Gå til innhold

Strikke til venninners babyar - kva er lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er glad i å strikke, og brukar som regel å gi heimestrikka gåver i fødselsgåver til babyar i slekta eller venekretsen.

No har ei venninne fått jente nr. to (eit par veker før termin). Eg driv og strikkar ein liten kjole i babyull, men så kom eg på at mora sa at viss det vart ei jente til (dei har ei frå før) hadde dei i alle fall nok klede - så då sparar eg kjolen til nokon andre. Eg veit at svigermora har drive og strikka eit babyteppe og er veldig stol av det, så eg vil ikkje 'konkurrere' med ho med eit teppe til (sjølv om eg ofte han laga tepper i slike gåver, dei er liksom anvendelege og greie...).

Kva skal eg lage? Lurte på lure, sjal og tøfler, men synst det vert for lite, på ein måte... (Dessutan litt kjedeleg å strikke, men det går fort i alle fall...)

Kva ville du ønskt deg, viss du var denne mora? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVA MED EN LUE MED KLAFFER SOM DEKKER ØRENE GODT, OG EN LUR TING ER Å FORE LUA INNVENDIG MED FLEESFOR.

:fryser:

Skrevet

Eller en liten jakke/kofte - en kan aldri få nok av det. :)

Skrevet

Så heldige venner du har forresten! Det er ingen i min omgangskrets (inkludert meg selv :sjenert: ) som strikker. :tristbla:

Skrevet

Lue/sokker eller jakke er en hit.

Kjole er dessverre skikkelig unødvendig til babyer, selv om det er veldig fint. Jeg strikket haugevis med kjoler til småttiser før jeg selv fikk barn og oppdaget at det er håpløst upraktisk.

Skrevet

Luer har jeg allerede liggende ferdig strikka da, både blå og røde, så det blir nok ei rød lue i alle fall. Tenkte å lage sokker i samme garn. Og vurderer nå da en offwhite jakke kanskje? Får se hvor mye jeg får gjort før tiden er inne for å besøke dem...hehe.

Tuji - Vet om mange som liker kjempegodt å kle babyjentene sine i kjoler, og det trenger da ikke være upraktisk... en god strømpebukse under, en body og så en tynn og god kjole i babyull utenpå der kan jo være et deilig antrekk på en litt kald dag det. (Jeg pleier å lage kjoler med seler, der det er seler i knappene). Men selvsagt er det forskjellig hvor mye klær blir brukt - jeg har f.eks. aldri brukt noen t-skjorter vi fikk til vår sønn - det syntes jeg var skrekkelig meningsløst å ha... ;)

Skrevet

Jakker er kjekt, ja.

Strikk en i litt større enn nyfødtstørrelse dersom det er slik at hun har nok klær nå.

Bortsett fra jakker er en kjørepose og en hel dress det jeg har brukt aller mest (men det er selvfølgelig litt mer jobb å strikke).

Skrevet

ullbukse og en liten jakke tror jeg blir satt pris på. kanskje lue og sokker også.

men ullbuksa tror jeg er noe de blir glad for, i allefall om den blir strikket litt stor så den kan brukes lenger.

Skrevet
ullbukse og en liten jakke tror jeg blir satt pris på. kanskje lue og sokker også.

men ullbuksa tror jeg er noe de blir glad for, i allefall om den blir strikket litt stor så den kan brukes lenger.

Ja, jeg har også brukt ullbukse mye altså. Har en liggende allerede som er ferdigstrikket, en med god oppbrettbar vrangbord og seler. Liker den modellen veldig godt selv - men buksa er BLÅÅÅÅ... Så får heller håpe svigerinna mi som har termin snart får en gutt... ;)

Hel dress blir nok litt for knapt med tid til ja, dessverre - det er jo det allerallerbeste å ha på ungene når det er kaldt da...

Men har nå funnet en jakke jeg troooor kan fungere. Gjør den ikke det, blir det rød lue og sokker i alle fall, og kanskje en kjole i samme garn som jeg har i skoffa også. Er ikke umulig altså - uansett om hun ikke bruker kjolen så mye, kan hun jo bruke lua og sokkene, og så passer alt sammen da, hvis hun plutselig en dag vil bruke den kjolen... ;)

Æsj. Ble så mye styr dette - kan godt hende jeg gir henne de tre tingene - da må jeg bare strikke et par sokker, det går jo fort.... hm, får se. Begynner nok på jakka uansett, for den så litt spennende ut. Men tror ikke jeg gidder å stresse så veeeeldig med den da... ? Meget usikker her nå altså... :sjenert:

Skrevet

Guri, Pip, så rart å sjå deg skrive bokmål! :legrine:

Du, sjølv om dei får eit teppe - kva med eitt til? Nøstebarnteppa er HEILT fantastiske - vi har tre - og brukar alle!

Skrevet
Guri, Pip, så rart å sjå deg skrive bokmål!  :legrine:

Du, sjølv om dei får eit teppe - kva med eitt til? Nøstebarnteppa er HEILT fantastiske - vi har tre - og brukar alle!

Hihihi - jeg kan da saktens bruke sidemålet mitt jeg! ;) Neida, men altså, går ofte i kluss, for eg snakkar av og til med ein svensk kompis på msn samstundes som eg er innom her, og han skjønar ikkje bæret på nynorsk stakkar, så då må eg ty til skulebokmålet mitt veit du - og så gløymer eg å legge om når det ikkje er han eg skriv til...hehe.

Joda, dei kunne sikkert brukt teppet (eg har òg 3 ullteppe i bruk altså!), men altså - svigermora er ikkje såååååå flink til å strikke, men har liksom klart å strikke dette teppet, då, og er veldig stolt - og då synst eg kanskje det var litt dumt å troppe opp med eit teppe eg òg, sidan ho har fortalt meg at ho har strikka det og alt... skjønar?

Skrevet

Jeg skjønner godt det ja. Hvis du har tid, så kunne du jo ha strikket en hel dress eller sett i ull, som hun kan bruke nå utover om våren i vogna og sånn. Og så blir jo alle gamle damer som får se så fryktelig imponert når ungene ligger der og blomstrer i hjemmestrikkede, unike plagg.

En tante strikket en sånn dress i offwhite babyull. Det var sånn selebukse, og jakke med knepping og hette. Og så fikk jeg fra moren til venninnen min rosa lue, sokker og votter som hun da hadde strikket. Det var kjempefint, og jeg fikk masse komplimenter for settet.

Skrevet

OK...

Kva med ein køyrepose? Sånn der havfruedrakt? :ler2: Frykteleg kjekt til trilleturar! Putt ungen i posen og trill av garde... Vi brukar vår kvar dag, og det kvalifiserer vel ikkje til klede, som dei ikkje ville ha?

Skrevet

Hva med et Mor Signe teppe???

Jeg har strikket ett, og er nesten ferdig med nr. 2. Jeg strikker i Alpakka ull, og det er lunt, men samtidig lett og passer til bruk både vinter og sommer.

Helt uunnværlig til mine små ihvertfall :)

Du kan se bilde på www.nostebarn.no

Skrevet

Leste ikke hele tråden :sjenert:

Ser nå at bestemora allerede har strikket dette teppet.

Skrevet

Det jeg har fått brukt aller mest av strikkete gaver, er sokker/tøfler som det er knyting i så de ikke faller så lett av. De kan godt være litt for store uten å falle av, og varer derfor lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...