Skrevet

Vel, jeg regnet nesten med at lege var det beste alternativet....

Nå må jeg bare "mote" meg opp, men vet ikke om jeg orker rett og slett :tristbla:

Skrevet

Til lege må/bør du nok, men det er ikke sikkert du trenger ta GU. Utfloden kan du ta prøve av selv, og resten kan stort sett sjekkes på blodprøve. Eneste er at du bør ta celleprøve før eller senere, men det er svært uvanlig at noe kan oppdages så tidlig som 2.5 år etter samleiedebut.

Men er GU verre enn ONS? Du slipper en pinlig morgen, og om du treffer legen igjen så vet du iverfall at han/hun ikke har slengt med leppa til kompisene ;)

Skrevet

Trenger ikke å være noe som er ille! Men greit å ta en sjekk, for det kan jo hende du har fått sopp, og det er noe man kan klare å skaffe seg selv, men for mye vasking eller for lite vasking o.s.v.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Men er GU verre enn ONS? Du slipper en pinlig morgen, og om du treffer legen igjen så vet du iverfall at han/hun ikke har slengt med leppa til kompisene ;)

Har erfaring med begge deler, og syntes egentlig ikke at noen av dem var uoverkommelig pinlige, men må jo si at GUer mangler den sjarmen og utbyttet som ONSer i hvertfall tidvis har :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...